Boeing z coraz większymi problemami. Firmie przyglądają się prokuratorzy

Boeing może zapłacić wysoką cenę za ostatnie błędy i niedopatrzenia. Prokuratorzy z USA twierdzą, że firma nie wywiązała się z warunków ugody z 2021 roku, zawartej po katastrofach samolotów 737 Max.

news
Krystian Łukasik24 czerwca 2024
Źrodło fot. John Mcarthur | Unsplash
i

Firma lotnicza Boeing, może stanąć w obliczu poważnych zarzutów karnych. Jak podają media, prokuratorzy z Departamentu Sprawiedliwości (DoJ) zalecili postawienie zarzutów firmie, twierdząc, że naruszyła ona warunki ugody z 2021 roku związanej z tragicznymi katastrofami samolotów 737 Max.

W dwóch incydentach związanych z tymi maszynami, mających miejsce w latach 2018-2019, zginęło łącznie 346 osób. Przyczyną tych katastrof był wadliwy system MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), który automatycznie korygował położenie nosa samolotu, ale w pewnych sytuacjach mógł prowadzić do jego niekontrolowanego opadania. Wypadki te wywołały olbrzymi kryzys w firmie i doprowadziły do wycofania wszystkich samolotów 737 Max na prawie dwa lata.

Ugoda z 2021 roku pod znakiem zapytania

W 2021 roku Boeing zawarł ugodę z DoJ, w ramach której zgodził się zapłacić 2,5 miliarda dolarów odszkodowań i kar, unikając jednocześnie zarzutów oszustwa związanych z rzekomym ukrywaniem informacji przed organami regulacyjnymi. Jednakże, według najnowszych informacji, DoJ twierdzi, że Boeing nie dotrzymał warunków ugody oraz nie wdrożył odpowiednich programów kontroli wewnętrznej, które miały zapobiegać podobnym naruszeniom w przyszłości.

Boeing odmówił komentarza w sprawie zaleceń prokuratorów.

Ed Pierson, były menedżer w Boeingu i obecny dyrektor wykonawczy Fundacji Bezpieczeństwa Lotnictwa, wyraził swoje zaniepokojenie w wywiadzie dla BBC Radio 4:

Widoczne problemy z tymi samolotami, zwłaszcza z modelami 737 Max i 787, wyraźnie wskazują na błędy w zarządzaniu firmy.

Przyszłość Boeinga niepewna

Potencjalne zarzuty karne mogą mieć poważne konsekwencje dla Boeinga, który wciąż zmaga się z odbudową reputacji po katastrofach 737 Max. Firma stoi również w obliczu dodatkowej kontroli po incydencie z 2024 roku, kiedy to panel drzwi oderwał się od samolotu Alaska Airlines w trakcie lotu.

Potencjalne zarzuty karne mogą również rzucić cień na ostatnie miesiące urzędowania obecnego prezesa Boeinga, Dave’a Calhouna, który ma przejść na emeryturę jeszcze w tym roku.

Sytuacja pozostaje napięta, a przyszłość firmy stoi pod znakiem zapytania.

POWIĄZANE TEMATY: nauka samoloty

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Jaki laptop do GTA 6? Sprawdzamy i odpowiadamy

Jaki laptop do GTA 6? Sprawdzamy i odpowiadamy

Dostęp do streamingu staje się za drogi? Piractwo osiąga „skalę przemysłową”

Dostęp do streamingu staje się za drogi? Piractwo osiąga „skalę przemysłową”

Fanowska strona o Gwiezdnych wojnach narzędziem służb. CIA używało portalu do komunikacji ze szpiegami

Fanowska strona o Gwiezdnych wojnach narzędziem służb. CIA używało portalu do komunikacji ze szpiegami

Gdy nawet 10 MB robiło wrażenie. Cudowne nośniki danych, które pamięta każde dziecko lat 90

Gdy nawet 10 MB robiło wrażenie. Cudowne nośniki danych, które pamięta każde dziecko lat 90

Garmin i Strava - jak połączyć i dlaczego moim zdaniem warto to zrobić

Garmin i Strava - jak połączyć i dlaczego moim zdaniem warto to zrobić