Mercedes twierdzi, że klienci chcą rozmawiać ze swoim samochodem jak z przyjacielem

Mercedes inwestuje w rozwój asystentów, opartych na AI, w oprogramowaniu samochodów. Firma uważa, że klienci potrzebują możliwości porozmawiania ze swoim autem.

moto
Arkadiusz Strzała13 lutego 2024
Źrodło fot. Gabriel Sollmann / Unsplash
i

Mercedes chce znacznie ulepszyć systemy głosowej interakcji z kierowcą. Firmie zależy, aby pasażerowie mogli ucinać sobie satysfakcjonujące pogawędki z samochodem. Co istotne, właśnie tego mają chcieć klienci marki, tak przynajmniej twierdzi dyrektor ds. oprogramowania, pan Magnus Östberg. Głównie dotyczy to azjatyckich nabywców Mercedesa, kierowcom w Europie nieco mniej zależy na omawianiu z samochodem ostatnio obejrzanych seriali, czy debat politycznych.

Halo, Mercedes

Asystent głosowy w autach Mercedesa jest obecny od wielu lat, ale szczególnie w starszych egzemplarzach interakcja ogranicza się do prostych komend. Firma od połowy zeszłego roku testuje ChatGPT w swoich samochodach. Dzięki sztucznej inteligencji możliwe ma być porozmawianie z autem, co daleko wykracza poza stosowanie samych komend głosowych. Dyrektor ds. oprogramowania Mercedesa podkreśla, że ma to przyciągnąć głównie klientów z Azji.

Naszym ostatecznym celem w przypadku naszych wirtualnych asystentów jest świadczenie usług: w różnych regionach usługi te są bardzo różne. Czatowanie – po prostu rozmowa – jest w rzeczywistości czymś, czego chcą nasi klienci w Azji. Nie mają celu, chcą po prostu kogoś, z kim mogą porozmawiać – Magnus Östberg, dyrektor ds. oprogramowania.

Rozmowa z AI w Mercedesie ma być swego rodzaju luksusowym doświadczeniem. Zapewne więc model językowy nie będzie dokładnie tym, z którym mamy do czynienia w przypadku ChatGPT czy Copilot. Sztuczna inteligencja w tym zastosowaniu musi być znacznie bardziej niezawodna i płynna w rozmowie.

Naszą filozofią w Mercedesie jest to, że będzie to luksusowe doświadczenie. Oznacza to, że nie będziemy „oszukiwać i naciągać” naszych klientów. To bardziej holistyczne doświadczenie. Ale tak, nasi klienci oczywiście będą musieli subskrybować pakiet i tak dalej, ale wierzymy, że nasi klienci nie chcą być „oszukiwani” – Magnus Östberg.

Ostatnie zdanie tej wypowiedzi wiele wyjaśnia. Asystent oparty na AI będzie wyposażeniem dostępnym za dodatkową subskrypcją – to coraz bardziej popularny model dystrybucji opcjonalnych funkcji, w szczególności słynie z tego BMW. Dopóki klienci będą opłacać abonament, ich Mercedesy uraczą ich przyjacielskimi rozmowami. Jeśli takie będzie ich życzenie, ponieważ asystent AI ma posiadać cztery różne ustawienia zachowania – naturalny, empatyczny, osobisty i proaktywny.

Według Mercedesa klienci szukają możliwości pogadania z autem. Źródło: Roland Denes / Unsplash - Mercedes twierdzi, że klienci chcą rozmawiać ze swoim samochodem jak z przyjacielem - wiadomość - 2024-02-13
Według Mercedesa klienci szukają możliwości pogadania z autem. Źródło: Roland Denes / Unsplash

Rozmowy z samochodem zatem mogą mieć różnoraki charakter i będziemy mieli na to wpływ, poprzez zmianę ustawień. Ciekawe, jaki schemat będą wybierać kierowcy w Europie, a który stanie się ulubionym w innych regionach świata. Mam tylko nadzieję, że w razie potrzeby Mercedes będzie mógł zastosować się do zasady „milczenie jest złotem”, gdy wracając z pracy nabierzemy ochoty, by odpocząć np. od biurowego zgiełku.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

NASA stawia na rozwiązania rodem z filmów science-fiction. Na Księżycu ma powstać lewitująca kolej

NASA stawia na rozwiązania rodem z filmów science-fiction. Na Księżycu ma powstać lewitująca kolej

Radeony RX 7000 nie zawojowały rynku. Wyniki finansowe AMD pokazują słabą sprzedaż kart graficznych

Radeony RX 7000 nie zawojowały rynku. Wyniki finansowe AMD pokazują słabą sprzedaż kart graficznych

Windows 11 z jeszcze większą liczbą reklam. Game Pass będzie promowany w ustawieniach systemu

Windows 11 z jeszcze większą liczbą reklam. Game Pass będzie promowany w ustawieniach systemu

Najpierw pożar, teraz próba wtargnięcia. Kolejne kłopoty fabryki Tesli w Niemczech

Najpierw pożar, teraz próba wtargnięcia. Kolejne kłopoty fabryki Tesli w Niemczech

Gniewne reakcje USA na nowy laptop Huawei z procesorem Intela już przynoszą efekty

Gniewne reakcje USA na nowy laptop Huawei z procesorem Intela już przynoszą efekty