Path tracing vs. ray tracing. Na czym polega różnica? Odpowiadamy

W niniejszym artykule omawiamy kluczowe różnice pomiędzy path tracingiem i ray tracingiem. Odpowiadamy, czym różnią się od siebie te dwie techniki symulowania zachowania światła.

gaming
Krystian Pieniążek24 października 2024
Źrodło fot. Remedy Entertainment / Steam
i

Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach ray tracing nie tylko na dobre zagościł w gamingowym krajobrazie, lecz również przebił się do masowej świadomości graczy. Nie jest to jednak jedyna technika renderowania grafiki związana z symulowaniem zachowania światła.

W tym artykule opisujemy, czym jest ray tracing i path tracing, a także sprawdzamy, co różni te dwa rozwiązania. Nim przejdziemy do meritum, warto jeszcze odnotować, że śledzenie promieni to flagowa technologia kart spod szyldu GeForce RTX. Jako że w chwili pisania tych słów świat czeka na ich najnowszą serię (5000), zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym zgromadziliśmy wszystkie najważniejsze informacje na jej temat.

Czym ray tracing różni się od path tracingu?

W obu przypadkach mamy do czynienia z techniką renderowania grafiki, w której między innymi kolor oraz jasność pikseli są określane na podstawie analizy interakcji, w jakie promienie świetlne wchodzą z poszczególnymi obiektami.

Różnice pomiędzy ray tracingiem i path tracingiem można sprowadzić głównie do złożoności symulacji.

  1. Ray tracing jest mniej zasobożerną, ale też mniej zaawansowaną techniką, która koncentruje się na bezpośrednich, mniej złożonych interakcjach ze światłem. Bardziej zaawansowane efekty również są osiągalne przy jego pomocy, jednak najczęściej są uproszczone względem tego, co można osiągnąć z wykorzystaniem path tracingu.
  2. Path tracing to bardziej zaawansowana, ale też bardziej zasobożerna metoda, pozwalająca na uzyskanie bardziej realistycznych efektów
  3. Path tracing uwzględnia więcej możliwych i bardziej złożonych ścieżek oraz sposobów interakcji światła z obiektami. Wszystko to sprawia, że dzięki path tracingowi można modelować takie zjawiska, jak rozpraszanie światła, odbicia pośrednie czy załamania światła.
  4. Warto przy tym odnotować, że ray tracing wciąż może obsługiwać pewne zaawansowane efekty charakterystyczne dla path tracingu, przy czym robi to w nieco bardziej uproszczonej formie. Przykładem może być globalne oświetlenie, którego implementacja przy użyciu ray tracingu jest możliwa, aczkolwiek na mniejszą skalę.
Cyberpunk 2077 to jedna z gier wykorzystujących zarówno ray tracing, jak i path tracing. Źródło: CD Projekt / Nvidia. - Path tracing vs. ray tracing. Na czym polega różnica? Odpowiadamy - wiadomość - 2024-10-24
Cyberpunk 2077 to jedna z gier wykorzystujących zarówno ray tracing, jak i path tracing. Źródło: CD Projekt / Nvidia.

Pomimo że path tracing góruje nad ray tracingiem pod względem ostatecznego efektu wizualnego, w praktyce oszczędność zasobów sprawia, że w grach wideo częściej wykorzystywany jest ten drugi. Niemniej, nie brakuje deweloperów, którzy sięgają również po ten pierwszy; inni od czasu do czasu decydują się również na swoiste rozwiązanie hybrydowe, starając się wykorzystać mocne strony każdego z tych rozwiązań.

Cyberpunk 2077 jest jedną z produkcji, które na komputerach osobistych wykorzystują zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie.

  1. Path tracing możemy w nim włączyć, przechodząc do ustawień grafiki, a następnie aktywując stosowną opcję w obszarze poświęconym tej technologii.
  2. Alternatywnie możemy skorzystać z automatycznych ustawień, aktywując tryb Ray Tracing: Overdrive (z obsługą path tracingu) w obszarze szybkich ustawień wstępnych, które znajdziemy w ustawieniach grafiki.

Polecamy Twojej uwadze również następujący artykuł:

  1. Co to jest Nvidia DLSS, AMD FSR i Lossless Scaling?

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

iPhone 17 Pro i Pro Max. Wszystko, co trzeba wiedzieć - cena, termin premiery, ekran, aparat, kolory

iPhone 17 Pro i Pro Max. Wszystko, co trzeba wiedzieć - cena, termin premiery, ekran, aparat, kolory

Błędy, znikające tekstury i pikujące fps-y. Recenzja techniczna Microsoft Flight Simulator 2024

Błędy, znikające tekstury i pikujące fps-y. Recenzja techniczna Microsoft Flight Simulator 2024

Kiedy startuje podsumowanie roku Spotify Wrapped 2024? (Aktualizacja: już jest)

Kiedy startuje podsumowanie roku Spotify Wrapped 2024? (Aktualizacja: już jest)

Nowa aplikacja i generator klatek - Intel wykłada na stół wszystkie karty i goni konkurencję

Nowa aplikacja i generator klatek - Intel wykłada na stół wszystkie karty i goni konkurencję

„Zachowanie równowagi między AI a ludzkim podejściem będzie kluczowe” - twierdzi szef PlayStation

„Zachowanie równowagi między AI a ludzkim podejściem będzie kluczowe” - twierdzi szef PlayStation