Path tracing vs. ray tracing. Na czym polega różnica? Odpowiadamy

W niniejszym artykule omawiamy kluczowe różnice pomiędzy path tracingiem i ray tracingiem. Odpowiadamy, czym różnią się od siebie te dwie techniki symulowania zachowania światła.

gaming
Krystian Pieniążek24 października 2024
Źrodło fot. Remedy Entertainment / Steam
i

Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach ray tracing nie tylko na dobre zagościł w gamingowym krajobrazie, lecz również przebił się do masowej świadomości graczy. Nie jest to jednak jedyna technika renderowania grafiki związana z symulowaniem zachowania światła.

W tym artykule opisujemy, czym jest ray tracing i path tracing, a także sprawdzamy, co różni te dwa rozwiązania. Nim przejdziemy do meritum, warto jeszcze odnotować, że śledzenie promieni to flagowa technologia kart spod szyldu GeForce RTX. Jako że w chwili pisania tych słów świat czeka na ich najnowszą serię (5000), zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym zgromadziliśmy wszystkie najważniejsze informacje na jej temat.

Czym ray tracing różni się od path tracingu?

W obu przypadkach mamy do czynienia z techniką renderowania grafiki, w której między innymi kolor oraz jasność pikseli są określane na podstawie analizy interakcji, w jakie promienie świetlne wchodzą z poszczególnymi obiektami.

Różnice pomiędzy ray tracingiem i path tracingiem można sprowadzić głównie do złożoności symulacji.

  1. Ray tracing jest mniej zasobożerną, ale też mniej zaawansowaną techniką, która koncentruje się na bezpośrednich, mniej złożonych interakcjach ze światłem. Bardziej zaawansowane efekty również są osiągalne przy jego pomocy, jednak najczęściej są uproszczone względem tego, co można osiągnąć z wykorzystaniem path tracingu.
  2. Path tracing to bardziej zaawansowana, ale też bardziej zasobożerna metoda, pozwalająca na uzyskanie bardziej realistycznych efektów
  3. Path tracing uwzględnia więcej możliwych i bardziej złożonych ścieżek oraz sposobów interakcji światła z obiektami. Wszystko to sprawia, że dzięki path tracingowi można modelować takie zjawiska, jak rozpraszanie światła, odbicia pośrednie czy załamania światła.
  4. Warto przy tym odnotować, że ray tracing wciąż może obsługiwać pewne zaawansowane efekty charakterystyczne dla path tracingu, przy czym robi to w nieco bardziej uproszczonej formie. Przykładem może być globalne oświetlenie, którego implementacja przy użyciu ray tracingu jest możliwa, aczkolwiek na mniejszą skalę.
Cyberpunk 2077 to jedna z gier wykorzystujących zarówno ray tracing, jak i path tracing. Źródło: CD Projekt / Nvidia. - Path tracing vs. ray tracing. Na czym polega różnica? Odpowiadamy - wiadomość - 2024-10-24
Cyberpunk 2077 to jedna z gier wykorzystujących zarówno ray tracing, jak i path tracing. Źródło: CD Projekt / Nvidia.

Pomimo że path tracing góruje nad ray tracingiem pod względem ostatecznego efektu wizualnego, w praktyce oszczędność zasobów sprawia, że w grach wideo częściej wykorzystywany jest ten drugi. Niemniej, nie brakuje deweloperów, którzy sięgają również po ten pierwszy; inni od czasu do czasu decydują się również na swoiste rozwiązanie hybrydowe, starając się wykorzystać mocne strony każdego z tych rozwiązań.

Cyberpunk 2077 jest jedną z produkcji, które na komputerach osobistych wykorzystują zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie.

  1. Path tracing możemy w nim włączyć, przechodząc do ustawień grafiki, a następnie aktywując stosowną opcję w obszarze poświęconym tej technologii.
  2. Alternatywnie możemy skorzystać z automatycznych ustawień, aktywując tryb Ray Tracing: Overdrive (z obsługą path tracingu) w obszarze szybkich ustawień wstępnych, które znajdziemy w ustawieniach grafiki.

Polecamy Twojej uwadze również następujący artykuł:

  1. Co to jest Nvidia DLSS, AMD FSR i Lossless Scaling?

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy