Pecetowa szlachta poniżej ultra nie schodzi. Recenzja techniczna Manor Lords we wczesnym dostępie

Manor Lords ma fantastyczną grafikę, która urzeknie niejednego gracza sielskością i realizmem. To zdecydowanie gra, którą warto uruchomić na najwyższych ustawieniach graficznych. Jaki komputer jest jednak do tego potrzebny? I czy niższe ustawienia mają sens?

gaming
Konrad Sarzyński24 kwietnia 2024
9

Budowanie miasta nie wymaga wielu klatek na sekundę, jednak złożone struktury i obecność setek, a czasem i tysięcy jednostek na mapie mogą stanowić spore wyzwanie nawet dla mocnego komputera. W przypadku Manor Lords problemy napotkamy przede wszystkim wybierając najwyższą prędkość symulacji. Wówczas w pocie czoła będą pracować zarówno chłopi na ekranie, jak i podzespoły w obudowie.

TO NIE JEST RECENZJA GRY

To nie jest recenzja gry. W tym tekście pomijam kwestię, czy Manor Lords jest dobrą grą. Nie oceniam trybów gry czy mechanik. Jedyne, na czym się skupiam, to płynność działania na sprzętach o różnej wydajności, od budżetowego laptopa sprzed kilku lat po współczesny PC ze średniej półki.

Recenzję gry Manor Lords mojego autorstwa znajdziecie w serwisie Gry-Online.pl

Należy pochwalić grę za brak poważnych usterek technicznych. Nie przytrafiły mi się ani razu sytuacje, w których gra się sama wyłączała czy przestawała odpowiadać. Słyszałem o pewnych glitchach graficznych czy związanych z pracą kamery, jednak ogrywając Manor Lords na 4 komputerach nie udało mi się ich doświadczyć. Wygląda więc na to, że są to dość specyficzne kłopoty, które do zaistnienia wymagają spełnienia konkretnych warunków.

Uważajmy przy ustawieniu dotyczącym limitu klatek. Jeżeli to możliwe, lepiej wybrać konkretną wartość. Zniesienie ograniczenia gra potraktuje bardzo dosłownie i w menu zobaczymy dość zabawne liczby. Przynajmniej dla nas, bo dla karty graficznej będzie to prawdziwy stress test. Mój rekord to 748 kl./s.

Lepiej nie odblokowywać liczby klatek – menu potrafi przetestować możliwości karty graficznej.

Problemem gry jest stabilność liczby klatek. Mówimy tu nie o problemach z utrzymaniem zadanej liczby klatek i odchyleniach o 10%, ale o wahaniach np. od 70 do 120 kl./s, a zwiększenie prędkości gry do maksymalnej powodowała ogromne obciążenie sprzętu. To piękna gra, która przetestuje wydajność naszych podzespołów.

Liczba klatek to rzecz wyjątkowo zmienna w Manor Lords. Zwłaszcza, jeśli zdecydujemy się na maksymalną prędkość rozgrywki.

Spadki klatek nie są aż tak widoczne na mocniejszych sprzętach, na których operujemy wartościami co do zasady powyżej 60 kl./s, bo w builderze właściwie nie potrzeba więcej. Nieprzyjemne chrupanie dostrzeżemy jednak, gdy wyniki spadną poniżej 30 kl./s., a to będzie dość częste na słabszych sprzętach.

Niestety autozapis jest bardzo inwazyjny. Gra wtedy wyraźnie szarpie, zatrzymując się na około sekundę. Jeśli wykonujemy w tym czasie jakiś ruch myszką, zostanie on „nadrobiony” od razu po zapisie, co powodowało, że niemal za każdym razem kamera sunęła na pełnej prędkości gdzieś na drugi koniec mapy. Irytująca przypadłość, zwłaszcza gdy jesteśmy w trakcie planowania zabudowy i zostajemy całkowicie wybici z rytmu.

PLUSY:
  1. świetna grafika, która wygląda wciąż nieźle na średnich ustawieniach;
  2. brak poważnych błędów;
  3. bardzo dobry stan techniczny jak na początek wczesnego dostępu;
  4. wsparcie DLSS;
MINUSY:
  1. duże spadki wydajności na najwyższej prędkości gry;
  2. bardzo dosłownie potraktowane nielimitowane klatki w menu głównym;
  3. chwilowe spadki płynności i delikatne przycięcia;
  4. krótkie przycinki przy każdym autozapisie.

