Pójdzie na wszystkim, ale czy warto? Recenzja techniczna Civilization 7

Siódemka okazała się umiarkowanie szczęśliwa dla Firaxis Games. Cywilizacja 7 jest grą wzbudzającą sporo kontrowersji, a w chwili wydania także borykającą się z pewnymi problemami technicznymi. Choć faktycznie zagramy na niemal każdym sprzęcie.

gaming
Konrad Sarzyński11 lutego 2025
4

Oj, Cywilizacja 7 nie ma łatwego startu. Choć już w październiku entuzjastycznie pisaliśmy, że do cieszenia się nową odsłoną serii starczy nawet kilkuletni sprzęt i faktycznie się to mniej więcej potwierdziło, nie wszystko poszło zgodnie z planem. Ujmując rzecz dyplomatycznie, gra jest nienachalnie dopracowana. A cytując zirytowanych graczy, “to coś okropnego”. Przez moment gra świeciła na czerwono na Steamie, z zaledwie 37% pozytywnych ocen, choć w momencie pisania tych słów ma już 51% pozytywnych recenzji.

Co jednak nie zagrało? Cóż, ogólne niedopracowanie i niechlujne podejście do gry, a także nieco dziwne decyzje związane z mechanikami. Ten ostatni aspekt zostawmy recenzji (w ramce poniżej link do tekstu Adama), skupmy się jednak na aspektach technicznych.

Piękno interfejsu nie ma tu większego znaczenia, za to z technicznego punktu widzenia, jednak z technicznego punktu widzenia muszę ponarzekać nieco na jego działanie. Nie sprawia on wrażenia niezawodnego i czasami musiałem kilkukrotnie upewniać się, czy dana opcja została faktycznie kliknięta i zarejestrowana. Problem występował też w ustawieniach – zmiana jakości obrazu nie pociągała za sobą zmiany w opcjach. Schodząc z wysokich na średnie, wracając do menu głównego i ponownie otwierając ustawienia, ciągle w zakładce z grafiką wyświetlały się wysokie. Dopiero ponowna zmiana i ponowne upewnienie się z reguły zapisywało ustawienia na stałe. Ot, niechlujność wykonania.

Interfejs nie należy do urodziwych, ale w trakcie rozgrywki przynajmniej działa. Zmiany w ustawieniach to już inna kwestia.Sid Meier's Civilization VII, 2K Games, 2025.

Ogrywając przedpremierową wersję w dniach 2-5 lutego miałem problemy ze stabilnością gry. Na każdej testowanej platformie gra nagle zamknęła się z komunikatem błędu przynajmniej raz, a na PC, na którym spędziłem najwięcej czasu, taka sytuacja miała miejsce przynajmniej raz na każdą sesję. Od 6 lutego, po aktualizacji, problem wydaje się być naprawiony, choć biorąc pod uwagę jego losowość, ciężko tu o jednoznaczny werdykt. Na pewno jednak jest stabilniej.

W grze mamy 3 warianty ustawień graficznych do wyboru, przy czym ten najniższy to ewidentnie koło ratunkowe dla posiadaczy bardzo słabych sprzętów – następuje skokowy spadek jakości, a niektóre obiekty są zupełnie inaczej zaprojektowane. Nawet jednak na leciwym laptopie z GTX 1650 nie odczuwałem potrzeby wybierania tego „awaryjnego” trybu, bo na średnich ustawieniach gra radziła sobie całkiem nieźle.

Procesor jest istotnym elementem w tego typu grach i to głównie od niego może zależeć poczucie płynności rozgrywki, zwłaszcza na dalszych etapach, gdy pojedyncze tury potrafią być już mocno skomplikowane obliczeniowo. I różnice wśród testowanych sprzętów faktycznie są zauważalne, sięgające nawet 40%! Innymi słowy – mocny procesor pozwoli zaoszczędzić niemal połowę czasu oczekiwania na ruch komputerowego przeciwnika.

PLUSY:
  1. To ten typ gry, gdzie wystarczy naprawdę niewiele klatek;
  2. bardzo elastyczna produkcja, która uruchomi się nawet na słabym sprzęcie;
  3. mapa na średnich i wysokich ustawieniach prezentuje się świetnie.
MINUSY:
  1. Zdarzają się losowe błędy wyrzucające do pulpitu;
  2. zmiana ustawień graficznych tylko w menu głównym.

