Inżynier stworzył wolumetryczny wyświetlacz 3D i odpalił na nim Dooma

James Brown, pasjonat nowych technologii, stworzył wolumetryczny wyświetlacz 3D, który umożliwia wyświetlanie trójwymiarowych obrazów widocznych z różnych perspektyw. Aby zademonstrować jego potencjał, Brown uruchomił na nim grę Doom, dając potencjalnie przedsmak nowego wymiaru rozrywki w przyszłości.

gaming
Krystian Łukasik7 września 2024
Źrodło fot. Ancient | YouTube
i

James Brown, grafik komputerowy i pasjonat niezwykłych technologii, zbliżył nas do wizji prawdziwych hologramów rodem z filmów science fiction, tworząc wolumetryczny wyświetlacz 3D. Aby zademonstrować jego możliwości, uruchomił na nim klasyczną grę Doom.

Czym jest wolumetryczny wyświetlacz 3D?

W przeciwieństwie do tradycyjnych, płaskich ekranów, wolumetryczny wyświetlacz 3D pozwala na generowanie obrazów, które istnieją w przestrzeni, są widoczne z różnych kątów i nie wymagają specjalnych okularów. To technologia, która od lat rozpala wyobraźnię naukowców i fanów fantastyki.

Jak działa wynalazek Browna?

Brown porównuje swoje dzieło do „hologramowego wentylatora”, ale zamiast obracać jednowymiarowy pasek, by stworzyć dwuwymiarowy obraz, obraca on dwuwymiarowy panel, co skutkuje powstaniem obrazu trójwymiarowego. W praktyce oznacza to, że panel z diodami LED wiruje z ogromną prędkością, a diody zapalają się i gasną w odpowiednich momentach, tworząc iluzję obiektów unoszących się w powietrzu.

Przypomina to hologram rodem ze świata Star Wars – mówią komentujący pod pokazem hologramowego wentylatora Browna

Aby zaprezentować możliwości swojego wyświetlacza, Brown wybrał kultową grę Doom z 1993 roku. Nie jest to zwykła wersja gry, ale specjalnie dostosowana wersja „Voxel Doom”, gdzie każdy element grafiki istnieje w przestrzeni 3D, idealnie współgrając z możliwościami wyświetlacza.

Rok pracy i imponujące efekty

Brown pracował nad swoim projektem ponad rok. Na początku nie doceniał, jak szybko panel musi się obracać, by uzyskać płynny obraz. Dziś ostrzega, by trzymać ręce z dala od pracującego urządzenia, które wiruje z prędkością 300 obrotów na minutę.

Na swoim profilu w serwisie Mastodon, Brown regularnie dzieli się postępami. Oprócz Dooma, pokazywał już wolumetryczne modele lądowników księżycowych, czaszek i wiele innych.

Potencjalna przyszłość tej technologii

Choć wolumetryczne wyświetlacze 3D są wciąż w fazie rozwoju, wynalazek Browna to dosyć istotny krok naprzód. Możliwość wyświetlania prawdziwie trójwymiarowych obrazów bez dodatkowych urządzeń może zrewolucjonizować wiele dziedzin, od medycyny, przez edukację, po właśnie rozrywkę. Niewątpliwie jest to wizja względnie nieodległej przyszłości.

POWIĄZANE TEMATY: gaming nowe technologie

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Będę grała w grę. Jaką? Tomb Raider - a to dzięki tej retrokonsoli pozwalającej na ogranie pierwszej trylogii przygód Lary Croft

Będę grała w grę. Jaką? Tomb Raider - a to dzięki tej retrokonsoli pozwalającej na ogranie pierwszej trylogii przygód Lary Croft

Wielki powrót Intela? Tajemniczy Core i9-15900K wycieka w benchmarku

Wielki powrót Intela? Tajemniczy Core i9-15900K wycieka w benchmarku

Szejkowie zacierają ręce - to może być najdroższy RTX 5090 na rynku

Szejkowie zacierają ręce - to może być najdroższy RTX 5090 na rynku

Hybryda analogowej i cyfrowej fotografii. Z tym aparatem natychmiastowym przestaniecie marnować wkłady na wydruki nieudanych zdjęć

Hybryda analogowej i cyfrowej fotografii. Z tym aparatem natychmiastowym przestaniecie marnować wkłady na wydruki nieudanych zdjęć

RTX 5070 vs RTX 4070: O ile szybszy jest nowy model ze średniej półki bez ray tracingu i DLSS? Prognoza

RTX 5070 vs RTX 4070: O ile szybszy jest nowy model ze średniej półki bez ray tracingu i DLSS? Prognoza