AI przypominające ludzki umysł coraz bliżej dzięki Google

DeepMind należącemu do Google udało się stworzyć Gato. To silna sztuczna inteligencja, której system funkcjonuje podobnie jak mózg człowieka.

news
Krzysiek Kalwasiński19 maja 2022
14

Źródło fot. powyżej: Possessed Photography / Unsplash.

DeepMind Technologies Ltd., czyli brytyjskie przedsiębiorstwo należące do Google i zajmujące się sztuczną inteligencją, twierdzi, że dokonało przełomu w pracach nad AI. Ma ona przypominać swoimi umiejętnościami człowieka, a to za sprawą programu, który ma pozwolić na wykonanie ponad 600 zadań, nawet jeśli wiele z nich wymaga jeszcze poprawy.

Koniec gry

Nando de Freitas, czyli badacz z Uniwersytetu Oksfordzkiego, utrzymuje, że największe przeszkody w opracowywaniu silnej sztucznej inteligencji zostały pokonane. Teraz pozostaje tylko skalowanie, choćby poprzez wykorzystywanie większej ilości danych i mocy obliczeniowej. I jednoczesne sprawienie, aby nie zagrażało to naszemu bezpieczeństwu.

Silna sztuczna inteligencja (z ang. artificial general intelligence) to najprościej rzecz ujmując taka sztuczna inteligencja, która swoim funkcjonowaniem ma przypominać umysł ludzki. Tym samym AI mogłoby się nauczyć wszystkiego tego, co człowiek bez uprzedniego szkolenia. Z jednej strony mówi się o tym, że do osiągnięcia zadowalającego poziomu jeszcze daleka droga, ale z drugiej nie brakuje sugestii, że kiedyś może to stanowić dla rasy ludzkiej poważne zagrożenie.

Najnowsze dzieło DeepMind to Gato. Wachlarz jego umiejętności jest stosunkowo szeroki, bo potrafi wykonać ponad 600 zadań w różnych okolicznościach. Może to być rozmowa na czacie, układanie obrazków, granie w grę wideo z lat 80. czy podpisywanie obrazków. Gato korzysta z jednej sieci neuronowej. Funkcjonowanie jej to coś, co przypomina działanie neuronów w ludzkim mózgu.

AI przypominające ludzki umysł coraz bliżej dzięki Google - ilustracja #1
Przykładowe umiejętności Gato – nowego systemu opracowanego przez DeepMind. Źródło: arxiv.org.

Trzeba tu jednak zaznaczyć, że część zadań wykonywana przez Gato wymaga jeszcze poprawy. System ma problem z umiejętnym podpisywaniem obrazków. Czasem popełni też błąd, wskazując nieodpowiednią stolicę danego kraju. Podobnie źle radzi sobie podczas rozmowy z człowiekiem, bo istnieje tu zbyt dużo nieobliczalnych scenariuszy. Radzi sobie jednak lepiej niż roboty w fabrykach, wykonujące manualne czynności.

Jeszcze daleka droga

SSI wymaga jeszcze dużo pracy i minie sporo czasu zanim ludzkość osiągnie zadowalające rezultaty w opracowywaniu podobnych systemów. Choćby takich, które pozwolą AI zdać test Turinga – mający sprawdzić umiejętność sztucznej inteligencji w naturalnym porozumiewaniu się i myśleniu. Niemniej już teraz poziom SI bywa imponujący. Nawet jeśli jeszcze nie potrafi funkcjonować bezbłędnie i w pełni samodzielnie.

DeepMind zostało założone w 2010 roku, a cztery lata później przejęte przez Google. Celem przedsiębiorstwa jest przekroczenie granic w temacie SI i opracowywanie programów, mogących podejmować skomplikowane zagadnienia. To wszystko bez wcześniejszego szkolenia. Jednym z kamieni milowych jest stworzenie programu, który samodzielnie ukończył 49 gier dostępnych na Atari.

Autor: Krzysiek Kalwasiński

Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem

Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem

Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd

Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS