futurebeat.pl NEWSROOM Gracz musiał dokupić starą kartę graficzną, bo RTX 5090 nie radził sobie w klasycznych tytułach Gracz musiał dokupić starą kartę graficzną, bo RTX 5090 nie radził sobie w klasycznych tytułach Starsze, 32-bitowe gry korzystające z efektów fizyki PhysX, stwarzają problemy dla posiadaczy najnowszych kart graficznych serii GeForce RTX 50. Z powodu wycofania wsparcia dla 32-bitowego CUDA, obliczenia PhysX obciążają procesor, powodując znaczne spadki wydajności. gamingKrystian Łukasik25 lutego 2025 Źrodło fot. Christian Wiediger | Unsplashi LEAD: Starsze, 32-bitowe gry korzystające z efektów fizyki PhysX, stwarzają problemy dla posiadaczy najnowszych kart graficznych serii GeForce RTX 50. Z powodu wycofania wsparcia dla 32-bitowego CUDA, obliczenia PhysX obciążają procesor, powodując znaczne spadki wydajności. Spis treści: PhysX – technologia przeszłościRozwiązanie? Dodatkowa karta graficznaRozczarowanie graczyDodatkowe kwestie techniczneTo kolejny problem topowych kart „Zielonych” Posiadacze najnowszych i najmocniejszych kart graficznych GeForce RTX 5090 od NVIDII napotkali na kolejny zaskakujący problem. Okazuje się, że flagowy model ma kłopoty z płynnym działaniem niektórych starszych, ale wciąż popularnych tytułów. Chodzi o gry wykorzystujące technologię PhysX, która odpowiada za realistyczne efekty fizyki, takie jak niszczenie obiektów czy ruch tkanin. PhysX – technologia przeszłościPhysX, opracowany przez firmę Ageia, a następnie przejęty przez NVIDIĘ, był swego czasu rewolucją w dziedzinie grafiki komputerowej (via Wikipedia). Wprowadzał do gier zaawansowane efekty fizyczne, które znacząco podnosiły realizm rozgrywki. Technologia ta była szczególnie popularna w grach 32-bitowych, wydanych kilkanaście lat temu. I tu pojawia się sedno problemu. Powiązane:Gracz zamówił GeForce RTX 5080, ale już po wysyłce sprzedawca zmienił zdanie i zażądał od niego dopłaty Najnowsze karty graficzne z serii RTX 5000, w tym RTX 5090, nie obsługują już 32-bitowego interfejsu programowania CUDA. W starszych grach, było bowiem kluczowe dla działania PhysX. Rozwiązanie? Dodatkowa karta graficznaJeden z użytkowników Reddita – jerubedo, postanowił samodzielnie rozwiązać ten problem. Do swojego komputera, wyposażonego w RTX 5090, dołożył starszą kartę GeForce RTX 3050. Ustawiając ją jako dedykowany procesor PhysX, uzyskał imponujące rezultaty. Przykładowo, w grze „Mafia II Classic” liczba klatek na sekundę wzrosła z niespełna 30 do ponad 150. W „Batman: Arkham Asylum” wzrost był jeszcze większy – z 61 do aż 390 FPS. Kupiłem RTX 3050 jako dedykowaną kartę PhysX, aby móc poprawnie uruchamiać starsze tytuły, do których wciąż bardzo chętnie wracam – pisał autor eksperymentu. Źródło: Reddit | u/jerubedo Przetestował on również „Borderlands 2”, lecz ku zaskoczeniu, okazało się, że bez dodatkowej karty, uruchomienie opcji PhysX nie było w ogóle możliwe. Niektóre testowane przez niego gry, nie zanotowały jednak aż tak dużego przyśpieszenia, ponieważ w ich przypadku, obliczeniami fizyki zajmuje się główny procesor komputera. W dodatku, jak sugerują eksperci z Digital Foundry, najprawdopodobniej dzieje się te w dosyć nieporęczny sposób – na pojedynczym wątku. Efekty, które zostały zaprojektowane do działania wyłącznie na mocnych GPU, są teraz uruchamiane najprawdopodobniej na pojedynczym wątku CPU i robią to bardzo nieefektywnie, ponieważ fizyka w tamtym czasie nie była w ogóle zaprojektowana pod kątem obliczeń na CPU. Przykładem takiej sytuacji był „Assassin's Creed IV: Black Flag”, który ograniczał liczbę klatek na sekundę do 62. Rozczarowanie graczyDecyzja NVIDII o porzuceniu