TO NIE JEST RECENZJA GRY

W tym tekście pomijam kwestię, czy Cywilizacja 7 jest dobrą grą. Nie oceniam poziomu trudności czy mechanik. Jedyne, na czym się skupiam, to stan techniczny i płynność działania na sprzętach o różnej wydajności, od budżetowego laptopa sprzed kilku lat po współczesny PC ze średniej półki.

Recenzję Cywilizacji 7 autorstwa Adama Zechentera znajdziecie w serwisie Gry-Online.pl

Wymagania sprzętowe Sid Meier's Civilization 7

Cywilizacja 7 ma bardzo niskie minimalne wymagania sprzętowe, wymagając jednocześnie dość mocnego sprzętu, by uruchomić wszystko w wysokiej rozdzielczości z pełnymi detalami.

Na papierze wygląda więc to na dość elastyczną produkcję, która potrafi dobrze dopasować się do naszego sprzętu, niezależnie czy jest budżetowym laptopem sprzed kilku lat czy współczesnym PC wysokiej klasy.

 

KONFIGURACJA MINIMALNA:

KONFIGURACJA ZALECANA:

KONFIGURACJA ULTRA:

Procesor

Intel Core i5-4690 / Intel Core i3-10100 / AMD Ryzen 3 1200

Intel i5-10400 / AMD Ryzen 5 3600X

Intel i7-14700F / AMD Ryzen 9 5950X

Pamięć

8 GB RAM

16 GB RAM

32 GB RAM

Karta graficzna

NVIDIA GeForce GTX 1050 / AMD Radeon RX 460 / Intel Arc A380

NVIDIA GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX 6600 / Intel Arc A750

NVIDIA GeForce RTX 4070 / AMD Radeon RX 7800 XT

Miejsce na dysku

20 GB dostępnej przestrzeni

20 GB dostępnej przestrzeni

20 GB dostępnej przestrzeni

Uwagi

1080p, 30 kl./s, niskie

1080p, 60 kl./s, wysokie

4K, 60 kl./s, wysokie

Platformy testowe

Do testów wykorzystałem cztery urządzenia – dwa laptopy i dwa komputery. Część z nich ma swoje lata, a najnowszy PC jest przedstawicielem średniej półki.

Najważniejsze podzespoły używanych sprzętów prezentują się następująco:

  1. Laptop Acer Nitro 5: Intel Core i7-9750H, GeForce GTX 1650, RAM: 16 GB 2666 MHz
  2. PC 1: Intel Core i7-9700K, MSI GeForce RTX 2060 Ventus OC, RAM: 16 GB 2666 MHz
  3. Laptop ASUS ROG Strix G15: AMD Ryzen 7 6800H, GeForce RTX 3060, RAM: 16GB 4800 MHz
  4. PC 2: Intel Core i7-13700K, MSI GeForce RTX 4070 Ti GAMING X TRIO, RAM: 64 GB 6000 MHz

Na wszystkich sprzętach grałem w rozdzielczości Full HD bez limitów klatek. Dodatkowo w przypadku komputerów stacjonarnych sprawdziłem też grę w 4K. Wszystkie wyniki są z włączonym MSAA, bez upscalingu.

Ustawienia graficzne: 3 warianty do wyboru – retro, średnie i wysokie

Cywilizacja 7 oferuje trzy ustawienia graficzne – niskie, średnie i wysokie. Poza gotowymi presetami możemy też modyfikować 6 różnych składowych, aby lepiej dostosować wygląd gry do możliwości sprzętu i naszych preferencji.

Do dyspozycji mamy kilka różnych opcji skalowania.Sid Meier's Civilization VII, 2K Games, 2025.

Dostępne opcje graficzne.Sid Meier's Civilization VII, 2K Games, 2025.

Największa różnica jest pomiędzy niskimi, a średnimi ustawieniami. Właściwie większość budynków, obiektów czy elementów krajobrazu jest zupełnie inna. Na niskich ustawieniach mamy do czynienia z uproszczonymi, umownymi modelami przywodzącymi skojarzenia z poprzednimi produkcjami czy wręcz tytułami mobilnymi, podczas gdy średnie i wysokie ustawienia oferują znacznie bardziej szczegółowe i cieszące oko warianty.

