futurebeat.pl NEWSROOM Czy GTA 6 zdefiniuje na nowo otwarte światy? Patenty Rockstar Games sugerują, że tak Czy GTA 6 zdefiniuje na nowo otwarte światy? Patenty Rockstar Games sugerują, że tak Ostatnie doniesienia dotyczące patentów złożonych przez Take-Two Interactive podsycają atmosferę w oczekiwaniu na premierę GTA 6. Sugerują one, że nadchodząca produkcja może nie tylko spełnić pokładane w niej nadzieje, ale wręcz zrewolucjonizować gatunek gier z otwartym światem. gamingKrystian Łukasik23 maja 2025 1 Źrodło fot. Rockstar Gamesi Spis treści: Rewolucyjne animacje i fizykaŻyjący świat napędzany AITechnologiczna przewaga graficzna i płynność rozgrywkiUsprawnienia w trybie wieloosobowym i ekonomiiDroga do perfekcji okupiona czasem Dyskusja na temat technologicznych innowacji w GTA 6 znowu nabiera tempa dzięki największym fanom marki, którzy dogłębnie analizują publicznie dostępne dokumenty patentowe. Szczególną uwagę przykuła niedawna kompilacja kluczowych patentów, opublikowana przez konto @GTA6Alerts na X, która rzuca światło i przypomina o potencjalnych nowościach czekających na graczy. Rewolucyjne animacje i fizykaJednym z dyskutowanych aspektów są systemy animacji postaci. Patent US10395410B2 opisuje technologię pozwalającą na naturalne zginanie się i poruszanie postaci w zależności od przyjmowanych póz. Jak ujął to @GTA6Alerts: Realistyczne postacie w GTA 6: Patent US10395410B2 pozwala postaciom naturalnie zginać się i poruszać w oparciu o pozy. Pomyślcie o płynniejszych animacjach dla NPC i graczy, dzięki czemu każdy pościg czy walka będą odczuwane jako prawdziwe! Kolejne zgłoszenie, US11620781B1, dotyczy dynamicznego ruchu postaci opartego na „klockach” animacji, co ma umożliwić postaciom adaptację do różnorodnych sytuacji, takich jak bieganie, walka czy taniec, bez sztywno zakodowanych sekwencji. Uzupełnieniem tego rozwiązania może być patent US11951384B2, wykorzystujący motion capture i sztuczną inteligencję do przewidywania ruchów części ciała, co ma zapewnić niezwykle precyzyjne animacje, zwłaszcza dłoni. Mówi się także o technologii dynamicznego dostosowywania animacji w czasie rzeczywistym (patent US20250095261A1), co pozwoliłoby na naturalne interakcje z obiektami pod różnymi kątami. Rockstar zdaje się również celować w niespotykany dotąd realizm symulacji płynów. Patent US10685152B2 („Sparse Fluid Simulation”) opisuje system odwzorowania przepływu cieczy na powierzchniach 3D, uwzględniający grawitację i kąty nachylenia. Pot, krew, deszcz i woda w GTA 6: Patent US10685152B2 symuluje przepływ płynów na powierzchniach 3D. Spodziewajcie się realistycznego potu, przepływu krwi, kałuż i mokrych ulic! – informuje @GTA6Alerts. Fani spekulują, że efekty te mogły być już widoczne w scenach z oficjalnego zwiastuna, gdzie napoje rozlewają się w realistyczny sposób. Żyjący świat napędzany AIOgromny nacisk położono najwyraźniej na zachowanie postaci niezależnych. Patent US11684855B2 („Virtual Navigation System”) opisuje zaawansowany system nawigacji dla NPC i pojazdów, wykorzystujący „graf sieci drogowej”. Ma to pozwolić na płynniejsze i bardziej realistyczne poruszanie się w wirtualnym świecie, w tym unikanie przeszkód, reagowanie na korki drogowe czy wybieranie alternatywnych tras. Płynny ruch NPC w GTA 6: Patent US11684855B2 wykorzystuje graf sieci drogowej do płynnej nawigacji wirtualnej. Koniec z topornymi NPC: Piesi i ruch samochodowy będą odczuwani jako żywi i naturalni – czytamy we wpisie @GTA6Alerts. Co ciekawe, patent ten wspomina o wykorzystaniu danych w chmurze do zarządzania NPC, co mogłoby zmniejszyć obciążenie konsol i pozwolić na większą liczbę bardziej inteligentnych postaci. W dokumentach pojawia się także wzmianka o „wyspach”, co podsyca spekulacje na temat rozległości mapy i możliwości przemieszczania się NPC między różnymi regionami. Dodatkowo, systemy oparte na uczeniu maszynowym mają śledzić i przewidywać ruchy NPC, w tym gesty rąk, co może zaowocować bardziej responsywnymi i realistycznymi reakcjami na dynamiczne wydarzenia w grze. Źródło: Rockstar Games Inny interesujący patent (US20190192972A1), zgłoszony jeszcze w 2017 roku, opisuje system oznaczania tekstur, który pozwalałby na ich modyfikację w odpowiedzi na działania gracza. Oznacza to, że zaniedbane okolice mogłyby być „odnawiane” w miarę postępów w grze, co niewątpliwie pogłębiłoby immersję i poczucie wpływu na świat. Technologiczna przewaga graficzna i płynność rozgrywkiRockstar nie zapomina również o oprawie wizualnej. Patent US12263404B2 ma na celu ulepszenie renderowania grafiki, co dałoby ostrzejsze detale, lepsze oświetlenie i płynniejszą wydajność w rozległym, otwartym świecie. Z kolei US11978162B2 zapewniłby ciągły poziom szczegółowości modeli, dzięki czemu budynki, samochody i postacie wyglądałyby doskonale zarówno z bliska, jak i z daleka. Źródło: Rockstar Games Wielu graczy także ucieszy informacja o potencjalnym wyeliminowaniu ekranów ładowania, przynajmniej w trybie online. Patent US11794114B2 sugeruje technologię umożliwiającą płynne przechodzenie między sesjami online. Usprawnienia w trybie wieloosobowym i ekonomiiUsprawnienia w trybie wieloosobowym nie kończą się na braku loadingów. Wskazuje się na patent dotyczący zarządzania sesjami w grach wieloosobowych (US10814233B2), co może oznaczać bardziej stabilne i płynne doświadczenia w GTA Online. Kwestia oszustw w sieciowych grach również została zaadresowana – patent US11273380B1 ma na celu ukrywanie zmiennych gry, aby utrudnić życie hakerom i zapewnić uczciwą rozgrywkę. Wewnętrzna ekonomia gry również może doczekać się usprawnień. Patent US11992755B2 dotyczy zarządzania transakcjami w świecie gry, co może oznaczać płynniejsze napady, zakupy czy handel między graczami a NPC. Droga do perfekcji okupiona czasemChoć wiele z tych patentów zostało zgłoszonych na przestrzeni ostatnich lat, warto pamiętać, że prace nad GTA 6 „na poważnie” miały ruszyć dopiero po premierze Red Dead Redemption 2 na PC, czyli pod koniec 2019 lub na początku 2020 roku. Oznacza to, że Rockstar poświęci na stworzenie tego ambitnego tytułu około 6-7 lat. Take-Two Interactive uważa, że „danie Rockstarowi więcej czasu na tak innowacyjny projekt to opłacalna inwestycja”. Musimy jednak pamiętać, że istnienie patentu nie gwarantuje jego wykorzystania w finalnym produkcie. Niektóre z tych technologii mogą zostać odłożone na później lub trafić do innych projektów studia. Niemniej jednak, mnogość i zaawansowanie zgłoszonych rozwiązań jasno wskazują na ambicje Rockstar Games, by po raz kolejny podnieść poprzeczkę w branży gier wideo. Jeśli choć część z tych innowacji znajdzie swoje odzwierciedlenie w Grand Theft Auto VI, to czeka nas doświadczenie, które na długo pozostanie w pamięci i może na nowo zdefiniować pojęcie otwartego świata w grach. Pozostaje nam zatem czekać na więcej oficjalnych informacji. POWIĄZANE TEMATY: gaming AI / sztuczna inteligencja konsole stacjonarne patenty i znaki towarowe Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Ogromna awaria X. Użytkownicy mają problem z dostępem do portalu [Aktualizacja] Ogromna awaria X. Użytkownicy mają problem z dostępem do portalu [Aktualizacja] Dzięki aktualizacji SteamOS gracze zyskali kontrolę nad baterią Steam Decka - zadbano też o handheldy od innych producentów Dzięki aktualizacji SteamOS gracze zyskali kontrolę nad baterią Steam Decka - zadbano też o handheldy od innych producentów Radeon RX 9060 XT za ponad 2700 złotych? Pierwsze ceny za budżetowe GPU szokują Radeon RX 9060 XT za ponad 2700 złotych? Pierwsze ceny za budżetowe GPU szokują Rocznicowe pady Xboxa w stylu Wiedźmina 3 wyglądają tak genialnie, że już ich nie kupicie Rocznicowe pady Xboxa w stylu Wiedźmina 3 wyglądają tak genialnie, że już ich nie kupicie Xbox coraz bliżej Switcha 2? Microsoft podobno pracuje nad portami gier dla konsoli Nintendo Xbox coraz bliżej Switcha 2? Microsoft podobno pracuje nad portami gier dla konsoli Nintendo