PS5 Pro nie uratuje GTA 6 przed 30 FPS? Eksperci z Digital Foundry wyjaśniają

Najnowsza analiza techniczna drugiego zwiastuna Grand Theft Auto VI, przeprowadzona przez ekspertów z Digital Foundry, dostarcza szczegółowych informacji na temat imponującej oprawy wizualnej gry. Jednocześnie ich wnioski wskazują, że zaawansowane technologie, takie jak integralne globalne oświetlenie oparte na śledzeniu promieni (RTGI), prawdopodobnie przełożą się na docelową płynność 30 klatek na sekundę na konsolach obecnej generacji.

gaming
Krystian Łukasik8 maja 2025
3
Źrodło fot. GTA VI | Rockstar Games
i

Grand Theft Auto VI to bez wątpienia jedna z najbardziej wyczekiwanych gier tej generacji, a każdy nowy materiał wzbudza ogromne emocje i liczne dyskusje wśród graczy. Po publikacji drugiego zwiastuna, analitycy z Digital Foundry wzięli pod lupę jego aspekty techniczne, rzucając nieco światła na to, czego możemy się spodziewać po stronie wizualnej i wydajnościowej. Ich wnioski, choć chwalące oprawę wizualną, mogą ostudzić zapał tych, którzy liczyli na płynne 60 klatek na sekundę na konsolach obecnej generacji, nawet na najmocniejszym sprzęcie na rynku – PS5 Pro.

Imponująca oprawa okupiona wydajnością

Eksperci z Digital Foundry nie kryją podziwu dla technologii zastosowanej w GTA VI. Zwiastun, który według deklaracji Rockstar Games został w całości zaprezentowany na konsoli PlayStation 5 (w wersji podstawowej, nie Pro) i składa się w równej mierze z rozgrywki oraz przerywników filmowych, prezentuje niezwykle wysoki poziom realizmu. Kluczową rolę odgrywa tu zaawansowane oświetlenie.

To, co widzimy, to bardzo piękna, słoneczna wizja Florydy, z dużą ilością zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego, bardzo naturalnego oświetlenia. Wydaje się, że gra wykorzystuje tu odpowiedni system globalnego oświetlenia opartego na ray tracingu (RTGI)

– podkreślił John Linneman z Digital Foundry

Alex Battaglia dodał, że RTGI jest fundamentalne dla wyglądu gry:

Nie sądzę, żeby mogli wyciąć pewne rzeczy... nie można pozbyć się RTGI, ponieważ jest to teraz „nieodłączne” dla sposobu działania gry. Usunięcie odbić opartych na ray tracingu również drastycznie zmieniłoby styl wizualny.

Analitycy zwrócili również uwagę, że gra w zwiastunie działała w rozdzielczości zbliżonej do 1152p (2560x1152 ze względu na letterboxing 20:9) i była mocno przeskalowywana, prawdopodobnie przy użyciu FSR1, z zauważalnymi problemami np. w przypadku włosów. Jednak jakość samych włosów, opartych najprawdopodobniej na nowym, zaawansowanym systemie renderowania (strand-based hair rendering), określili jako „niesamowitą”, choć wymagającą pod względem wydajności.

Co ciekawe, nie wszystkie odbicia mogą być realizowane przez śledzenie promieni. Mniejsze zbiorniki wodne i rzeki zapewne korzystają z odbić RT, ale większe akweny, a także niektóre sceny (np. kontroler DualShock w domu Jasona) prawdopodobnie wykorzystują Screen Space Reflections (SSR) dla oszczędności zasobów. Mimo to, odbicia na przezroczystych powierzchniach, jak szyb pojazdów czy budynków, zostały ocenione przez znawców niezwykle wysoko. Znawcy sugerują jednak, że cienie nie są oparte na ray tracingu – gra wykorzystuje filtrowane mapy cieni, podobnie jak Red Dead Redemption 2.

RTGI – klucz do realizmu, ale i obciążenie dla CPU

Wcześniejsze analizy Digital Foundry, dotyczące aktualizacji GTA V wprowadzającej RTGI na PC, sugerowały już, z jakimi wyzwaniami wiąże się ta technologia. Ray Traced Global Illumination pozwala bowiem na znacznie bardziej realistyczne rozchodzenie się światła, uwzględniając nie tylko główne źródła, jak słońce, ale także te pochodzące od samochodów czy latarni, jak i również odbicia od różnych powierzchni. To właśnie to rozwiązanie odpowiada za naturalnie wyglądające cieniowanie postaci w pojazdach czy zaawansowane oświetlenie w przerywnikach filmowych, gdzie według DF „zasoby są pokazywane w ich najlepszym wydaniu”.

Problem w tym, że RTGI jest niezwykle wymagające dla procesora (CPU). Alex Battaglia, testując GTA V z RTGI, zauważył, że nawet na karcie RTX 4060 można uzyskać 60 klatek na sekundę przy ustawieniach ultra, ale tylko w parze z bardzo mocnym CPU, jak Ryzen 7 9800X3D. Przy słabszym procesorze, jak Ryzen 5 3600, wydajność spadała do niestabilnych 50 klatek.

To właśnie ten aspekt budzi największe obawy w kontekście konsol. Nawet PS5 Pro, choć zaoferuje usprawnienia, nie ma procesora o mocy porównywalnej z topowymi jednostkami PC. Skoro gra z 2013 roku z dodanym RTGI stanowi takie wyzwanie, to możemy bezpiecznie założyć, że GTA VI, tworzone od podstaw z myślą o tej technologii, będzie poprzeczką zawieszoną jeszcze wyżej.

30 FPS jako standard dla GTA VI na obecnych konsolach?

Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, zespół Digital Foundry jest dość zgodny co do tego, że GTA VI na konsolach obecnej generacji najprawdopodobniej będzie celować w 30 klatek na sekundę.

Myślę, że wszystko wskazuje na to, że będzie to gra działająca w 30 klatkach na sekundę, może 40 na niektórych urządzeniach

– stwierdził Alex Battaglia.

Klipy w 60 FPS

Warto także odnotować, że Rockstar Games na swojej oficjalnej stronie promocyjnej udostępniło klipy z GTA VI działające w 60 klatkach na sekundę. Naturalnie wzbudziło to dyskusje o potencjalnej możliwości gry przy takiej ilości FPS na podstawowym PS5, być może przy pewnych ustępstwach graficznych. Choć Digital Foundry w swoich analizach wyrażało sceptycyzm co do osiągnięcia takiej wydajności w głównej, niezwykle zaawansowanej technicznie kampanii, ze względu na jej obciążenie dla sprzętu, to istnienie tych klipów daje pole do dalszej dyskusji.

Musimy jednak pamiętać, że takie materiały mogą nie odzwierciedlać typowej rozgrywki – mogły zostać wygenerowane na PC, pochodzić ze specjalnie przygotowanych, mniej wymagających fragmentów lub być efektem zaawansowanych technik przechwytywania. Niemniej, jak przypomina użytkownik @HeyYerald, tytuły takie jak Uncharted 4 oferowały 60 FPS w trybie wieloosobowym na PS4, mimo że tryb kampanii był zablokowany w 30 FPS. To sugeruje, że selektywne implementacje wyższej płynności są możliwe, co mogłoby wskazywać, że na przykład przyszły komponent GTA Online dla GTA 6, dzięki potencjalnym kompromisom graficznym lub odmiennej optymalizacji, mógłby celować właśnie w 60 klatek na sekundę.

Podsumowanie

Choć oficjalne informacje na temat trybów graficznych w GTA VI są jeszcze przed nami, analizy ekspertów z Digital Foundry malują obraz gry niezwykle ambitnej wizualnie, która jednak prawdopodobnie będzie wymagała od graczy konsolowych zaakceptowania standardu 30 klatek na sekundę. Zaawansowane technologie, takie jak integralne RTGI, są na tyle zasobożerne, zwłaszcza dla CPU, że osiągnięcie stabilnych 60 FPS bez znaczących kompromisów w jakości oprawy wydaje się mało prawdopodobne, nawet na ulepszonych wersjach konsol obecnej generacji. Rockstar Games historycznie udowadniało, że potrafi wycisnąć maksimum z dostępnego sprzętu, więc pozostaje czekać na finalne, oficjalne ogłoszenia.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Netflix przez ponad dekadę tego nie ruszał. Teraz nowy interfejs w telewizorach ma być „prostszy i łatwiejszy”

Netflix przez ponad dekadę tego nie ruszał. Teraz nowy interfejs w telewizorach ma być „prostszy i łatwiejszy”

Nintendo Switch 2 skrywa wielką moc? Ujawniono sekrety „serca” nowej konsoli

Nintendo Switch 2 skrywa wielką moc? Ujawniono sekrety „serca” nowej konsoli

Analitycy już wiedzą: Switch 2 może sprzedać się lepiej niż legendarny poprzednik. Znamy liczby

Analitycy już wiedzą: Switch 2 może sprzedać się lepiej niż legendarny poprzednik. Znamy liczby

Grafika w zwiastunie GTA 6 budzi gorącą dyskusję. Rockstar: „Materiał został nagrany na PS5”

Grafika w zwiastunie GTA 6 budzi gorącą dyskusję. Rockstar: „Materiał został nagrany na PS5”

Gracz znalazł porzucony gamingowy PC. Radzą mu: „Zanim cokolwiek zrobisz, poszukaj na dyskach kryptowalut”

Gracz znalazł porzucony gamingowy PC. Radzą mu: „Zanim cokolwiek zrobisz, poszukaj na dyskach kryptowalut”