RTX 50 bez wsparcia dla starszych tytułów; Nvidia rezygnuje z PhysX w grach 32-bitowych

Nvidia podjęła decyzję, która w oczach graczy może być kontrowersyjna. RTX-y 50 nie będą obsługiwać 32-bitowej biblioteki PhysX, co negatywnie wpłynie na wydajność starszych gier.

tech
Zbigniew Woźnicki19 lutego 2025
Źrodło fot. BoliviaInteligente; Unsplash.com; 2022
i

Oprogramowanie PhysX pozwala w znacznie lepszy sposób symulować fizykę w grach wideo. Niestety, inwestując w RTX-a 50 będziemy mogli zapomnieć o dobrej wydajności w starszych grach, które wymagają 32-bitowej biblioteki PhysX-a. Nvidia podjęła dyskusyjną decyzją o zakończeniu wsparcia dla wspomnianej technologii, co nie prezentuje się dobrze wokół kontrowersji związanych z RTX-ami 50 (vide DSO Gaming).

Starsze gry mogą mieć problem na RTX-ach 50

Jak donosi Dark Side of Gaming, porzucenie 32-bitowego PhysX-a negatywnie wpłynie na wydajność gier. Biblioteka funkcji dostępna dla kart graficznych GeForce, pozwalała na uzyskanie dobrej symulacji fizyki oraz wysokiego klatkażu. Zmiany związane z RTX-ami 50 przeniosą ciężar na procesory, co jest znacznie mniej wydajnym rozwiązaniem.

To nie są plotki, bo brak obsługi 32-bitowego PhysX-a na RTX-ach 50 potwierdziła Nvidia na swoim forum (vide VideoCardz), gdy jeden z internautów zgłosił problem, myśląc, że pojawił się błąd w sterownikach. Okazuje się jednak, że działanie jest celowe. Komentując doniesienia w mediach społecznościowych, gracze sarkastycznie stwierdzają, że cała nowa generacja GPU od Nvidii to najlepsza reklama dla RTX-a 4080 Super.

Nvidia | vide: VideoCardz

Otóż poprzednie serie RTX-ów i GTX-ów dalej będą wspierały 32-bitową bibliotekę PhysX-a. Tylko RTX-y 50 i karty graficzne, które pojawią się w przyszłości, nie otrzymają sterowników obsługujących pakiet. Dlatego teraz poprzednia generacja GPU może wydawać się najbardziej atrakcyjnym zakupem. Zwłaszcza jeżeli zależy nam na ogrywaniu starszych tytułów, takich jak: Batman: Arkham City, Mirror's Edge czy Borderlands 2. To również może być zachęta do tego, żeby nie odsprzedawać starszych podzespołów.

Być może, tak jak gracze konsolowi trzymają poprzednie urządzenia, żeby grać w ulubione gry, tak samo PC-towcy niedługo będą musieli zachować starsze podzespoły do uruchomienia produkcji sprzed lat. Dotychczas nawet przy występujących problemach z kompatybilnością można było sobie poradzić. To jednak wydaje się coraz większą przeszkodą, co pokazuje decyzja Nvidii.

Jeśli jednak jesteśmy zainteresowani RTX-ami 50, to warto spojrzeć na wydajność RTX-a 5070 Ti, który jutro (20 lutego) ma swoją premierę.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać