futurebeat.pl NEWSROOM Przejechali 2500 kilometrów autem elektrycznym i nauczyli się, że diesel jest jednak nadal mocny Przejechali 2500 kilometrów autem elektrycznym i nauczyli się, że diesel jest jednak nadal mocny W europejskiej trasie pomiędzy Berlinem a Madrytem Tesla okazała się jedynie o 23% tańsza od auta z silnikiem diesla. Trochę to niepokoi, ponieważ nie wydaje się dużo, a podróżowanie „elektrykiem” wiąże się z pewnymi niedogodnościami. newsArkadiusz Strzała14 maja 2024 Źrodło fot. Michael Fousert, Unsplashi Grupa redaktorów z serwisu Xataka odbyła podróż elektrycznymi autami Tesli na dystansie niemal 2500 kilometrów i porównała koszt z przejazdem samochodem benzynowym oraz z silnikiem diesla. I wiecie co się okazało? Owszem, jednak elektryczny napęd jest tańszy, ale różnica jest niewielka, wręcz niepokojąco mała. To właśnie silnik wysokoprężny okazał się największym zagrożeniem dla „elektryka” w dalekiej podróży. Diesel jednak trzyma się nieźleTa doświadczalna wyprawa miała miejsce przy okazji wizyty w megafabryce Tesli pod Berlinem. Po zwiedzeniu wnętrza placówki nadszedł czas na powrót do Madrytu. Ekipa ruszyła z Berlina m.in. dwoma autami elektrycznymi – Tesla Model Y RWD i Tesla Model 3 Highland. Oba auta w wersji Long Range. Po drodze zaplanowano postoje co 200 – 300 kilometrów i ładowanie głównie w Superchargerach Tesli, wykorzystując abonament. Porównanie kosztów przejazdu autami z trzema różnymi napędami.Źródło: Xataka W powyższym podsumowaniu użyto symulacji, biorącej pod uwagę koszty paliwa w poszczególnych krajach przejazdu. Założono spalanie w trasie 7 litrów dla pojazdu benzynowego i 5,5 litra dla diesla. W przypadku bardziej oszczędnych silników, sumaryczne ceny mogą być niższe. Okazało się, że koszt przejazdu na trasie Berlin – Madryt, autem napędzanym olejem napędowym, wyniósłby 222 euro (947 zł), podczas gdy autem elektrycznym 169 euro (721 zł). To o ok. 50 euro (213 zł) taniej, niż dieslem. Pytanie – tylko tyle, czy aż tyle? Powiązane:Nie będzie już spalinowych Audi A4, od 2025 roku model będzie konkurować z Teslą Czy 200 zł różnicy wystarczy, aby przekonać sceptyków do aut elektrycznych? Jak wiadomo, podróż „elektrykiem” musi wiązać się z pewną dozą planowania. Owszem, jadąc spalinowym samochodem też są nam potrzebne przerwy, ale wypadają one bardziej spontanicznie, według zachcianek. Znacznie krótszy zasięg jednak zmusza do „picia kawy” w określonych miejscach (które podpowiada nam aplikacja lub oprogramowanie auta). Zapewne jedne osoby nie zobaczą w tym problemu, inne potraktują to jako dyskomfort. Podróżowanie Teslą wcale nie wychodzi dużo taniej, niż dieslem. Źródło: Jannes Glas, Unsplash Wyniki spalania auta benzynowego plasują je jako najdroższą opcję podróży – 305 euro (1302 zł) za przejechanie całego dystansu (2371 km). Owszem, można by nieco zaoszczędzić, korzystając z tańszych, ale wolniejszych ładowarek w nocy. Dodatkowo redaktorzy zauważyli, że koszt kWh energii w Hiszpanii jest większy, niż we Francji. Gdyby rozplanować ładowania przede wszystkim w tym drugim kraju, może udało by się jeszcze urwać parę euro. Różnica pomiędzy dieslem wydaje się niewielka, ale należałoby dodać jeszcze koszty serwisowe silników spalinowych, które uważane są za wyższe, niż w przypadku „elektryków”. Z drugiej strony w autach na prąd zużywa się bateria ogniw, a jest to zdecydowanie najdroższy element tych pojazdów. Koszt wymiany zespołu akumulatorów zdecydowanie przekracza kwotę, jakie mógłby pochłonąć remont silnika diesla. Jeśli nie ładujemy swojego samochodu elektrycznego z własnej fotowoltaiki lub domowego chargera, jesteśmy zdani tylko na ładowarki publiczne. Ten test dowodzi, że w takiej sytuacji, w porównaniu z ekonomicznym silnikiem diesla, koszty podróżowania „elektrykiem” nie są znacznie niższe. Co o tym sądzicie? Proszę o komentarze. Czytaj więcej:Hybrydowy SUV, który potrafi pływać. YangWang U8 firmy BYD może pojawić się w Europie POWIĄZANE TEMATY: moto samochody elektryczne energia Tesla Arkadiusz Strzała Arkadiusz Strzała Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory. Apple odmówiło naprawy jego Macbooka Pro, mimo wykupionego AppleCare+. Czy ta usługa nie zawsze się sprawdza? Apple odmówiło naprawy jego Macbooka Pro, mimo wykupionego AppleCare+. Czy ta usługa nie zawsze się sprawdza? Tak go zachwalali, że w końcu pękłam. Nintendo Switch Lite, niebawem będziesz mój! Tak go zachwalali, że w końcu pękłam. Nintendo Switch Lite, niebawem będziesz mój! Nvidia może zacząć panikować? Nowe układy AI od Huaweia z dobrym wynikiem wydajności Nvidia może zacząć panikować? Nowe układy AI od Huaweia z dobrym wynikiem wydajności Nowe Radeony RX 9070 od AMD możemy zobaczyć już pod koniec lutego, a premierę zaplanowano w marcu Nowe Radeony RX 9070 od AMD możemy zobaczyć już pod koniec lutego, a premierę zaplanowano w marcu AMD miażdzy Intela; sprzedał w Niemczech prawie 12 razy więcej procesorów AMD miażdzy Intela; sprzedał w Niemczech prawie 12 razy więcej procesorów