Dlaczego Boeing 737 Max 9 linii Alaska Airlines miał zaślepkę zamiast drzwi awaryjnych?

Trwa dochodzenia w sprawie lotu Alaska Airlines. Jak się okazuje, przyczyną wypadku mogła być zaślepka na drzwi.

tech
Michał Kłodziński12 stycznia 2024
Źrodło fot. Domena Publiczna
i

W zeszły piątek samolot linii Alaska Airlines, który wyleciał z Portland w stanie Oregon i zmierzał do Ontario w Kalifornii, po zaledwie 20 minutach lotu lądował awaryjnie na lotnisku z którego wystartował. Powodem tego zdarzenia była wyrwa powstała w tylnej części kadłuba, która doprowadziła do rozhermetyzowania kabiny samolotu. Na pokładzie przebywało 177 osób (w tym 6 członków załogi). Dzięki szybkiej reakcji pilotów i maskom tlenowym nikomu nic się nie stało.

Od samego początku śledztwa służby poszukiwały wyrwanego w trakcie lotu fragmentu przy współpracy z osobami cywilnymi. Po paru dniach pewien nauczyciel z Portland znalazł na drzewie na swoim podwórku element samolotu i powiadomił Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu (NTSB). Wkrótce okazało się, że jest to zaślepka drzwi awaryjnych, która normalnie ukryta jest za wewnętrzną okładziną samolotu.

Uwagę zwraca fakt, że samolot biorący udział w incydencie był praktycznie nowy. Został dostarczony Alaska Airlines w październiku 2023 r. i zarejestrowany miesiąc później. W ciągu tych dwóch miesięcy wykonał on zaledwie 145 lotów.

Skąd się wzięła wspomniana zaślepka? Zgodnie z przepisami liczba wyjść ewakuacyjnych zależy od tego, ile jest miejsc w samolocie. Boeing 737 MAX 9 w podstawowej konfiguracji posiada ich 10. W układzie o większym zagęszczeniu foteli na pokład tej wąskokadłubowej maszyny może wejść nawet 220 pasażerów.

Jednakże w konfiguracji wybranej przez Alaska Airlines samolot posiada mniej niż 180 miejsc, więc oba wyjścia ewakuacyjne w rzędzie 26 zostały fabrycznie zastąpione specjalnymi zaślepkami. Wbrew pozorom nie są one produkowane przez samego Boeinga, lecz przez jego największego dostawcę Spirit AeroSystems z siedzibą w Kansas.

Według schematu opublikowanego przez NTSB każda zaślepka jest utrzymywana na miejscu przez cztery śruby: dwie u góry oraz dwie na dole przy wspornikach zawiasów. Dodatkowo wzdłuż ościeżnicy znajduje się 12 złączek, które zapobiegają wypchnięciu tego elementu z samolotu.

 Schemat zatyczki wyjścia ewakuacyjnego / Źródło: NTSB / X
Schemat zatyczki wyjścia ewakuacyjnego / Źródło: NTSB / X

Z ponad 200 samolotów 737 MAX 9 dostarczonych przez Boeinga 171 posiada zaślepki zamiast drzwi. W Stanach Zjednoczonych na wniosek Federalnej Agencji Lotniczej (FAA) Alaska Airlines uziemiły 65, a linie United Airlines 79 samolotów. Inni przewoźnicy, którzy wstrzymali samoloty tego typu w celu przeprowadzenia inspekcji, to Aeromexico, panamskie linie Copa Airlines oraz Turkish Airlines. Na pełny raport trzeba będzie jeszcze poczekać, gdyż dochodzenie jeszcze trwa, ale wstępne raporty z oględzin kilku uziemionych maszyn wskazują, że część śrub nie była odpowiednio dokręcona.

POWIĄZANE TEMATY: tech lotnictwo samoloty

Michał Kłodziński

Michał Kłodziński

Grami interesuje się od dzieciństwa. Preferuje RTS-y, RPG-i oraz gry wyścigowe. Absolwent Historii na Uniwersytecie Szczecińskim. Pasjonuje się historią (głównie XX wieku), sportem, motoryzacją, geografią i nowinkami ze świata nowych technologii. Oprócz grania, w wolnym czasie pochłania filmy i literaturę fantastyczno-naukową, tworzy amatorskie projekty w Blenderze oraz słucha muzyki rockowej i niezależnej.

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać