Światła LED w dzisiejszych samochodach są zbyt dobre, 78% kierowców przyznaje, że regularnie ulega oślepieniu

Według niemieckiego ADAC, jasność samochodowych świateł LED potrafi być zbyt duża. Nawet 78% kierowców przyznaje, że regularnie jest oślepiana przez inne pojazdy dysponujące nowoczesnym oświetleniem.

moto
Arkadiusz Strzała1 lutego 2024
Źrodło fot. Francisco Gomes / Unsplash
i

Ostatnie lata to spora rewolucja w oświetleniu. Najpierw powoli porzuciliśmy żarowe źródła światła na rzecz świetlówek, a potem one zastąpione zostały przez diody elektroluminescencyjne. „Żarówki” LED znalazły zastosowanie też w samochodach, gdzie wypierają reflektory ksenonowe. Każdy, kto przesiadł się na nowsze auto mówi o znacznie lepszej widoczności w nocy. Jednak o ile my sami możemy widzieć lepiej, dzięki LED-owym światłom naszego auta, o tyle spotykanie na drodze innych pojazdów, dysponujących taka samą technologią, nie zawsze jest przyjemne.

Reflektory LED mogą oślepiać

ADAC (niemiecki automobilklub zrzeszający ponad 17 milionów członków) przeprowadził badania związane z użytkowaniem nowoczesnych świateł samochodowych. Zdecydowana większość kierowców podkreśla większy komfort jazdy nocnej autem z reflektorami LED. Jednak jednocześnie nawet 78% z nich dodaje, że często jest oślepiana przez inne pojazdy, które dysponują takimi samymi światłami.

Wśród kierowców badanych w Niemczech, sześciu na dziesięciu twierdzi, że wszystko wokół źródła światła nadjeżdżających pojazdów jest słabo widoczne. 32,7% jest rozdrażnionych, 23,3% dostrzega plamkę świetlną, która powoli znika z pola widzenia, a 4,3% odczuwa nawet ból spowodowany jasnym światłem. Zaledwie 14,1% osób nie doświadcza żadnych nieprzyjemnych wrażeń, związanych z jasnością lamp innych samochodów.

Nocna jazda bywa wyzwaniem dla naszych oczu. Źródło: Levon Vardanyan / Unsplash - Światła LED w dzisiejszych samochodach są zbyt dobre, 78% kierowców przyznaje, że regularnie ulega oślepieniu - wiadomość - 2024-02-01
Nocna jazda bywa wyzwaniem dla naszych oczu. Źródło: Levon Vardanyan / Unsplash

Lampy ksenonowe i LED emitują znacznie więcej światła, niż tradycyjne halogeny. To jest swego rodzaju miecz obosieczny, zapewnia lepszą widoczność, dopóki jednak z naprzeciwka nie nadjedzie ktoś z takimi samymi lampami. Nawet okuliści przyznają, że reflektory o mocniejszym i bardziej skupionym źródle światła, mogą źle wpływać na nasz komfort widzenia, zmuszać do zmrużenia oczu lub nawet powodować łzawienie.

ADAC razem z paroma innymi klubami motoryzacyjnymi, zwróciło się do Komisji Europejskiej. Chcą oni wprowadzenia dodatkowych regulacji, ograniczających maksymalną luminancję samochodowych świateł. Wartości dopuszczalne muszą być tworzone na podstawie wyników badań naukowych z zakresu biologii człowieka. Być może technologia pozwala już na zbyt wiele i wydajność reflektorów powinna zostać ograniczona, tak aby wypracować kompromis pomiędzy widocznością, a komfortem innych kierowców.

Oślepianie innych kierowców ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo. Źródło: Carson Masterson / Unsplash - Światła LED w dzisiejszych samochodach są zbyt dobre, 78% kierowców przyznaje, że regularnie ulega oślepieniu - wiadomość - 2024-02-01
Oślepianie innych kierowców ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo. Źródło: Carson Masterson / Unsplash

Co jest istotne, wpływ mogą mieć też ustawienie lamp w aucie, kondycja i czystość przedniej szyby. Dlatego jeśli mamy nowoczesne, mocne reflektory, to szczególnie ważne jest, aby zawsze były one prawidłowo ustawione przez mechanika lub diagnostę. Szyba także jest ważna, jeśli jest zanieczyszczona, mocne światła auta jadącego z naprzeciwka, mogą powodować sporo odbić i dodatkowo pogarszać widoczność.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Pozycja Google zagrożona? OpenAI planuje stworzyć własną wyszukiwarkę

Pozycja Google zagrożona? OpenAI planuje stworzyć własną wyszukiwarkę

Według Microsoftu 61 proc. pracowników w Polsce wykorzystuje AI w codziennej pracy

Według Microsoftu 61 proc. pracowników w Polsce wykorzystuje AI w codziennej pracy

Ex-flagowa Motorola w tej promocji to prawdopodobnie najbardziej opłacalny smartfon na świecie. Ona wręcz pożera konkurencję

Ex-flagowa Motorola w tej promocji to prawdopodobnie najbardziej opłacalny smartfon na świecie. Ona wręcz pożera konkurencję

Gracz spełnia marzenie o własnej kafejce internetowej; wspiera go społeczność i otrzymuje darowizny oraz kierownicę wyścigową w prezencie

Gracz spełnia marzenie o własnej kafejce internetowej; wspiera go społeczność i otrzymuje darowizny oraz kierownicę wyścigową w prezencie

To pierwszy głośnik Manty, który mnie zaskoczył (pozytywnie)

To pierwszy głośnik Manty, który mnie zaskoczył (pozytywnie)