futurebeat.pl NEWSROOM Jakość grafiki Assassin's Creed Shadows na PS5 Pro będzie jeszcze lepsza; ma dostać wsparcie PSSR Jakość grafiki Assassin's Creed Shadows na PS5 Pro będzie jeszcze lepsza; ma dostać wsparcie PSSR Choć Assassin's Creed Shadows już teraz prezentuje się znakomicie na PlayStation 5 Pro, Ubisoft zamierza wycisnąć z konsoli jeszcze więcej. Jedna z przyszłych aktualizacji ma wprowadzić wsparcie dla PlayStation Spectral Super Resolution. gamingKrystian Łukasik20 marca 2025 1 Źrodło fot. Assassin’s Creed Shadows | Steami Spis treści: Źródło przecieku i reakcja społecznościUczta dla oczu, ale jest miejsce na poprawkiZagraniczni eksperci również pod wrażeniemCzego możemy się spodziewać? Fani Assassin's Creed: Shadows planujący rozgrywkę na PlayStation 5 Pro już w dniu premiery mogą spodziewać się wizualnej uczty. Tymczasem, Ubisoft po cichu szykuje wprowadzenie do gry technologii PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) w przyszłej aktualizacji. Informacja ta, choć nieoficjalna, pochodzi z wiarygodnego źródła. Źródło przecieku i reakcja społecznościWieści o planowanym wsparciu PSSR wpierw pojawiły się na Reddicie. Użytkownik Roi_QV zauważył krótką, ale znacząca odpowiedź jednego z twórców gry, projektanta technicznego, Nicolasa Lopeza, na pytanie o brak PSSR: Sugeruję śledzić informacje :) Ta enigmatyczna wypowiedź wystarczyła, by rozpalić spekulacje. Gracze w komentarzach zaczęli zastanawiać się, czy PSSR zostanie dodane w późniejszej aktualizacji, czy może zespół napotkał jakieś trudności techniczne (jak miało to miejsce np. w przypadku Sillent Hilla), a może czekają na ulepszoną wersję tej technologii. Po komentarzach widać również, że spora część graczy, na widok tej wiadomości, rozważa wstrzymanie się z zakupem do czasu ewentualnego wdrożenia PSSR i obniżki ceny gry. Inni natomiast podkreślają, że Assassin's Creed Shadows już teraz prezentuje się imponująco i ulepszenia graficzne, choć mile widziane, nie są wcale konieczne. Za miesiąc lub dwa [gra] będzie tańsza o 30-40% I będzie miała wsparcie PSSR. Dobrze wiedzieć, że powinienem poczekać – stwierdza WearingFin. Dlatego właśnie nie gram na premierę. Poczekam, aż dodadzą PSSR – oznajmia dirthurts. Uczta dla oczu, ale jest miejsce na poprawkiNasza recenzja techniczna Assassin's Creed: Shadows już teraz nie szczędzi pochwał dla oprawy graficznej. W jej treści, nasz kolega z redakcji stwierdza jednoznacznie: Z pełnym przekonaniem mogę jednak stwierdzić, że Assassin's Creed: Shadows to jest TEN milowy krok graficzny, którego seria potrzebowała. Szczególnie chwali on implementację ray tracingu, który, jego zdaniem, „kompletnie zmienił to, jak wygląda rozgrywka”. Różnica między tradycyjnym renderowaniem a oświetleniem z użyciem śledzenia promieni jest, według niego, wręcz „kosmiczna”. Światło rozchodzi się naturalnie niezależnie od sceny – zarówno nocą, jak i w dzień. Szczególnie dobrze widać to na płomieniach pochodni, które tańczą na wietrze i rozświetlają twarz naszej postaci oraz otoczenie w promieniu kilku metrów. Mimo zachwytów nad oprawą, dostrzegł jednak pewne niedociągnięcia. Wspomniał o wysokich wymaganiach sprzętowych, które sprawiają, że tylko mocarne komputery z najnowszymi podzespołami będą w stanie utrzymać stałe 60 klatek na sekundę przy najwyższych ustawieniach. A w kontekście konsol, jest „zaskoczony tym, jak bardzo tryb wydajności odstaje od trybu jakości oraz zbalansowanego” na PS5 Pro, co sugeruje, że jest miejsce na optymalizację. Zagraniczni eksperci również pod wrażeniemJeszcze przed pojawieniem się informacji o PSSR, Digital Foundry, znany kanał zajmujący