Od lewej: niskie, średnie i wysokie ustawienia graficzne.Sid Meier's Civilization VII, 2K Games, 2025.

Czy warto grać na najwyższych ustawieniach? To zależy. Na pewno warto, nawet kosztem kilku klatek, wybrać ustawienia średnie. To nie jest dynamiczny tytuł, a mapa na niskich wygląda wyjątkowo biednie. Przejście na najwyższe ustawienia to już jednak kwestia detali, które w razie potrzeby możemy sobie podarować.

Liczba klatek na sekundę

Do pomiaru liczby klatek na sekundę zdecydowaliśmy się użyć wbudowanego narzędzia pomiarowego. Całkiem nieźle symuluje ono późniejsze etapy rozgrywki, prezentując mapę z 8 graczami w czasie 100. tury, z licznymi jednostkami przemieszczającymi się po ekranie i szybkimi ruchami kamery. Co najważniejsze jednak – pozwala precyzyjnie porównać wyniki pomiędzy poszczególnymi ustawieniami i sprzętami.

Poniższa tabela przedstawia średnią liczbę klatek. Zalecane przez nas ustawienia dla danego sprzętu zostały pogrubione. Na laptopach gra była testowana z wykorzystaniem wbudowanych ekranów, dlatego w tabeli pojawiły się wartości tylko dla rozdzielczości Full HD.

Ustawienia

Laptop z GTX 1650

PC z RTX 2060

Laptop z RTX 3060

PC z RTX 4070 Ti

1080p niskie

107 kl./s

169 kl./s

141 kl./s

246 kl./s

1080p średnie

78 kl./s

131 kl./s

111 kl./s

201 kl./s

1080p wysokie

33 kl./s

84 kl./s

95 kl./s

188 kl./s

4K niskie

n/d

90 kl./s

n/d

208 kl./s

4K średnie

n/d

56 kl./s

n/d

153 kl./s

4K wysokie

n/d

24 kl./s

n/d

59 kl./s

Nawet na dość słabym laptopie z GTX-em 1650 powinniśmy być w stanie uniknąć niskich ustawień, a tym samym maksymalnie uproszczonej, wręcz mobilnej grafiki. Na dalszych etapach rozgrywki zacznie pewnie coraz bardziej doskwierać ograniczona moc procesora, ale karta graficzna powinna sobie tutaj dać radę.

Karty z rodziny RTX powinny być w stanie uruchomić Cywilizację 7 w 4K na co najmniej średnich ustawieniach, nawet RTX 2060 zbliżył się tu do 60 kl./s i dało się zagrać całkiem przyjemnie.

Lubiący wysokie liczby fps-ów mogą wybrać oczywiście niższą rozdzielczość. Osobiście jednak nie widziałem znaczącej różnicy po przekroczeniu 40 kl./s. Oczywiście, przy 246 kl./s wszystkie animacje i reakcje gry były dużo płynniejsze, ale nie miało to właściwie żadnego wpływu na ogólne wrażenia z rozgrywki. To nie Valorant, to turowa strategia.

Szybkość tur komputera

Drugim dołączonym benchmarkiem jest narzędzie mierzące długość tur wykonywanych przez SI, czyli graczy sterowanych przez komputer. Jest to ważny wskaźnik w przypadku takich gier jak Cywilizacja, ponieważ na późniejszych etapach rozgrywki to nie grafika jest problemem, ale moc obliczeniowa procesora.

Benchmark symuluje rozgrywkę od 1859 roku (100. tura) przez 9 kolejnych tur. W tabeli poniżej wyniki z platform testowych.

Sprzęt

Benchmark SI [sekundy]

Laptop z Intel Core i7-9750H

25,04

PC z Intel Core i7-9700K

19,70

Laptop z AMD Ryzen 7 6800H

19,28

PC z Intel Core i7-13700K

17,92

Nie ma tu większego zaskoczenia – tak, mocny procesor potrafi zaoszczędzić sporo czasu, w przypadku naszych platform nawet 40%. Podczas gdy tura na laptopie z i7-9750H trwała średnio 25 sekund, na stacjonarnym i7-13700K było to już nieco poniżej 18 sekund, zatem na każdej turze oszczędzamy 7 sekund. To sporo i wpływa bardzo pozytywnie na płynność gry, choć i tak nie narzekałbym, jeśli byłoby znacznie szybciej.

