PS6 i nowy Xbox z dwukrotnie potężniejszym ray tracingiem? Przeciek o nowej architekturze AMD zapowiada przełom

Nowa architektura UDNA ma przynieść znaczny wzrost wydajności w Ray Tracingu. Prawdopodobnie skorzystają na tym nowe konsole.

gaming
Kamil Cuber23 czerwca 2025
Źrodło fot. Unsplash | Preslav Rachev.
i

Technologia ray tracingu powoli staje się standardem w grach. Obecnie coraz więcej tytułów oferuje jej obsługę zarówno na PC jak i konsolach. Do tej pory najlepsze efekty graficzne można było uzyskać na kartach graficznych od Nvidii. Jednak AMD powoli nadrabia zaległości. Wskazują na to przecieki dotyczące nadchodzącej architektury UDNA. Zgodnie z nimi, nowe układy graficzne „czerwonych” będą oferowały dwukrotną poprawę wydajności w RT względem obecnej generacji. Dodatkowo poprawić ma się obsługa AI.

Architektura UDNA

Takie informacje opublikował znany branżowy leaker Kepler_L2 na forum Neogaf. Według jego źródeł nowa generacja układów graficznych oparta o architekturę UDNA zaoferuje aż o 20% lepszą wydajność w rasteryzacji. Jest to znaczna poprawa w porównaniu do RDNA 4. Jednak największe wrażenie robią oczekiwane zmiany w zakresie ray tracingu i AI. Zdaniem insidera, ich wydajność na nowych układach graficznych „czerwonych” ma wzrosnąć aż dwukrotnie. Dzięki temu chipy AMD mogłyby rywalizować z kartami od Nvidii. Szczególnie może być to istotne w przypadku technologii skalowania obrazu, która wsparta sztuczną inteligencją, może przynieść znacznie lepsze rezultaty, co potwierdzają przykłady DLSS 4 i FSR 4.

Nadchodzące PS6 i Xbox

To jednak nie koniec przecieków od Keplera_L2. Leaker wypowiedział się również na temat nadchodzących konsol. Potwierdził on, że nadchodzące PS6 oraz Xbox będą posiadały GPU oparte o taką samą architekturę UDNA. Dzięki temu, na obu konsolach będzie możliwe uruchamianie gier z ray tracingiem oraz skalowaniem obrazu. Nie wiemy jednak, czy układy będą posiadały podobną specyfikację. Dostępne na rynku PS5 Pro posiada 60 jednostek obliczeniowych, a konkurencyjny Xbox Series X – 52. Spodziewamy się, że przygotowywane PS6 oraz Xbox będą posiadały układy o większej liczbie CU.

Pierwsze układy oparte o architekturę UDNA mają pojawić się dopiero w przyszłym roku. Wtedy dowiemy się, czy przecieki udostępnione przez leakera potwierdzą się. Obecnie należy podchodzić do nich z odpowiednią rezerwą.

Kamil Cuber

Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

Opuścił Windowsa w poszukiwaniu alternatywy. Wrócił dla niezawodności w codziennej pracy

Opuścił Windowsa w poszukiwaniu alternatywy. Wrócił dla niezawodności w codziennej pracy

Dawid i Goliat od Intela - wydajny Arc B580 TITAN NOX od Sparkle, oraz potężny Arc Pro B60 Dual z 48 GB VRAM

Dawid i Goliat od Intela - wydajny Arc B580 TITAN NOX od Sparkle, oraz potężny Arc Pro B60 Dual z 48 GB VRAM