się analizą techniczną gier, opublikował materiał, w którym, podobnie do nas, bardzo pozytywnie ocenił ulepszenia graficzne w Assassin's Creed: Shadows na PS5 Pro. W swoim filmie eksperci nazwali je „jednymi z największych ulepszeń na PS5 Pro, jakie do tej pory widzieliśmy”. Szczególnie podkreślili oni znaczącą poprawę jakości oświetlenia, zwłaszcza w trybie wydajności, dzięki zastosowaniu globalnego oświetlenia opartego na śledzeniu promieni. Gołym okiem możemy zauważyć, że w samym oświetleniu, różnice między wersją na PS5 a PS5 Pro są momentami kolosalne. Sceny z bujną roślinnością, gdzie światło przenika przez liście i gałęzie, zyskują na realiźmie i głębi. Warto zaznaczyć, że wersja na podstawową konsolę PS5, pozbawiona ray tracingu w trybie wydajności, przez co, jak to ujęli recenzenci Digital Foundry, wygląda w porównaniu z nią „płasko i sztucznie”. Mimo ogólnie pozytywnej oceny, specjaliści zauważyli także pewne niedoskonałości, takie jak artefakty wynikające ze skalowania obrazu, szczególnie widoczne na krawędziach obiektów i przezroczystych powierzchniach. To tutaj właśnie według nich z pomocą mogłoby przyjść PSSR. Co ciekawe, Digital Foundry wspomina w swojej analizie technicznej, że materiały prasowe Ubisoftu z września 2024 roku sugerowały, że PSSR będzie wykorzystywane na PS5 Pro. Jednak w obecnej wersji gry technologia ta nie jest obecna. Eksperci spekulują jednak, że deweloperzy z Francji mogli ostatecznie zdecydować się na inne rozwiązanie, np. autorskie TAAU (Temporal Anti-Aliasing Upsample). Jednak enigmatyczna wypowiedź projektanta technicznego gry sugeruje, że temat PSSR nie jest zamknięty. Czego możemy się spodziewać?Jeśli PSSR faktycznie trafi do Assassin's Creed: Shadows, możemy oczekiwać dalszej poprawy jakości obrazu, zwłaszcza w trybie wydajności. Technologia ta mogłaby zredukować wspomniane wcześniej artefakty i zapewnić jeszcze ostrzejszy obraz, zachowując przy tym wysoką płynność rozgrywki. Możliwe jest również, że Ubisoft czeka na nowszą wersję PSSR, która według wypowiedzi Marka Cerny’ego, ma pojawić się dopiero w 2026 roku (via PlayStation LifeStyle). Być może aktualizacja ta doda technologię generowania klatek (frame generation), podobnie jak miało to miejsce w przypadku DLSS 3 i FSR 3. Ewentualne dodanie PSSR do Assassin's Creed: Shadows byłoby z pewnością mile widziane przez graczy i stanowiłoby kolejny krok w kierunku maksymalnego wykorzystania potencjału PlayStation 5 Pro. Pozostaje nam więc, zgodnie z sugestią twórcy gry, „czekać na dodatkowe informacje”. POWIĄZANE TEMATY: gaming konsole stacjonarne optymalizacja (gry) PS5 / PlayStation 5 PS5 Pro / PlayStation 5 Pro Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Bill Gates, Mark Zuckerberg i Sam Altman mówią jasno: dni telefonów komórkowych są policzone. Tim Cook ma jednak inne zdanie Bill Gates, Mark Zuckerberg i Sam Altman mówią jasno: dni telefonów komórkowych są policzone. Tim Cook ma jednak inne zdanie RTX 5060 Ti trafi na rynek w połowie kwietnia? Nowy przeciek potwierdza wcześniejsze doniesienia RTX 5060 Ti trafi na rynek w połowie kwietnia? Nowy przeciek potwierdza wcześniejsze doniesienia Europejskie fabryki Intela jednak nie powstaną? Firma ma skupić się na USA Europejskie fabryki Intela jednak nie powstaną? Firma ma skupić się na USA iPhone 16e - wszystko, co trzeba wiedzieć. Ekran, aparat, specyfikacja, cena iPhone 16e - wszystko, co trzeba wiedzieć. Ekran, aparat, specyfikacja, cena Nowa aktualizacja NVIDIA App 11.0.3 pozwoli graczom precyzyjnie dostroić rozdzielczość Nowa aktualizacja NVIDIA App 11.0.3 pozwoli graczom precyzyjnie dostroić rozdzielczość