Platformy testowe

Do testów wykorzystałem cztery urządzenia – dwa laptopy i dwa komputery. Część z nich ma swoje lata, a najnowszy z nich jest właściwie przedstawicielem średniej półki, bo tak też pozycjonowany jest RTX 4070 Ti.

Najważniejsze podzespoły używanych sprzętów prezentują się następująco:

  1. Laptop Acer Nitro 5: Intel Core i7-9750H, GeForce GTX 1650, RAM: 16 GB 2666 MHz
  2. PC 1: Intel Core i7-9700K, MSI GeForce RTX 2060 Ventus OC, RAM: 16 GB 2666 MHz
  3. Laptop ASUS ROG Strix G15: AMD Ryzen 7 6800H, GeForce RTX 3060, RAM: 16GB 4800 MHz
  4. PC 2: Intel Core i7-13700K, MSI GeForce RTX 4070 Ti GAMING X TRIO, RAM: 64 GB 6000 MHz

Na wszystkich sprzętach grałem w rozdzielczości Full HD bez limitu klatek. Tam, gdzie było to możliwe, przetestowałem też DLSS w trybie „jakość”. W przypadku karty GTX 1650 zdecydowałem się na FSR w trybie „jakość”.

Wymagania sprzętowe Manor Lords

Manor Lords ma dość niskie wymagania sprzętowe. Grę według deklaracji wydawcy uruchomimy nawet na starszej budżetowej konstrukcji. Również zalecane wymagania spełni nawet kilkuletni komputer gamingowy.

 

KONFIGURACJA MINIMALNA:

KONFIGURACJA ZALECANA:

Procesor

Intel Core i5-4670 / AMD FX-4350

Intel Core i5-7600 / AMD Ryzen 3 2200G

Pamięć

8 GB RAM

12 GB RAM

Karta graficzna

Nvidia GeForce GTX 1050 (2 GB) / AMD Radeon RX 460 (4 GB)

GeForce GTX 1060 (6 GB) / AMD Radeon RX 580 (8 GB)

Miejsce na dysku

16 GB dostępnej przestrzeni

16 GB dostępnej przestrzeni

Jednocześnie nawet zalecana konfiguracja raczej nie pozwoli na najwyższe ustawienia graficzne i do pełnej satysfakcji z gry potrzebny będzie mocniejszy sprzęt, najlepiej gdzieś na poziomie RTX 30 lub odpowiednika.

Dla takich widoków warto wybrać jak najwyższe ustawienia graficzne, nawet kosztem kilku klatek.

Dostępne ustawienia graficzne – piękny, śliczny, uroczy i niskie

Manor Lords czaruje wyglądem na materiałach prasowych i w trakcie rozgrywki w dużym stopniu spełnia pokładane w nim oczekiwania pod względem realizmu i sielskości prezentowanych krajobrazów. Na najwyższych ustawieniach, rzecz jasna.

Nie mamy wprost przygotowanych presetów, dlatego w teście ustawiałem wszystkie opcje na danym poziomie – przykładowo „wysokie” ustawienia polegają na ustawieniu każdej z opcji na „wysokie”, itd.

Jak łatwo zauważyć, największa różnica, ale również i największa wartość dodana na wyższych ustawieniach graficznych to cienie. Choć szczegółowo odtworzone drzewa na dalekim planie wyglądają dobrze, to możemy na nie nawet nie zwrócić uwagi. Piękna gra słońca i cieni na ultra są jednak tym, co prawdopodobnie w niejednym graczu wywoła zachwyt.

Porównanie ustawień graficznych. Od lewej: niskie, średnie, wysokie, ultra.

Na czym można „zaoszczędzić” kilka klatek? Właściwie pytanie jest mocno subiektywne i każdy może znaleźć swój kompromis między jakością, a wydajnością. Co do zasady odradzałbym wybieranie którejkolwiek z opcji na „niskim” wariancie, bo przepaść w jakości jest na tyle duża, że będzie to wyglądało po prostu źle.

Największa różnica będzie przy zmianie jakości cieniowania – tu przeskok z ultra na wysokie ustawienia dał na RTX-ie 2060 blisko 10 kl./s więcej (w tej konkretnej miejscówce – z 55 na 64). I to zmiana, na którą raczej można się zdecydować, bo wrażenia wciąż są niezłe. Podobnie kwestia ma się z jakością cieni, które po zejściu na wysokie dadzą kolejne 4-5 kl./s.

