Nowy patent Microsoftu ma zapewnić większą wydajność ray tracingu przy ograniczonych zasobach VRAM-u

Najnowszy patent zgłoszony przez Microsoft może poprawić wydajność słabszych kart graficznych w grach z ray tracing.

gaming
Anita Zych25 marca 2024
Źrodło fot. Unsplash | BoliviaInteligente
i

Ray tracing to technologia często spotykana w przeróżnych tytułach. Przez producentów jest stale rozwijana oraz usprawniana, aby spełnić wszystkie oczekiwania użytkowników. Microsoft postanowił pójść o krok dalej i niedawno w ręce internautów trafił dokument, opisujący nowy patent firmy na wykorzystanie ray tracingu. Jak możemy przeczytać, najnowsza metoda amerykańskiej firmy pozwala na zmniejszenie zużycia pamięci w tytułach, obsługujących śledzenie promieni.

Najnowszy patent od Microsoft

Ze wspomnianego dokumentu dowiadujemy się, że ray tracing można wykorzystać jako element przyspieszający i poprawiający moc przerobową VRAM, dzięki jego optymalizacji przy użyciu systemu poziomu szczegółowości (ang. level of detail system, LOD). Nowa metoda jest w stanie to osiągnąć dzięki mapie rezydencji, wybierając hierarchię poszczególnych obiektów. Dalej system grafiki określa stopień jakości wyświetlanych elementów, zależnie od aktualnego położenia gracza w grze.

Przykładowy system przetwarzania grafiki polega na pobraniu wartości pierwszego poziomu szczegółowości dla poddrzewa z mapy rezydencji poziomu szczegółowości, odpowiadającej ograniczającej hierarchii woluminów obiektów [...] System przetwarzania grafiki ma za zadanie, w oparciu o ostateczny poziom szczegółowości poddrzewa, wybrać węzły podrzędne w drzewie struktury akceleracji i prześledzić wybrane węzły podrzędne.

Do tej pory stosowanym rozwiązaniem było ograniczenie renderowanych obiektów w zasięgu wzroku gracza. Jeśli coś znajduje się w dalekim położeniu od naszej postaci, prawdopodobnie ujrzymy tylko zarys odległych elementów lub nie wyświetlą się one wcale. Właśnie ten system LOD ma być zastosowany w najnowszym patencie od Microsoft. W połączeniu ze śledzeniem promieni, zmniejszyłby zużycie pamięci.

Jak nowy patent może wpłynąć na podejście do projektowania?

Obecnie istnieją rozwiązania „maskujące” spadki wydajności, spowodowane ray tracing’iem. Zaliczamy do nich technologię DLSS, FSR, czy XeSS, jednak dedykowany dla śledzenia promieni system LOD może zapewnić programistom nieco ułatwione podejście do optymalizacji wydajności urządzeń. Jak możemy przeczytać, w rzeczywistości nowy patent Microsoft ma pomóc wszystkim osobom, których karty graficzne mają ograniczoną pamięć VRAM. Będą one bardziej wydajne w grach wykorzystujących ray tracing. Szczególnie może to pomóc GPU z 8 oraz 10 GB VRAM osiągnąć lepszą dynamikę w tytułach z uruchomioną opcją RT. Autor artykułu publikowanego na portalu Tom’s Hardware, zwrócił również uwagę na mobilne karty graficzne oraz konsolę PlayStation 5. Tam również patent od Microsoft mógłby poprawić wydajność urządzeń.

Anita Zych

Anita Zych

Zainteresowanie technologią oraz światem gier komputerowych rozwijała od najmłodszych lat, rozpoczynając ją od największych klasyków w branży. Zafascynowana rozgrywką w Diablo II, przygodami Bezimiennego w Górniczej Dolinie oraz rozwijaniem cywilizacji w Age Of Empires, chciała kreować własne historie nieustraszonych bohaterów dzięki rysunkowi i pisaniu pierwszych komiksów. W późniejszych latach pogłębiała swoją wiedzę na temat technologii dzięki podjęciu studiów ściśle związanych z inżynierią oprogramowania. Dzięki temu poznała nowe możliwości, jeśli chodzi o gamedev – projektowanie modeli 3D, rysunki koncepcyjne oraz budowanie świata wirtualnego stały się dla niej bardziej przystępne dzięki zrozumieniu zasad programowania. W przyszłości chciałaby stworzyć własną grę.

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić

Microsoft subtelny jak zawsze. Przypomnienie o końcu wsparcia Windowsa 10 ciężko będzie przegapić