„Ma status Zweryfikowany, choć nie powinien” - Oblivion Remastered na Steam Decku rozczarowuje

Choć Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered na Steam Decku ma status „Zweryfikowany”, pierwsze testy wskazują na to, że rozgrywka pozostawia wiele do życzenia.

gaming
Julia Sobasz23 kwietnia 2025
2
Źrodło fot. Steam
i

Steam Deck dostał właśnie swojego RPG-owego weterana w postaci The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered, a zielony znaczek “Verified” w sklepie rozbudził spore oczekiwania. YouTuber Santiago Santiago postanowił sprawdzić, jak odnowiony tytuł radzi sobie na handheldzie Valve. Okazało się, że choć oficjalnie wszystko działa, to w praktyce doświadczenie bywa dalekie od ideału.

Wynik testu: mieszane uczucia

Oblivion Remastered korzysta z Unreal Engine 5 i domyślnie odpalany jest na niskich ustawieniach graficznych w rozdzielczości 1280x800, z włączonym skalowaniem XeSS w trybie Performance (Wydajność). Twórca materiału przyznał, że na takich ustawieniach gra prezentuje się całkiem przyzwoicie — tekstury są czytelne, a oświetlenie w jaskiniach wygląda dostatecznie dobrze. Jednakże tyczy się to jedynie pomieszczeń, a nie otwartego świata.

W przypadku tego drugiego pojawiały się zacięcia i spadki FPS-ów, które nie zniknęły nawet po podniesieniu limitu klatek na sekundę. Nie było to na tyle problematyczne, aby gra stała się niegrywalna, aczkolwiek w tym momencie Youtuber podał w wątpliwość, czy tytuł słusznie otrzymał status „Zweryfikowanego”.

Spadki FPS-ów i problem z otwartym światem

Następnie przeszedł na rozdzielczość 1152x720, zwiększając ostrość w ustawieniach Steam Decka. Pozostawił niskie ustawienia graficzne, lecz tym razem zamiast XeSS włączył FSR 3 w trybie Performance. Nawet w takiej konfiguracji nie udało się utrzymać stabilnych 30 klatek na sekundę. W przypadku najprostszej walki FPS w pewnym momencie płynność spadła nawet do 15 FPS, przy czym GPU i CPU były mocno obciążone.

Choć w zamkniętych przestrzeniach Steam Deck utrzymywał równe 30 FPS, a sporadyczne spadki klatek pojawiały się głównie wtedy, gdy gracz wpakował się w większą grupę NPC-ów – najwięcej problemów pojawiło się na zewnątrz. Bieganie po okolicznych ruinach i lasach zazwyczaj nadal oscylowało wokół 30 FPS-ów, ale każde nowe ładowanie terenu wiązało się z zacinaniem i pop-inem modeli. Obiekty i tekstury wyrastały z ziemi tuż przed nosem, co psuje immersję, zwłaszcza że obszary te są solą tej gry. Zabawa ustawieniami zmniejszała częstotliwość błędów, ale niszcząc płynność, a to zbyt duża cena.

Czy Oblivion Remastered zasługuje na status „Verified”?

Z jednej strony – po włączeniu domyślnych ustawień da się grać bez irytujących spadków poniżej 30 FPS. Z drugiej jednak — otwarty świat, będący sercem Obliviona, potrafi znacznie skopać komfort rozgrywki zacinaniem i przesadnymi artefaktami. Youtuber opisuje grę na Steam Decku jako „Terrified”, co według niego oznacza, że tytuł „ma status Zweryfikowany, choć nie powinien”. Traktowałabym to jednak z przymrużeniem oka: Oblivion działa, ale doświadczenie jest dalekie od tego, co obiecuje znaczek.

Jeśli liczyłeś na bezproblemową podróż przez cesarstwo Tamriel na SteamDecku, lepiej poczekaj na kompromisy w grafice i płynności. Więcej szczegółów znajdziesz w poniższym filmie.

Julia Sobasz

Julia Sobasz

Z wykształcenia dziennikarka, z powołania metińczyk. Pasja do pisania pojawiła się u niej gdzieś między kartkowaniem starego numeru czasopisma „Przekrój“ a zarywaniem nocy na czytaniu reportaży Wydawnictwa Czarne. Oprócz grania w MMO-rpgi kolekcjonuje retro sprzęt, który jest dla niej sposobem na zachowanie kawałka historii technologii. Niepohamowana fanka i teoretyczka polskich seriali z przełomu lat 90. i 00.

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

Opuścił Windowsa w poszukiwaniu alternatywy. Wrócił dla niezawodności w codziennej pracy

Opuścił Windowsa w poszukiwaniu alternatywy. Wrócił dla niezawodności w codziennej pracy

Dawid i Goliat od Intela - wydajny Arc B580 TITAN NOX od Sparkle, oraz potężny Arc Pro B60 Dual z 48 GB VRAM

Dawid i Goliat od Intela - wydajny Arc B580 TITAN NOX od Sparkle, oraz potężny Arc Pro B60 Dual z 48 GB VRAM