PS5 Pro to mniejszy przełom niż PS4 Pro. Tak przynajmniej twierdzą twórcy War Thunder

Jeden z twórców gry War Thunder wypowiedział się na temat PS5 Pro. Według niego konsola nie oferuje tak dużego przełomu jak PS4 Pro, jednak nadrabia skalowaniem obrazu PSSR i Ray Tracingiem.

gaming
Kamil Cuber9 listopada 2024
2
Źrodło fot. Unsplash | Sanju Pandita.
i

Kilka dni temu PlayStatnion 5 Pro zadebiutowało na rynku. Konsola obecnie zbiera bardzo mieszane oceny. Wielu twórców chwali większą wydajność oraz wprowadzenie skalowania obrazu PSSR. Inni natomiast narzekają, że nie są to zmiany uzasadniające wysoką cenę.W tym temacie postanowiło wypowiedzieć się studio Gajin, twórcy gier War Thunder oraz Enlisted. Według nich, PS5 Pro nie oferuje tak dużego przełomu jak PS4 Pro. Jednak nie oznacza to, że jest to słaby sprzęt.

W wywiadzie udzielonym dla portalu Wccftech, Gergo Horvath programista pracującym nad zastrzeżonym silnikiem Dagor Engine firmy Gaijin podzielił się swoją opinią na temat omawianej konsoli. Jego zdaniem różnica w wydajności pomiędzy PS5, a PS5 Pro jest mniejsza niż w przypadku PS4 i PS4 Pro. Wynika to głównie z faktu, że Sony zdecydowało się jedynie na ulepszenie układu graficznego. Sam procesor nie doczekał się żadnych większych zmian.

Powiedziałbym, że różnica między PS5 Pro a PS5 jest mniej znacząca w porównaniu z różnicą między konsolą poprzedniej generacji a jej odpowiednikiem Pro. W PS5 Pro mamy niewielką lub żadną zmianę w wydajności procesora, a podczas gdy GPU otrzymało niezłe wzmocnienie, różnica jest znacznie mniej znacząca: PS4 Pro miał ponad dwukrotnie większą moc nominalną niż GPU swojego poprzednika.

Nie oznacza to jednak, że PS5 Pro jest słabą konsolą. Według programisty Sony miało inny cel niż zaoferowanie czystej wydajności.

Wówczas celem było osiągnięcie gier 4K. Tym razem wygląda na to, że głównym celem było zapewnienie znacznie lepszego śledzenia promieni. Cel osiągnięty w obu przypadkach.

Producent wyposażył konsolę w nowe rozwiązania, które mogą znacznie wpłynąć na jakość wyświetlanego obrazu. Do najważniejszych należy technika PSSR oparta o AI. Według Gergo Horvatha to właśnie ona zrobiła na nim największe wrażenie. Dzięki niej twórcy są w stanie ograniczyć znacznie zużywanie mocy obliczeniowej konsoli.

Podczas gdy samo renderowanie szybsze o ~45% jest imponujące, moim zdaniem prawdziwą zmianą jest dodanie Machine Learning Architecture, która umożliwiła PSSR. Dzięki możliwości renderowania w niższych rozdzielczościach i uzyskaniu tej samej wierności wizualnej możemy uwolnić ogromną ilość zasobów. Ta technologia będzie szczególnie przydatna w połączeniu z ray tracingiem.

Warto przy tym wspomnieć, że Gaijin przygotowało już aktualizację dostosowujące War Thunder oraz Enlisted pod nową konsolę. Według programisty, dzięki nim gracze mogą cieszyć się bardziej szczegółową grafiką przy stałej liczbie wyświetlanych FPS-ów.

Twórca został także zapytany czy PS5 Pro jest warto swojej ceny. Jednak w tym przypadku zdecydował się nie udzielać jasnej odpowiedzi. Jego zdaniem na wartość konsoli nie wpływają jedynie jej podzespoły, ale także inne czynniki, które mogą być różne dla każdego użytkownika.

Kamil Cuber

Kamil Cuber

Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a.

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy