futurebeat.pl NEWSROOM Lamborghini i MIT prezentują organiczną baterię do samochodów elektrycznych Lamborghini i MIT prezentują organiczną baterię do samochodów elektrycznych Po sześciu latach opublikowano wyniki badań, które mogą zrewolucjonizować baterie do samochodów elektrycznych. Kobalt i nikiel będzie można zastąpić organicznymi materiałami o podobnej wydajności. newsZbigniew Woźnicki22 stycznia 2024 2 Źrodło fot. Lamborghini; materiały promocyjnei Na początku drugiej połowy stycznia 2024 roku udostępniono wyniki badań, nad którymi naukowcy MIT (Massachusetts Institute of Technology) pracowali przez sześć lat, na zlecenie koncernu Lamborghini. Opublikowane wyniki zdradzają, że jest możliwe zastąpienie kobaltu lub niklu w obecnych bateriach litowo-jonowych, a co za tym idzie zmniejszenie kosztów produkcji (vide MIT News). Powiązane:Nie będzie już spalinowych Audi A4, od 2025 roku model będzie konkurować z Teslą Działanie wspomnianych ogniw polega na tym, że jony litu przenoszą się pomiędzy dodatnio naładowaną katodą i ujemnie naładowaną anodą. Aktualnie w katodach używa się kobaltu albo niklu, ale dzięki badaniom naukowców MIT da się to zmienić. Według nich istnieje możliwość zastąpienia któregoś z dwóch metali organicznym materiałem, którego wytworzenie jest tańsze i gwarantuje podobną wydajność. Problemem kobaltu i niklu jest ich rzadkie występowanie na planecie. Dodatkowo ich największe złoża przytrafiają się na terenach często niestabilnych politycznie, co utrudnia skuteczne wydobycie. Dodatkowo sam proces jest szkodliwy dla środowiska i przejście na organiczne materiały mogłoby to zmienić, o czym wspomina profesor na MIT Mircea Dincă: Według mnie ten materiał może mieć duże znaczenie, ponieważ bardzo dobrze działa. Już teraz dorównuje dotychczasowych technologiom. Może oszczędzić dużo czasu, bólu i problemów środowiskowych związanych z wydobyciem metali, które trafiają do baterii. Wyniki badań i nowa technologia zostały zastrzeżone przez Lamborghini, co mogłoby sugerować, że oceniana jako przyjazna środowisku technologia trafi wyłącznie do samochodów dla najbogatszych. Słynny koncern jest jednak członkiem grupy Volkswagen, więc istnieje szansa, że baterie trafią także do samochodów elektrycznych w znacznie bardziej przystępnych cenach. Czytaj więcej:Hybrydowy SUV, który potrafi pływać. YangWang U8 firmy BYD może pojawić się w Europie POWIĄZANE TEMATY: moto samochody elektryczne samochody baterie Zbigniew Woźnicki Zbigniew Woźnicki Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton. Indiana Jones and the Great Circle doczekał się moda dodającego FSR 3 Indiana Jones and the Great Circle doczekał się moda dodającego FSR 3 Znany producent routerów z problemami. Stany Zjednoczone rozważają zakazanie sprzedaży jego modeli ze względów bezpieczeństwa Znany producent routerów z problemami. Stany Zjednoczone rozważają zakazanie sprzedaży jego modeli ze względów bezpieczeństwa iPhone 17 - czy warto czekać? Sprawdzamy iPhone 17 - czy warto czekać? Sprawdzamy Potężny wyciek ASUS-a zdradza ile VRAM-u dostaną mobilne RTX-y 50 Potężny wyciek ASUS-a zdradza ile VRAM-u dostaną mobilne RTX-y 50 Wygląda niepozornie, a to najpotężniejszy smartfon na świecie. Recenzja realme GT 7 Pro Wygląda niepozornie, a to najpotężniejszy smartfon na świecie. Recenzja realme GT 7 Pro