futurebeat.pl NEWSROOM Jeden gracz PC niemal samodzielnie zapewnił, że sterowanie WASD stało się standardem Jeden gracz PC niemal samodzielnie zapewnił, że sterowanie WASD stało się standardem Choć dziś trudno wyobrazić sobie granie bez WASD, ten niepozorny układ klawiszy ma fascynującą historię, sięgającą początków e-sportu. Jeden gracz, Dennis „Thresh” Fong, spopularyzował sposób w jaki sterujemy postaciami w grach komputerowych, a jego innowacja stała się standardem na całym świecie. gamingKrystian Łukasik22 maja 2024 Źrodło fot. Igor Omilaev | Unsplashi Choć dziś sterowanie przy pomocy klawiszy WASD wydaje się być oczywiste, nie zawsze tak było. Historia tego standardu jest ściśle związana z jednym graczem, który zrewolucjonizował sposób, w jaki gramy w gry komputerowe. Powiązane:Logitech G Hub utknął na instalacji? Podajemy potencjalne rozwiązania problemu Na początku lat 90., gdy e-sport dopiero raczkował, a turnieje nie były jeszcze milionowymi wydarzeniami, dwa tytuły zdominowały rywalizację: Doom i Quake. Wśród graczy wyróżniał się Dennis "Thresh" Fong, uważany za jednego z najlepszych, a nawet najlepszego gracza w historii tych gier. Fong zdobył sławę wygrywając turniej Dooma sponsorowany przez Microsoft w 1995 roku, a rok później triumfował w turnieju Quake'a, zorganizowanym przez Johna Carmacka, współzałożyciela id Software. Fong nie był pierwszym graczem, który używał sterowania WASD. Już w latach 80. niektóre gry, takie jak roguelike Telengard czy platformówka Dark Castle, eksperymentowały z tym układem klawiszy. Jednak to Fong spopularyzował WASD, wykorzystując je do osiągnięcia niezwykłych sukcesów w Quake'u. Źródło: Chris J. Davis | Unsplash Fong nie przypisuje sobie wynalezienia WASD, ale przyznaje, że spopularyzował ten układ. Inspiracją dla niego był jego młodszy brat Lyle, który również był utalentowanym graczem Dooma i używał kombinacji klawiatury i trackballa (rodzaj myszy) do sterowania. Fong, zainspirowany sukcesem brata, przeszedł na kombinację klawiatury i myszy, co znacząco poprawiło jego wyniki. W tamtych czasach nie było jednego standardu sterowania. Gracze eksperymentowali z różnymi kombinacjami, takimi jak WADX czy ESDF (które do dziś ma swoich zwolenników, w tym Gabe'a Newella, szefa Valve). Jednak Fong konsekwentnie używał WASD, a jego sukcesy sprawiły, że inni gracze zaczęli go naśladować. Przełomowym momentem było włączenie konfiguracji Fonga do Quake'a 2. John Carmack, widząc popularność WASD, dodał do gry możliwość łatwego wczytania ustawień Fonga. To sprawiło, że WASD stało się domyślnym sterowaniem w Quake'u 2, a następnie w innych popularnych tytułach, takich jak Half-Life, Halo czy Call of Duty. Popularność WASD wyszła poza gatunek strzelanek dzięki World of Warcraft, które w 2004 roku zrewolucjonizowało gatunek MMORPG i przyjęło WASD jako standard sterowania. To ostatecznie ugruntowało pozycję WASD jako najpopularniejszego układu sterowania w grach komputerowych. Dziś WASD jest nieodłącznym elementem gier komputerowych, a jego historia przypomina nam, że nawet najmniejsze zmiany mogą mieć ogromny wpływ na cały świat. Czytaj więcej:Ta bezprzewodowa klawiatura oferuje pełną funkcjonalność przy kompaktowym formacie. Zachwyca też długą żywotnością baterii i niską ceną POWIĄZANE TEMATY: gaming klawiatury Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Android 16 Beta 3 - co nowego? Sprawdzamy nowości wprowadzone przez Google Android 16 Beta 3 - co nowego? Sprawdzamy nowości wprowadzone przez Google Nie tylko przekłamane trailery. Sony miało nietypowy pomysł na pada i wyposażenie PS3 Nie tylko przekłamane trailery. Sony miało nietypowy pomysł na pada i wyposażenie PS3 Demo Half-Life 2 RTX z datą premiery. Legendarny FPS wypróbujemy już wkrótce Demo Half-Life 2 RTX z datą premiery. Legendarny FPS wypróbujemy już wkrótce Projekt Kennan: to ASUS ma zbudować pierwszego handhelda marki Xbox Projekt Kennan: to ASUS ma zbudować pierwszego handhelda marki Xbox Radeon RX 9070 XT w tej wersji miał nigdy nie powstać, ale wygląda na to, że pojawił się w Chinach Radeon RX 9070 XT w tej wersji miał nigdy nie powstać, ale wygląda na to, że pojawił się w Chinach