Z jakiegoś powodu ustawienia średnie nie dają oczekiwanego wzrostu wydajności i to właściwie na wszystkich testowanych przeze mnie sprzętach. Różnice między wysokimi a średnimi ustawieniami w liczbie klatek są kosmetyczne, często na korzyść wysokich (sic!), wizualnie też na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się być bardzo zbliżone, choć na „wysokich” wszystko wygląda odrobinę lepiej. Dlatego właściwie nasz wybór ogranicza się w chwili pisania tego tekstu do ustawień niskich, wysokich i ultra. Średnie nie mają sensu, bo oferują nieco gorszą jakość od wysokich, na dodatek obniżając liczbę klatek.

Poniżej znajdziecie zrzuty ekranu na każdym z głównych ustawień graficznych.

Niskie ustawienia nie dostarczą zbyt wiele radości, ale pozwolą budować osady na nieco słabszych sprzętach.

Nie bardzo wiem, czemu średnie ustawienia bardziej obciążają sprzęt od wysokich. Dlatego raczej unikałem tego wyboru.

Wysokie ustawienia pozwalają podziwiać piękne kadry nawet bez najnowszej karty graficznej.

Nie ma co się zastanawiać – jeśli tylko nasz komputer da radę, wybierzmy ustawienia ultra.

Manor Lords na starszym sprzęcie z GTX 1650 – tu nie zachwycimy się błotem

Laptop z GTX-em 1650 wydaje się mieć moc na granicy wystarczającej do grania w Manor Lords. Dopóki decydujemy się na prędkość 1x lub 4x i nie mamy zbyt dużej osady, gra działa na w miarę akceptowalnym poziomie na wysokich ustawieniach. Choć miałem poczucie, że jestem dosłownie o krok od bardzo solidnych przycinek.

Posiadacze sprzętu o podobnej mocy stają przed dylematem – zadowalająca liczba klatek na niskich ustawieniach, ale dość kiepskie wrażenia wizualne, czy zaakceptowanie małej płynności rozgrywki, ale za to milszych dla oka widoków.

Kluczowe może okazać się poeksperymentowanie w opcjach i podciągnięcie w górę przynajmniej niektórych ustawień, tak by znaleźć kompromis między jakością a wydajnością dla naszego sprzętu.

Wartości w tabeli to średnia liczba klatek. W nawiasie wskaźnik 99% kl./s.

detale/sprzęt

Laptop Acer Nitro 5 (GTX 1650)

Z włączonym FSR w trybie jakość

niskie

43 kl./s (36 kl./s)

54 kl./s (42 kl./s)

średnie

29 kl./s (24 kl./s)

34 kl./s (27 kl./s)

wysokie

29 kl./s (25 kl./s)

38 kl./s (31 kl./s)

ultra

20 kl./s (18 kl./s)

27 kl./s (20 kl./s)

Zalecane ustawienia: wysokie z FSR (lub jeśli nam się nie podobają efekty bez FSR. Ale nie schodź na niskie detale!)

Co oznaczają liczby klatek w tabelach?

Prezentowane w tabelach liczby klatek to wartości odczytane na rynku w Eklerburgu (mojej stolicy) w deszczowy, marcowy dzień. Do pomiaru wykorzystałem ten sam save na wszystkich komputerach. Liczba mieszkańców Eklerburga wynosiła wówczas 243. Prędkość została ustawiona na najwyższym poziomie. To najbardziej obciążające sprzęt warunki, jakie byłem w stanie odtworzyć, zatem w czasie gry wyniki powinny być nieco lepsze.

Średnia liczba klatek daje ogólną informację na temat wydajności danego sprzętu. Wskaźnik 99% skupia się z kolei na stabilności gry – zaledwie przez 1% czasu gra działa z mniejszą liczbą klatek niż ta wartość. Im wynik jest bliższy średniej, tym lepiej – wówczas obraz powinien byś stabilny, a ewentualne spadki klatek nieduże.

Manor Lords na RTX 2060 – ultra jak najbardziej w zasięgu

RTX 2060 w pełni wystarczy do cieszenia się grą. Manor Lords już na wysokich ustawieniach wyglądają bardzo ładnie, jednak gdy zaakceptujemy wyniki na poziomie około 45 klatek bez DLSS (lub 57 kl./s z włączonym „wspomagaczem”), wówczas dostajemy pełnię średniowiecznego piękna na najwyższych ustawieniach.

Jeżeli jesteście przyzwyczajeni do gry z wysoką liczbą klatek, opcją jest zejście na wysokie ustawienia z DLSS w trybie „jakość”, choć osobiście nie jestem pewien, czy przyrost liczby klatek będzie tu aż tak istotny i czy nie lepiej będzie pozostać przy ładniejszych widokach.

