Autopilot Mercedesa już przegonił Teslę

Drive Pilot Mercedesa uzyskał certyfikację poziomu 3. w automatyce jazdy w Nevadzie (USA). To spory sukces i zarazem dowód, że technologia Autopilota Tesli wcale nie musi być najlepsza.

moto
Arkadiusz Strzała3 lutego 2023
19
Źrodło fot. Mercedes-Benz
i

Mercedes-Benz opracował własne wspomaganie prowadzenia pojazdów, które ma szansę stać się najlepszym tego typu masowo stosowanym systemem na świecie. Jego Drive Pilot w wersji, która będzie na wyposażeniu modeli klasy S i EQS w 2024 roku, zyskał 3. poziom certyfikacji autonomii SAE w USA (Nevada). To oznacza, że wyprzedza w tej kategorii Teslę, która mimo obietnic Elona Muska oficjalnie jest na poziomie 2. (najwyższy poziom 5. oznacza całkowicie autonomiczny pojazd bez możliwości prowadzenia manualnego).

Drive Pilot Mercedesa lepszy od Autopilota Tesli

Drive Pilot Mercedesa potrafi interpretować warunki drogowe, dostosowywać prędkość i odczytywać znaki drogowe. Dobrze radzi sobie także w warunkach wzmożonego ruchu, np. miejskiego. Wykorzystuje on zespół kamer, mikrofony, czujniki wilgotności we wnękach kół i LiDAR (Light Detection and Ranging). Trzeci poziom certyfikacji SAE system otrzymał w Nevadzie, ale Mercedes liczy na rozszerzenie pozwoleń na stan Kalifornia jeszcze w tym roku – firma złożyła już wymagane dokumenty.

Autopilot Mercedesa już przegonił Teslę - ilustracja #1

Schemat systemu Drive Pilot Mercedesa.Mercedes-Benz

Poziomy automatyki prowadzenia (SAE J3016)

SAE International, dawniej Society of Automotive Engineers, to organizacja z siedzibą w USA, działająca na terenie całego świata. Zajmuje się tworzeniem standardów dla inżynierów w przemyśle lotniczym, samochodowym i pojazdów użytkowych. W tym przypadku omawiamy autonomię prowadzenia pojazdów i w tej dziedzinie SAE stworzyło odpowiedni system certyfikacji:

  • SAE Poziom 0: Brak automatyzacji.
  • SAE Poziom 1: wspomaganie kierowcy, śledzenie linii drogowych lub hamowanie przed pojazdami.
  • SAE Poziom 2: częściowa automatyzacja, utrzymywanie toru jazdy i adaptacja do warunków drogowych. Wymagane utrzymywanie rąk na kierownicy i w razie konieczności sterowanie prędkością.
  • SAE Poziom 3: automatyzacja warunkowa. Kierowca nie musi trzymać kierownicy, ale powinien zachować uwagę, by w razie potrzeby przejąć kontrolę nad pojazdem.
  • SAE Poziom 4: wysoka automatyzacja – pojazd potrafi poruszać się samodzielnie w większości warunków drogowych bez udziału kierowcy. Manualna możliwość kierowania nie jest wymagana.
  • SAE Poziom 5: pełna automatyzacja – pojazd porusza się zawsze samodzielnie w każdych warunkach drogowych.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić