futurebeat.pl NEWSROOM Path tracing vs. ray tracing. Na czym polega różnica? Odpowiadamy Path tracing vs. ray tracing. Na czym polega różnica? Odpowiadamy W niniejszym artykule omawiamy kluczowe różnice pomiędzy path tracingiem i ray tracingiem. Odpowiadamy, czym różnią się od siebie te dwie techniki symulowania zachowania światła. gamingKrystian Pieniążek24 października 2024 Źrodło fot. Remedy Entertainment / Steami Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach ray tracing nie tylko na dobre zagościł w gamingowym krajobrazie, lecz również przebił się do masowej świadomości graczy. Nie jest to jednak jedyna technika renderowania grafiki związana z symulowaniem zachowania światła. Powiązane:Ładna gra, która pójdzie na każdym pececie. Recenzja techniczna Stellar Blade W tym artykule opisujemy, czym jest ray tracing i path tracing, a także sprawdzamy, co różni te dwa rozwiązania. Nim przejdziemy do meritum, warto jeszcze odnotować, że śledzenie promieni to flagowa technologia kart spod szyldu GeForce RTX. Jako że w chwili pisania tych słów świat czeka na ich najnowszą serię (5000), zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym zgromadziliśmy wszystkie najważniejsze informacje na jej temat. Czym ray tracing różni się od path tracingu?W obu przypadkach mamy do czynienia z techniką renderowania grafiki, w której między innymi kolor oraz jasność pikseli są określane na podstawie analizy interakcji, w jakie promienie świetlne wchodzą z poszczególnymi obiektami. Różnice pomiędzy ray tracingiem i path tracingiem można sprowadzić głównie do złożoności symulacji. Ray tracing jest mniej zasobożerną, ale też mniej zaawansowaną techniką, która koncentruje się na bezpośrednich, mniej złożonych interakcjach ze światłem. Bardziej zaawansowane efekty również są osiągalne przy jego pomocy, jednak najczęściej są uproszczone względem tego, co można osiągnąć z wykorzystaniem path tracingu.Path tracing to bardziej zaawansowana, ale też bardziej zasobożerna metoda, pozwalająca na uzyskanie bardziej realistycznych efektówPath tracing uwzględnia więcej możliwych i bardziej złożonych ścieżek oraz sposobów interakcji światła z obiektami. Wszystko to sprawia, że dzięki path tracingowi można modelować takie zjawiska, jak rozpraszanie światła, odbicia pośrednie czy załamania światła.Warto przy tym odnotować, że ray tracing wciąż może obsługiwać pewne zaawansowane efekty charakterystyczne dla path tracingu, przy czym robi to w nieco bardziej uproszczonej formie. Przykładem może być globalne oświetlenie, którego implementacja przy użyciu ray tracingu jest możliwa, aczkolwiek na mniejszą skalę.Cyberpunk 2077 to jedna z gier wykorzystujących zarówno ray tracing, jak i path tracing. Źródło: CD Projekt / Nvidia. Pomimo że path tracing góruje nad ray tracingiem pod względem ostatecznego efektu wizualnego, w praktyce oszczędność zasobów sprawia, że w grach wideo częściej wykorzystywany jest ten drugi. Niemniej, nie brakuje deweloperów, którzy sięgają również po ten pierwszy; inni od czasu do czasu decydują się również na swoiste rozwiązanie hybrydowe, starając się wykorzystać mocne strony każdego z tych rozwiązań. Cyberpunk 2077 jest jedną z produkcji, które na komputerach osobistych wykorzystują zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie. Path tracing możemy w nim włączyć, przechodząc do ustawień grafiki, a następnie aktywując stosowną opcję w obszarze poświęconym tej technologii. Alternatywnie możemy skorzystać z automatycznych ustawień, aktywując tryb Ray Tracing: Overdrive (z obsługą path tracingu) w obszarze szybkich ustawień wstępnych, które znajdziemy w ustawieniach grafiki.Polecamy Twojej uwadze również następujący artykuł: Co to jest Nvidia DLSS, AMD FSR i Lossless Scaling?Czytaj więcej:Jak włączyć ray tracing w grach? Podpowiadamy POWIĄZANE TEMATY: gaming porady i pytania ray tracing Krystian Pieniążek Krystian Pieniążek Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami. OpenAI planuje przygotowanie własnej przeglądarki napędzanej AI. Nadchodzi kres dominacji Chroma? OpenAI planuje przygotowanie własnej przeglądarki napędzanej AI. Nadchodzi kres dominacji Chroma? YouTuber zbudował laser ze złomu, 250 000 razy potężniejszy niż wskaźnik laserowy, a i tak nie przyznano mu oficjalnego rekordu świata YouTuber zbudował laser ze złomu, 250 000 razy potężniejszy niż wskaźnik laserowy, a i tak nie przyznano mu oficjalnego rekordu świata Porównano wydajność tego samego komputera z nową i starą instalacją systemu Windows 11. Uzyskane wyniki są zaskakujące Porównano wydajność tego samego komputera z nową i starą instalacją systemu Windows 11. Uzyskane wyniki są zaskakujące YouTube ma dość treści kreowanych przez AI. Ich twórcy mogą liczyć na ostrą demonetyzację YouTube ma dość treści kreowanych przez AI. Ich twórcy mogą liczyć na ostrą demonetyzację „Możesz po prostu zostawić to w spokoju” - gracz Nintendo Switch 2 celowo zawiesza swoją konsolę i jest to przerażająco łatwe „Możesz po prostu zostawić to w spokoju” - gracz Nintendo Switch 2 celowo zawiesza swoją konsolę i jest to przerażająco łatwe