Gry ze Switch 1 na Switch 2 działają jak nigdy dotąd. Wiele tytułów oferuje teraz znacznie płynniejszą rozgrywkę

Premiera Nintendo Switch 2 przyniosła ze sobą nie tylko nowe tytuły, ale również cenną korzyść dla posiadaczy biblioteki gier z poprzedniej generacji. Wsteczna kompatybilność, dzięki znacznie większej mocy obliczeniowej, automatycznie poprawia działanie wielu starszych produkcji.

konsole
Krystian Łukasik6 czerwca 2025
3
Źrodło fot. ShortCircuit | YouTube
i

Debiut Nintendo Switch 2 przyniósł ze sobą jedną z najbardziej wyczekiwanych, jak i przydatnych funkcji – wsteczną kompatybilność. Jednak to, co okazało się największą niespodzianką, to nie sama możliwość uruchamiania starych gier, ale fakt, że wiele z nich działa znacznie lepiej bez żadnych dodatkowych łatek. Surowa moc nowej konsoli sprawia, że tytuły, które wcześniej zmagały się nieraz ze sporymi problemami, teraz działają płynnie.

Jak to działa? Siła nowej architektury

W przeciwieństwie do poprzednich konsol Nintendo, gdzie kompatybilność często oznaczała uruchamianie gier w trybie działania na wzór oryginalnego sprzętu, Switch 2 podchodzi do tematu inaczej. Konsolka nie emuluje w pełni starego urządzenia, lecz wykorzystuje tzw. warstwę translacyjną (via Nintendo Life). W praktyce oznacza to, że kod gier z pierwszego Switcha jest „tłumaczony” i uruchamiany na znacznie potężniejszych podzespołach. Efekt? Jeśli gra miała odblokowaną liczbę klatek na sekundę lub korzystała z dynamicznego skalowania rozdzielczości, nowa konsola jest w stanie „brutalną siłą” wycisnąć z niej maksimum możliwości.

Każda gra, która ma odblokowaną liczbę klatek, używa DRS (Dynamiczne Skalowanie Rozdzielczości) lub nie osiągała docelowej liczby klatek, domyślnie będzie działać lepiej na Switch 2

– zauważył użytkownik ShmuckaRucka1 na Reddicie.

To właśnie ten mechanizm odpowiada za darmowy wzrost wydajności w dziesiątkach tytułów.

Najwięksi zwycięzcy

Batman: Arkham Knight

Tytuł ten został okrzyknięty przez redakcję Digital Foundry jedną z najgorszych technicznie gier na oryginalnym Switchu (via Eurogamer). Port był tak problematyczny, że rozgrywka, zwłaszcza podczas jazdy Batmobilem, stawała się niemal niemożliwa z powodu drastycznych spadków płynności. Na Switch 2 sytuacja ta zmienia się diametralnie. Choć tekstury wciąż pozostają w niskiej rozdzielczości, gra utrzymuje stabilne 30 klatek na sekundę, co całkowicie odmienia jej odbiór.

Richard Leadbetter z Digital Foundry podsumował to mówiąc:

Rezultatem jest to, że – co niezwykłe – Batman: Arkham Knight jest tak naprawiony, jak to tylko możliwe na Switch 2 bez wracania do kodu gry i optymalizowania go.

Wiele tytułów, które celowały w 60 FPS, ale rzadko osiągały ten cel, teraz działa w idealnej płynności. Wśród nich, według raportów jakie znajdziemy w mediach społecznościowych, wiodą:

  1. Bayonetta 3: Znana z dynamicznej akcji i równie dynamicznych spadków klatek, na nowej konsoli działa w stabilnych 60 FPS. Potwierdził to m.in. dziennikarz Gene Park, pisząc krótko: „wreszcie, Bayonetta 3 w 60 klatkach, bez potrzeby aktualizacji. Switch 2 po prostu używa brutalnej siły, by osiągnąć limit klatek”.
  1. Hyrule Warriors: Definitive Edition & Fire Emblem Warriors: Three Hopes: Obie gry z gatunku musou, które na starym sprzęcie miały problemy przy większej liczbie przeciwników, teraz oferują płynną rozgrywkę..
  2. Dragon Quest Builders 2: Tytuł, którego wydajność była dużym problemem, teraz działa i wygląda fantastycznie, co skłania graczy do powrotu i ukończenia przygody. Użytkownik Reddita KRiSX w swoim poście napisał: „Dragon Quest Builders 2 wygląda i działa fantastycznie dobrze! Chyba wrócę i go skończę, bo na poziomie, na którym skończyłem, było tragicznie”.

Jednak nie wszystkie gry zyskują podwojenie klatek. Wiele tytułów z zablokowanym limitem 30 FPS teraz po prostu go utrzymuje, co i tak stanowi ogromną różnicę.

  1. The Witcher 3: Wild Hunt: Port, który był cudem techniki na Switchu, wciąż borykał się ze spadkami płynności w gęstych lokacjach jak Novigrad. Na Switch 2 gra działa w stałych 30 klatkach.
  2. Hyrule Warriors: Age of Calamity: Tytuł znany z tego, że jego wydajność potrafiła spaść do kilkunastu klatek przy dynamiczniejszej akcji, teraz oferuje znacznie bardziej stabilne 30 FPS.
  3. Xenoblade Chronicles (seria): Choć rozdzielczość w trybie przenośnym wciąż pozostawia wiele do życzenia, gry z tej serii działają zauważalnie płynniej, eliminując większość irytujących spadków FPS.

Są jednak minusy i ograniczenia

Musimy niestety pamiętać, że surowa moc nie rozwiąże wszystkich bolączek. Największym mankamentem jest fakt, że gry z pierwszego Switcha uruchamiane są w trybie przenośnym. Oznacza to, że renderują obraz w rozdzielczości 720p (lub niższej, jak 540p w przypadku Xenoblade Chronicles 2) i skalują go do ekranu 1080p w Switch 2. Może to prowadzić do lekkiego rozmycia obrazu.

Co więcej, tekstury, modele i inne ustawienia graficzne pozostają bez zmian. Oznacza to, że gra, która wyglądała słabo na oryginale, na nowym sprzęcie będzie po prostu działać płynniej, ale niekoniecznie wyglądać piękniej.

Mimo tych ograniczeń, darmowy zastrzyk wydajności jest ogromnym bonusem dla posiadaczy nowej konsoli. Możliwość powrotu do ulubionych tytułów i doświadczenia ich w znacznie lepszej formie to jedna z najbardziej pozytywnych niespodzianek związanych z premierą Nintendo Switch 2.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać