futurebeat.pl NEWSROOM Rynek PC w dobrej formie w 2021 roku, największe dostawy od prawie dekady Rynek PC w dobrej formie w 2021 roku, największe dostawy od prawie dekady Gracze mogą mieć problem z dostępnością sprzętu, ale najwyraźniej nie z winy producentów. Według analityków 2021 rok był bowiem „przełomowy” dla rynku PC. gamingJakub Błażewicz13 stycznia 2022 28 W SKRÓCIE:grupa analityczna Canalys podaje, że 2021 r. był „przełomowy” dla rynku PC;w zeszłym roku do sklepów wysłano 341 milairdów komputerów (najwięcej od 2012 roku), dzięki czemu przychód zwiększył się z 220 mld dolarów w 2020 r. do ponad 250 mld dol.analitycy prognozują, że w tym roku rynek PC będzie dalej rozwijał się w zawrotnym tempie. Od wielu miesięcy jesteśmy raczeni kolejnymi informacjami o problemach z dostępnością sprzętu elektronicznego i prognozami wieszczącymi utrzymanie tego trendu co najmniej do końca tego roku. Jednak raport grupy analitycznej Canalys pokazuje, że sytuacja nie jest tak zła, jak mogłoby się wydawać. Jak czytamy, w 2021 roku odnotowano największe dostawy komputerów, laptopów i stacji roboczych od 9 lat. Źródło: Canalys. Może Cię zainteresować: Dlaczego laptopy do gier nie są tak wydajne jak komputery stacjonarne?Intel wprowadza kolejne procesory 12. generacji wraz z tanimi płytami głównymi DDR5Ryzen 7000 – AMD pokazało procesory Zen 4 Z danych zebranych przez Canalys wynika, że w zeszłym roku do sklepów wysłano 341 milionów komputerów – o 15% więcej niż w 2020 r. i o 27% więcej niż z 2019 r. Lwią część tej liczby stanowią notebooki i urządzenia przenośne (275 mln, o 16% więcej niż rok temu), ale komputery stacjonarne również odnotowały wzrost (aczkolwiek skromniejszy, bo o 7%). Powiązane:Chiński „kwantowy” telefon, którego nie da się zhakować To wszystko przełożyło się na znaczny skok przychodów – z 220 mld dolarów w 2020 roku do ponad 250 mld dol. Rushabh Doshi, główny analityk firmy Canalys, uważa, że wskazuje to na wzrost znaczenia PC i ten trend będzie kontynuowany w 2022 roku: Podczas gdy 2021 był rokiem cyfrowej transformacji, 2022 będzie rokiem cyfrowego przyspieszenia. Znaczenie szybszych, lepszych, bardziej odpornych i bezpieczniejszych komputerów PC nigdy nie było większe, a branża jest otwarta na innowacje i przesuwanie granic, aby utrzymać ten impet. Wtóruje mu starszy analityk Ishan Dutt, którego zdaniem w 2021 roku komputery ugruntowały swoją pozycję jako centrum „pracy, nauki i rozrywki”. Ponadto wskazuje, że pecety trafiły do szerszego grona odbiorców – zarówno młodych uczniów, jak i starszych członków rodzin. Co więcej, w krajach wysoko rozwiniętych posiadanie dwóch lub więcej PC stało się standardem, jako że w wielu przypadkach nabywcy nie pozbywają się starego sprzętu po zakupie nowego. W końcu ten ostatni często pojawiał się w domu w związku z wymuszeniem pracy lub nauki w trybie zdalnym. Co się tyczy producentów, w 2021 roku prym wiodła firma Lenovo, która mimo nieco gorszego czwartego kwartału wysłała do sklepów o 13,1% więcej urządzeń niż w 2020 r. (82,1 mln). Na kolejnych pozycjach ulokowały sie kolejno HP (73,1 mln), Dell (59,3 mln) oraz Apple (29 mln). Ostatnia ze spółek odnotowała największy wzrost dostaw w minionym roku (o 28,3%). Tak imponujące wyniki na pewno cieszą producentów, zwłaszcza że w efekcie „przygotowano grunt pod dalsze sukcesy” w obecnym roku (vide Canalys). Jednak klientów ten wzrost interesowałby tylko w przypadku, gdyby przekładało się to na lepszą dostępność i niższe (czy raczej normalne) ceny sprzętu. Niestety, sądząc po niedawnej premierze GeForce’a RTX 3090 Ti i zapowiedziach Nvidii, nie ma co przesadnie liczyć na poprawę sytuacji na rynku. Czytaj więcej:Znaleźli sposób, żeby zhakować wyłączonego iPhone'a. Apple nie komentuje POWIĄZANE TEMATY: gaming komputery ciekawostki analizy i badania wyniki finansowe rynek PC sprzedaż sprzętu Jakub Błażewicz Jakub Błażewicz Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi). PSSR przegrywa z DLSS i FSR, ale to dopiero początek drogi rozwoju, którą powinno podążyć Sony PSSR przegrywa z DLSS i FSR, ale to dopiero początek drogi rozwoju, którą powinno podążyć Sony Samsung Galaxy Z Flip 7 może rzeczywiście doczekać się dużej zmiany w specyfikacji Samsung Galaxy Z Flip 7 może rzeczywiście doczekać się dużej zmiany w specyfikacji Nvidia pokaże tylko najmocniejsze karty graficzne na CES 2025; na resztę trochę poczekamy Nvidia pokaże tylko najmocniejsze karty graficzne na CES 2025; na resztę trochę poczekamy Jedna opcja grafiki we Flight Simulator 2024 zmienia grę nie do poznania; warto eksperymentować Jedna opcja grafiki we Flight Simulator 2024 zmienia grę nie do poznania; warto eksperymentować Hobbysta całkowicie demontuje PS5 Pro i pokazuje, jak fajnie może wyglądać „PlayStation PC” Hobbysta całkowicie demontuje PS5 Pro i pokazuje, jak fajnie może wyglądać „PlayStation PC”