Według ekspertów od grafiki, GTA 6 będzie działać tylko z szybkością 30 klatek na sekundę, ale wykorzysta pomysłową technologię

Najnowsza aktualizacja do GTA 5 zdradza, czego możemy oczekiwać po GTA 6. Technologia RTGI może nam zaimponować w nowej grze Rockstara, ale nie obędzie się bez ofiar w postaci klatkażu.

gaming
Zbigniew Woźnicki18 marca 2025
1
Źrodło fot. YouTube: Rockstar Games; 2023
i

Na początku marca GTA 5 otrzymało niespodziewaną aktualizację, która znacznie poprawia stronę wizualną gry. Odpowiada za to technologia RTGI (Ray Traced Global Illumination), która sprawia, że kilkunastoletni tytuł Rockstara wygląda na PC znacznie lepiej, niż na przykład na PS5 Pro. Ekspert Digital Foundry Alex Battaglia zwrócił uwagę na pewien problem RTGI, który może wpłynąć na wydajność GTA 6 na konsolach.

GTA 6 na konsolach tylko w 30 klatkach?

Wprowadzona do GTA 5 technologia RTGI znacznie poprawia działanie śledzenia promieni. Zamiast skupiać się na jednym źródle światła, takim jak słońce, technologia uwzględnia także inne, w tym reflektory samochodów, lampy uliczne, a także zwiększa zasięg i realizm odbić w szybach.

Niestety tak imponujące wyniki obciążają podzespoły, mimo że gra Rockstara ma kilkanaście lat (grafikę możemy jeszcze poprawić dedykowanymi modami).

Alex Battaglia z Digital Foundry zwrócił uwagę, że GTA 5 z RTGI działa w 60 klatkach na ustawieniach ultra nawet na RTX-ie 4060, ale tylko w przypadku, jeśli karta graficzna jest sparowana z potężnym procesorem, jak Ryzen 7 9800X3D. To właśnie największy problem RTGI, które w znacznym stopniu obciąża procesor, chociaż optymalizacja na GPU na pewno jest imponująca.

Gdy przetestowano grę w konfiguracji z Ryzenem 5 3600, wydajność gry była niższa i oscylowała w okolicy niestabilnych 50 klatek, a klatkaż miejscami jeszcze spadał.

Co to oznacza dla konsol i GTA 6? Otóż obecna generacja, z PS5 Pro i XSX na czele, ma już swoje lata i nie znajdziemy tam procesora mogącego rywalizować z Ryzenem 7 9800X3D. Zwłaszcza, że wspomniane CPU było wręcz wymagane w grze z 2013 roku, a co dopiero, gdy mowa o nowszym tytule wykorzystującym obecne możliwości technologii.

Dlatego prawdopodobnie, przynajmniej na obecnych konsolach, nie zobaczymy gry Rockstara w większym klatkażu niż 30 klatek. O tym mówił były pracownik Rockstara. Nie wiadomo, jak sytuacja będzie wyglądała na PS6 i Xbox Next, ale jeśli oba urządzenia miałyby oferować potężną specyfikację, to i cena może przytłoczyć część graczy.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

Nintendo pozywa producenta akcesoriów, który pokazał makietę Switcha 2 na targach CES 2025

Nintendo pozywa producenta akcesoriów, który pokazał makietę Switcha 2 na targach CES 2025

Pojazd rodem z Gwiezdnych wojen. Oto wyjątkowy projekt Polaka

Pojazd rodem z Gwiezdnych wojen. Oto wyjątkowy projekt Polaka

Sztuczna inteligencja Google jest już w stanie przejść Pokemon Blue

Sztuczna inteligencja Google jest już w stanie przejść Pokemon Blue

Głośna kampania przeciwko piractwu działała przez lata. Teraz okazuje się, że sama mogła się do niego przykładać

Głośna kampania przeciwko piractwu działała przez lata. Teraz okazuje się, że sama mogła się do niego przykładać

Mobilna karta graficzna na szczycie. Kwietniowa ankieta sprzętowa Steam

Mobilna karta graficzna na szczycie. Kwietniowa ankieta sprzętowa Steam