Wartości w tabeli to średnia liczba klatek. W nawiasie wskaźnik 99% kl./s.

detale/sprzęt

PC 1 (RTX 2060)

Z włączonym DLSS w trybie jakość

niskie

95 kl./s (58 kl./s)

118 kl./s (89 kl./s)

średnie

61 kl./s (45 kl./s)

75 kl./s (56 kl./s)

wysokie

59 kl./s (46 kl./s)

76 kl./s (59 kl./s)

ultra

45 kl./s (33 kl./s)

57 kl./s (47 kl./s)

Zalecane ustawienia: ultra z DLSS (podobną wydajność dadzą wysokie bez DLSS; na ultra da się grać, choć obraz nie jest już tak płynny).

Manor Lords na RTX 3060 – jest pięknie i płynnie

W przypadku RTX-a 3060 sprawa jest jasna – śmiało możemy grać na ultra. Choć warto włączyć DLSS, bo bez niego będziemy prawdopodobnie odczuwać, że obrazowi nieco brakuje płynności w bardziej wymagających momentach. Zwłaszcza na najwyższej prędkości gry.

Jeżeli płynność jest dla nas najważniejsza, najlepszym ustawieniem będzie wysoka jakość grafiki z włączonym DLSS. Wówczas spadki poniżej 60 klatek powinny być rzadkością.

Wartości w tabeli to średnia liczba klatek. W nawiasie wskaźnik 99% kl./s.

detale/sprzęt

Laptop ASUS ROG Strix G15 (RTX 3060)

Z włączonym DLSS w trybie jakość

niskie

101 kl./s (62 kl./s)

121 kl./s (67 kl./s)

średnie

64 kl./s (43 kl./s)

83 kl./s (52 kl./s)

wysokie

68 kl./s (46 kl./s)

88 kl./s (61 kl./s)

ultra

52 kl./s (40 kl./s)

64 kl./s (45 kl./s)

Zalecane ustawienia: ultra z DLSS (choć i bez DLSS liczba klatek będzie zadowalająca).

Manor Lords na RTX 4070 Ti – mógłbym tu zamieszkać

RTX 4070 Ti wcale nie narzekał na nudę w czasie gry w Manor Lords. Utrzymanie 120 kl./s na ultra było sporym wyzwaniem i patrząc na zebrane dane – udało się to jedynie po włączeniu DLSS.

Wyniki powyżej 100 kl./s przekładają się na bardzo płynny obraz, więc właściwie niezależnie od ustawień na karcie graficznej o porównywalnej mocy lub większej gra będzie wyglądać pięknie i działać płynnie. A spadki klatek pozostaną dla większości graczy pewnie niezauważalne lub nieistotne, bo nawet w skrajnych momentach nie zejdziemy poniżej wciąż satysfakcjonujących 70-80 kl./s.

Wartości w tabeli to średnia liczba klatek. W nawiasie wskaźnik 99% kl./s.

detale/sprzęt

PC 2 (RTX 4070Ti)

Z włączonym DLSS w trybie jakość

niskie

243 kl./s (189 kl./s)

281 kl./s (205 kl./s)

średnie

154 kl./s (118 kl./s)

189 kl./s (131 kl./s)

wysokie

166 kl./s (133 kl./s)

213 kl./s (168 kl./s)

ultra

118 kl./s (92 kl./s)

145 kl./s (110 kl./s)

Zalecane ustawienia: ultra.

POWIĄZANE TEMATY: gaming testy wydajności

Konrad Sarzyński

Konrad Sarzyński

Od dziecka lubił pisać i zawsze marzył o własnej książce. Nie spodziewał się tylko, że będzie to naukowa monografia. Ma doktorat z rozwoju miast, czym chętnie chwali się znajomym przy każdej możliwej okazji. Z GOL-em przygodę zaczął pod koniec 2020 roku w dziale Tech. Mocno związał się z newsroomem technologicznym, a przez krótki moment nawet go prowadził. Obecnie jest redaktorem w Futurebeat.pl odpowiedzialnym za publicystykę i testy sprzętu. Czasem też zrecenzuje jakąś grę o budowaniu, w końcu ma z tego doktorat. Gra od zawsze, lubi też dużo mówić. W 2019 roku postanowił połączyć obie te pasje i zaczął streamować na Twitchu. Wokół kanału powstała niewielka, ale niezwykła społeczność, co uważa za jedno ze swoich największych osiągnięć. Ma też kota i żonę.

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy