„To był błąd” - były prezes Sony wyjaśnia, czemu PS Vita poniosła taką porażkę

W wywiadzie dla Kind of Funny Gamescast, Shuhei Yoshida, były prezes Sony Worldwide Studios, ujawnił kulisy powstawania PlayStation Vita.

konsole
Krystian Łukasik17 stycznia 2025
Źrodło fot. Kirill Fokin | Unsplash
i

Shuhei Yoshida, były prezes Sony Worldwide Studios, w obszernym wywiadzie dla podcastu Kind of Funny Gamescast opowiedział o swojej 31-letniej karierze w firmie. Wśród wielu poruszonych tematów znalazły się kulisy powstawania PlayStation, współpraca z legendarnym Kenem Kutaragim, a także refleksje na temat sukcesów i porażek japońskiej korporacji. Yoshida szczerze wypowiedział się również o powodach, dla których PlayStation Vita, handheld wydany w 2012 roku, nie odniósł spodziewanego sukcesu.

Kulisy porażki PlayStation Vita

Według byłego prezesa, na porażkę Vity złożyło się kilka czynników. Jednym z nich były błędy w podejmowaniu decyzji projektowych. Yoshida przyznał, że wymóg używania specjalnych, drogich kart pamięci zamiast standardowych był „pomyłką”. Dodatkowo, choć tylny panel dotykowy konsoli wydawał się innowacyjnym pomysłem, w praktyce okazał się zbędnym dodatkiem, który podniósł koszty produkcji. Co więcej, aby zaoszczędzić „kilka centów”, zrezygnowano z funkcji wyjścia wideo, która pozwalałaby na podłączenie Vity do telewizora i granie na dużym ekranie. Decyzja ta, jak przyznaje Yoshida, była „naprawdę złym pomysłem”.

Jednakże, za główny powód porażki Vity Yoshida uważa konieczność dzielenia zasobów firmy pomiędzy dwa różne systemy. W czasie, gdy Vita była na rynku, Sony musiało skupić się na wspieraniu PlayStation 3, a później PlayStation 4. Oznaczało to, że studia deweloperskie musiały wybierać, na którą platformę tworzyć gry, a Vita często przegrywała w tym starciu.

Nie mieliśmy wystarczająco dużo utalentowanych ludzi, aby móc wspierać dwie różne platformy

– wyjaśnił Yoshida.

Dodał również, że jego zdaniem sukces Nintendo Switch wynika właśnie z faktu, że firma skupiła wszystkie swoje siły na jednej platformie.

PS Portal sukcesem?

Yoshida poruszył również kwestię PlayStation Portal, czyli urządzenia umożliwiającego strumieniowanie gier z PlayStation 5 na przenośny ekran. Początkowo sceptycznie nastawiony do tego projektu, był zaskoczony jego sukcesem.

Kiedy dowiedziałem się o PlayStation Portal, pomyślałem: kto chciałby taki sprzęt?

– przyznał Yoshida.

Dodał jednak, że atrakcyjna cena i funkcjonalność urządzenia sprawiły, że gracze docenili jego możliwości.

Wcześniej na naszym portalu szczegółowo omawialiśmy PlayStation Portal. Zaskakująco, choć handheld zapowiadał się obiecująco, to w praktyce okazał się rozczarowaniem. Pomimo solidnego wykonania, wygodnego sterowania i atrakcyjnej ceny, urządzenie cierpiało na poważne problemy z wydajnością.

POWIĄZANE TEMATY: konsole PS Vita konsole przenośne

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

YouTuber rozwala młotkiem Switcha 2 tuż przed sklepem Nintendo - po czym natychmiast dostaje zakaz wstępu

YouTuber rozwala młotkiem Switcha 2 tuż przed sklepem Nintendo - po czym natychmiast dostaje zakaz wstępu

ROG Xbox Ally nie przestraszy ceną? Przeciek sugeruje, że urządzenie nie będzie wyjątkowo drogie

ROG Xbox Ally nie przestraszy ceną? Przeciek sugeruje, że urządzenie nie będzie wyjątkowo drogie

Sztuczna inteligencja w Windowsie 11 będzie prawie wszędzie. Podpowie Wam nawet jak zmienić ustawienia

Sztuczna inteligencja w Windowsie 11 będzie prawie wszędzie. Podpowie Wam nawet jak zmienić ustawienia

Jaka ładowarka do zegarka Garmin? I czy warto stosować zaślepki na port ładowania? Nie dajcie się nabrać, jak ja

Jaka ładowarka do zegarka Garmin? I czy warto stosować zaślepki na port ładowania? Nie dajcie się nabrać, jak ja

Steam ułatwi życie graczom. Układy Apple Silicon otrzymały natywną aplikację

Steam ułatwi życie graczom. Układy Apple Silicon otrzymały natywną aplikację