futurebeat.pl NEWSROOM Handheld PlayStation 6 nie będzie tak wydajny jak PS5. Przeciek ujawnia ograniczenia mocy Handheld PlayStation 6 nie będzie tak wydajny jak PS5. Przeciek ujawnia ograniczenia mocy Dyskusja na temat możliwości przyszłego handhelda PlayStation nabiera tempa po ujawnieniu przez Keplera L2 kluczowej informacji o jego sercu – 15-watowym układzie SoC od AMD. Niestety wskazuje to na to, że urządzenie jednak nie zbliży się wydajnością do konsoli PlayStation 5. konsoleKrystian Łukasik15 kwietnia 2025 1 Źrodło fot. Evgeny Opanasenko | Unsplashi Spis treści: Niska moc SoC kluczem do zrozumienia możliwościWyzwanie kompatybilności z grami PS5Potencjalny harmonogram i poprzednie plotki Od pewnego czasu w sieci krążą pogłoski, mówiące jakoby oprócz stacjonarnego PlayStation 6, Sony pracowało również nad dedykowanym urządzeniem przenośnym. Najnowsze, nieoficjalne doniesienia rzucają jednak światło na potencjalne możliwości tego sprzętu, sugerując, że nie dorówna on mocą obecnej generacji stacjonarnej. Niska moc SoC kluczem do zrozumienia możliwościGłównym źródłem tych rewelacji jest znany w branży leaker specjalizujący się w informacjach na temat AMD, posługujący się pseudonimem Kepler L2. W dyskusji na forum NeoGAF, która następnie zyskała rozgłos na platformie Reddit (subreddit r/GamingLeaksAndRumours), podzielił się on kluczową informacją. Według niego, sercem przenośnej konsoli PlayStation nowej generacji ma być układ SoC (System on a Chip) wykonany w nowoczesnym procesie technologicznym 3nm, którego pobór mocy (TDP) ma wynosić zaledwie 15 watów. Za jego produkcję będzie najpewniej odpowiedzialne AMD. Powiązane:Gracz skorzystał z możliwości swojego laptopa i teraz ma najpotężniejszy handheld na świecie Dla porównania, stacjonarna konsola PlayStation 5 potrafi pobierać znacznie więcej energii, co przekłada się na jej wysoką wydajność obliczeniową. Niski pobór mocy na poziomie 15W, choć korzystny dla czasu pracy na baterii i zarządzania ciepłem w małej obudowie, jednoznacznie wskazuje, że przenośna platforma nie będzie w stanie zaoferować mocy obliczeniowej porównywalnej z PS5. Kepler L2 wprost stwierdził w swojej wypowiedzi: Nie, to jest 15W SoC na 3nm. Odpowiadał on na pytanie, czy przenośne PS6 mogłoby dorównać mocą PS5 do 2028 roku. Wyzwanie kompatybilności z grami PS5Ta informacja staje w sprzeczności z wcześniejszymi plotkami, które sugerowały, że handheld będzie zdolny do natywnego uruchamiania gier stworzonych z myślą o PlayStation 5. Jeśli przeciek Keplera L2 jest prawdziwy, pojawia się pytanie, w jaki sposób Sony zamierza osiągnąć taką kompatybilność. Prawdopodobnie będzie to wymagało znaczących kompromisów, takich jak niższa rozdzielczość, obniżone detale graficzne, czy zaawansowane techniki skalowania obrazu (jak PSSR, nad którym Sony stale pracuje). Społeczność graczy na Reddicie podchodzi do tych informacji z dużą dozą realizmu, wskazując na fizyczne ograniczenia urządzeń przenośnych: Widok kogoś mówiącego, że można wsadzić najnowocześniejszy chip o TDP 40-120W do urządzenia przenośnego, wprowadza mnie w osłupienie – CocoPopsOnFire. Inni użytkownicy zwracają również uwagę na potencjalne problemy z tworzeniem dedykowanych wersji gier na taki sprzęt: Problemem Sony z uruchamianiem gier PS5 w 1080p na handheldzie jest to, że takie wersje gier obecnie nie istnieją. [...] W przypadku handhelda PlayStation, deweloperzy musieliby tworzyć dedykowane wersje każdej gry z katalogu PS5, jeśli chcieliby, aby działała, tak samo jak w przypadku tytułu na „PS6” – zauważa NfinityBL. Potencjalny harmonogram i poprzednie plotkiChociaż oficjalnych informacji na temat PlayStation 6 i potencjalnego handhelda wciąż brakuje, wcześniejsze przecieki od tego samego źródła (Kepler L2) sugerowały, że projekt układu SoC dla nowej generacji jest już ukończony i wszedł w fazę testów przedprodukcyjnych (ang. pre-silicon validation). Planowane rozpoczęcie produkcji próbnych układów (A0 tapeout) ma nastąpić pod koniec 2025 roku. Biorąc pod uwagę typowy, około dwuletni okres od tego etapu do premiery rynkowej, sugeruje to możliwy debiut konsol PS6 (w tym wersji przenośnej) najszybciej w 2027 roku. Warto również przypomnieć, że już we wrześniu 2024 roku Kepler L2 informował o pracach nad dwoma różnymi układami SoC dla PlayStation 6. Spekulowano wówczas, że może to oznaczać albo dwie wersje konsoli stacjonarnej (tańszą i droższą, na wzór Xbox Series S/X), albo właśnie konsolę stacjonarną i dedykowany handheld. Sukces streamingowego PlayStation Portal mógł dodatkowo utwierdzić Sony w przekonaniu, że istnieje zapotrzebowanie na przenośne granie pod marką PlayStation, motywując do stworzenia pełnoprawnego następcy PS Vita. Czytaj więcej:Handheld Xboksa przypadkowo pokazany, ale raczej nie jest to Project Kennan POWIĄZANE TEMATY: konsole konsole przenośne Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. RTX 5060 Ti i RTX 5060: specyfikacje i polskie ceny nowych kart graficznych zostały oficjalnie ogłoszone RTX 5060 Ti i RTX 5060: specyfikacje i polskie ceny nowych kart graficznych zostały oficjalnie ogłoszone 2 lata więzienia za modowanie Nintendo Switch. To pierwszy taki wyrok w Japonii 2 lata więzienia za modowanie Nintendo Switch. To pierwszy taki wyrok w Japonii RX 9060 XT to właściwie okrojony o połowę RX 9070 XT? Wyciekła specyfikacja nowej karty graficznej od AMD RX 9060 XT to właściwie okrojony o połowę RX 9070 XT? Wyciekła specyfikacja nowej karty graficznej od AMD Chciał tylko wywieźć śmieci, ale na złomowisku znalazł komputer do gier z podzespołami wartymi ponad 4000 złotych Chciał tylko wywieźć śmieci, ale na złomowisku znalazł komputer do gier z podzespołami wartymi ponad 4000 złotych „Nintendo traci swoją tożsamość” - były szef PlayStation uważa, że porty gier na Switcha 2 niszczą unikalność konsoli „Nintendo traci swoją tożsamość” - były szef PlayStation uważa, że porty gier na Switcha 2 niszczą unikalność konsoli