wsparcia dla 32-bitowego CUDA (a co za tym idzie, 32-bitowego PhysX) w najnowszych kartach graficznych wywołała spore niezadowolenie wśród graczy. Wielu z z nas niezaprzeczalnie lubi wracać do starszych tytułów, a brak możliwości cieszenia się pełnią efektów graficznych, w tym efektami PhysX, jest przez to sporym rozczarowaniem. Wydajesz tyle pieniędzy na 5090, a wciąż brakuje czegoś, co zmusza cię do zakupu 3050 – komentuje 1leftbehind19. Kupuję kartę graficzną, aby grać we WSZYSTKIE moje gry, ponieważ gry na PC tak naprawdę nigdy nie porzucają tytułów, jak robią to konsole – dodaje WarlordWossman. Pod wątkiem pojawiają się też głosy wyrażające obawy zaniedbania sektora gier przez Nvidię: NVIDIA nie dba o sektor gier DIY, a ta decyzja jest tego dowodem – zauważa Koopa777. Dodatkowe kwestie technicznePodkreślmy jednak, że nie każda starsza gra będzie wymagała dodatkowej karty graficznej. Problem dotyczy wyłącznie tytułów 32-bitowych, intensywnie korzystających z PhysX. Gry 64-bitowe, nawet te wykorzystujące PhysX, powinny działać poprawnie na RTX 5090, gdyż obliczenia są w ich przypadku wykonywane przez główną kartę graficzną. Naturalnie, posiadacze kart graficznych z serii RTX 40 i starszych nie muszą się martwić – te układy nadal w pełni obsługują 32-bitowy PhysX. Z tego też powodu, po licznych komentarzach w sieci, widać, że użytkownicy rozważają różne alternatywy, w tym użycie jeszcze starszych kart graficznych (np. z serii 700, 900 czy 1000), a nawet próby emulacji PhysX. Pojawiają się też nadzieje na stworzenie nieoficjalnych modyfikacji, które mogłyby przywrócić działanie technologii w starszych grach na nowych kartach. Niestety, NVIDIA na ten moment nie oferuje żadnego rozwiązania całej tej sytuacji. To kolejny problem topowych kart „Zielonych”Warto przypomnieć, że to nie pierwszy problem, z jakim borykają się posiadacze RTX-ów 5090. Wcześniej informowaliśmy o przerażająco wysokich cenach tych kart w polskich sklepach, gdzie kwoty potrafiły dwukrotnie przekraczać sugerowane wartości. Donosiliśmy również o zaskakujących wynikach testów wydajnościowych, w których flagowiec przegrywał z poprzednikiem, RTX-em 4090, w niektórych testach syntetycznych. Opisywaliśmy także przypadek kart RTX 50 z niekompletną liczbą jednostek renderujących, co wpływa na obniżenie ich wydajności. Tym samym, najnowsze doniesienia o problemach ze starszymi grami, tylko pogłębiają obraz RTX-a 5090 jako karty, która, mimo zawrotnej ceny i teoretycznie topowej specyfikacji, sprawia użytkownikom sporo problemów. Czytaj więcej:Radeon RX 9070 XT jeszcze nie trafił na rynek, a już jest sprzedawany przez scalperów POWIĄZANE TEMATY: gaming karty graficzne bugi / problemy techniczne (gry) Nvidia Nvidia RTX Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. M4 MacBook Air imponuje w benchmarkach, ale chłodzenie ograniczy jego moc M4 MacBook Air imponuje w benchmarkach, ale chłodzenie ograniczy jego moc Nvidia przyznaje się do błędu i dodaje RTX 5080 do grona kart graficznych z wadą produkcyjną Nvidia przyznaje się do błędu i dodaje RTX 5080 do grona kart graficznych z wadą produkcyjną Ryzen 7 9800X3D z poważnymi problemami, które mogą być związane z płytami głównymi ASRock Ryzen 7 9800X3D z poważnymi problemami, które mogą być związane z płytami głównymi ASRock Gemini AI ma teraz bezpłatną funkcję, za którą wcześniej trzeba było zapłacić Gemini AI ma teraz bezpłatną funkcję, za którą wcześniej trzeba było zapłacić Polska nadrabia zaległości, Ministerstwo Cyfryzacji prezentuje polskiego czatbota PLLuM Polska nadrabia zaległości, Ministerstwo Cyfryzacji prezentuje polskiego czatbota PLLuM