GTA 6 bez 60 fps? Były pracownik Rockstar zakłada niższą liczbę klatek na sekundę

Deweloper związany wcześniej z Rockstar twierdzi, że na 60 FPS-ów w GTA 6 będziemy musieli poczekać.

gaming
Julia Sobasz31 stycznia 2025
Źrodło fot. Rockstar Games
i

Były pracownik Rockstar Games, Mike York, w rozmowie w podcaście Kiwi Talkz, zasugerował, że najnowsza odsłona Grand Theft Auto może nie osiągnąć 60 klatek na sekundę. Według niego, realnym scenariuszem jest stabilne 30 FPS. Przynajmniej na początku.

Były pracownik Rockstar studzi emocje

Ówczesne tytuły często umożliwiają wybór pomiędzy trybem jakości (lepsza grafika, ale mniej klatek na sekundę) a trybem wydajności (nieco słabsza grafika, ale stałe 60 FPS). Mogłoby się wydawać, że GTA 6, jako kluczowy tytuł Rockstara, także będzie zawierać takie opcje. Jednak Mike York, zaangażowany wcześniej w tworzenie animacji w GTA V i Red Dead Redemption 2, uważa, że może być inaczej.

Według niego, osiągnięcie stabilnych 60 klatek na konsolach, takich jak PlayStation 5 czy Xbox Series X, na których po raz pierwszy ma ukazać się GTA 6, byłoby wyzwaniem. Uważa, że to udałoby się jedynie, jeśli zastosowana zostanie technologia upscalingu, np. DLSS (od Nvidii) lub FSR (od AMD). Problem dotyczy rozmiaru otoczenia w grze. Otwarty świat „zjada” ogromne zasoby, co może skłonić Rockstar do wyboru stabilnych 30 FPS-ów zamiast liczby klatek oscylującej w okolicach 60.

Nie sądzę, żeby pierwsza wersja gry osiągnęła 60 klatek na sekundę, chyba że (deweloperzy) wykorzystają skalowanie oparte na sztucznej inteligencji, takie jak w PlayStation. […] Ale nie wydaje mi się, żeby udało im się osiągnąć 60 FPS-ów na podstawowych konsolach, na przykład na PlayStation 5. Może na PS5 Pro, ale w to po prostu nie wierzę.

Na wszystko przyjdzie czas

Podobnie było w przypadku Red Dead Redemption 2 – na konsolach, gra działała w 30 klatkach na sekundę, jednak oferowała wysoką szczegółowość otoczenia i niezłą jakość grafiki. Według Mike’a GTA 6 może iść w podobnym kierunku. Zamiast skupiać się na liczbie klatek, twórcy skoncentrują się na szczegółach i fizyce otoczenia w grze, a na kolejnych portach usprawnią kwestię wydajności:

Myślę, że Rockstar będzie celować w stabilne 30 FPS. Będą próbowali zoptymalizować tak bardzo, jak to możliwe, aby nigdy nie spadło poniżej 30. Później, gdy tytuł pojawi się na PC, prawdopodobnie zostanie świetnie zoptymalizowany, a nowe karty graficzne, które wyjdą, zapewnią 60 klatek na sekundę.

Oczywiście istnieje szansa, że na mocniejszych modelach konsol (np. PS5 Pro) osiągnięcie większej wydajności będzie realne. Na pecetach raczej nie powinno być z tym trudności – w końcu Rockstar zawsze umożliwiało szerokie dostosowanie ustawień graficznych swoich gier w wersjach na PC.

Na ten moment nic nie jest pewne. Odcinek podcastu zniknął niedługo po publikacji. York nie pracuje w Rockstar od ośmiu lat, więc wypowiedzi należy traktować bardziej jako opinię eksperta, niż potwierdzony fakt. Premiera GTA 6 na konsole zaplanowana jest na jesień tego roku, a studio nie ujawniło jeszcze oficjalnych informacji na temat trybów graficznych nowego hitu. Do tego czasu gracze mogą jedynie spekulować i trzymać kciuki, by nowa odsłona serii była zarówno piękna (jak w trailerze), jak i płynna.

POWIĄZANE TEMATY: gaming plotki i przecieki

Julia Sobasz

Julia Sobasz

Z wykształcenia dziennikarka, z powołania metińczyk. Pasja do pisania pojawiła się u niej gdzieś między kartkowaniem starego numeru czasopisma „Przekrój“ a zarywaniem nocy na czytaniu reportaży Wydawnictwa Czarne. Oprócz grania w MMO-rpgi kolekcjonuje retro sprzęt, który jest dla niej sposobem na zachowanie kawałka historii technologii. Niepohamowana fanka i teoretyczka polskich seriali z przełomu lat 90. i 00.

Nie mogę uwierzyć w wytrzymałość tego smartfona. To nowe wcielenie legendarnej Nokii 3310

Nie mogę uwierzyć w wytrzymałość tego smartfona. To nowe wcielenie legendarnej Nokii 3310

4K to nie fanaberia dla ludzi z mocnymi PC. Sprawdziłem, jak dobry monitor radzi sobie nawet ze starym laptopem

4K to nie fanaberia dla ludzi z mocnymi PC. Sprawdziłem, jak dobry monitor radzi sobie nawet ze starym laptopem

Gracze ponownie muszą uzbroić się w cierpliwość. To już trzeci raz z rzędu, gdy ciężko jest zdobyć kartę graficzną na premierę

Gracze ponownie muszą uzbroić się w cierpliwość. To już trzeci raz z rzędu, gdy ciężko jest zdobyć kartę graficzną na premierę

Szef OpenAI panikuje, ponieważ twierdzi, że sztuczna inteligencja może zagrozić naszemu społeczeństwu

Szef OpenAI panikuje, ponieważ twierdzi, że sztuczna inteligencja może zagrozić naszemu społeczeństwu

Sony usunie dziś ulubione motywy z PS1 i Anniversary na PS5, ale podobno wkrótce powrócą

Sony usunie dziś ulubione motywy z PS1 i Anniversary na PS5, ale podobno wkrótce powrócą