Benchmark oddaje warunki na późniejszych etapach rozgrywki – na samym początku poszczególne tury nawet na najsłabszym procesorze trwają dosłownie kilka sekund, a sama rozgrywka jest dość dynamiczna.

Podsumowanie

Cywilizacja 7 to gra, która miała proste zadanie – po prostu być. Od premiery poprzedniczki minęło 8,5 roku, wystarczyło więc unowocześnić sprawdzony przepis na sukces, dostosować go do aktualnych oczekiwań graczy i właściwie nie dało się tego zepsuć. Prawda…?

Okazuje się jednak, że Firaxis Games dokonało sporego wyczynu i wypuściło grę, która w idealnym świecie byłaby wczesną eksperymentalną betą niewielkiego projektu tworzonego z pasji i wycenionego gdzieś na 100 zł. Dobra wiadomość, że od premiery dla posiadaczy droższych wersji gry, twórcy załatali (albo przynajmniej znacząco ograniczyli) krytyczne błędy powodujące nagłe wyłączanie gry.

Wciąż mamy do czynienia z niesatysfakcjonującym interfejsem, który sprawia wrażenie robionego na szybko i nie zawsze reagującego na polecenia gracza. A zmiany w ustawieniach gra wprowadzi wtedy, gdy uzna to za stosowne. Wszystko wydaje się tu trzymać na taśmie klejącej i dobrych intencjach.

Należy pochwalić Cywilizację 7 za sporą elastyczność względem wymogów sprzętowych. Faktycznie, na niskich ustawieniach zagramy nawet na starym sprzęcie, podczas gdy posiadacze mocniejszych komputerów będą mogli cieszyć się dużo bardziej szczegółową mapą z ładnymi cieniami. Wydaje się, że gdyby tylko gra wyszła 3-4 miesiące później, moglibyśmy, przynajmniej od strony technicznej, dostać solidnego średniaka.

POWIĄZANE TEMATY: gaming testy wydajności

Konrad Sarzyński

Konrad Sarzyński

Od dziecka lubił pisać i zawsze marzył o własnej książce. Nie spodziewał się tylko, że będzie to naukowa monografia. Ma doktorat z rozwoju miast, czym chętnie chwali się znajomym przy każdej możliwej okazji. Z GOL-em przygodę zaczął pod koniec 2020 roku w dziale Tech. Mocno związał się z newsroomem technologicznym, a przez krótki moment nawet go prowadził. Obecnie jest redaktorem w Futurebeat.pl odpowiedzialnym za publicystykę i testy sprzętu. Czasem też zrecenzuje jakąś grę o budowaniu, w końcu ma z tego doktorat. Gra od zawsze, lubi też dużo mówić. W 2019 roku postanowił połączyć obie te pasje i zaczął streamować na Twitchu. Wokół kanału powstała niewielka, ale niezwykła społeczność, co uważa za jedno ze swoich największych osiągnięć. Ma też kota i żonę.

Czy wypalanie nadal będzie problemem dla OLED-ów w 2025 roku? Tak, ale nie dla wszystkich

Czy wypalanie nadal będzie problemem dla OLED-ów w 2025 roku? Tak, ale nie dla wszystkich

Mówi się, że Nvidia opracowała podstawy DLSS w zaledwie dwa tygodnie - ponieważ sam szef nagle wpadł na pomysł

Mówi się, że Nvidia opracowała podstawy DLSS w zaledwie dwa tygodnie - ponieważ sam szef nagle wpadł na pomysł

Myślałeś, że masz stary sprzęt? 14% Amerykanów wciąż gra na konsolach sprzed 2000 roku

Myślałeś, że masz stary sprzęt? 14% Amerykanów wciąż gra na konsolach sprzed 2000 roku

Galaxy S26 może dostać nawet o 40% wiekszą baterię; wszystko dzięki rewolucyjnej technologii

Galaxy S26 może dostać nawet o 40% wiekszą baterię; wszystko dzięki rewolucyjnej technologii

Funkcjonalny i wodoszczelny smartwatch. Za niewielkie pieniądze dostajesz AMOLEDA, GPS i baterię na 18 dni

Funkcjonalny i wodoszczelny smartwatch. Za niewielkie pieniądze dostajesz AMOLEDA, GPS i baterię na 18 dni