futurebeat.pl NEWSROOM Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii Wysoka wydajność i ładna grafika - Intel pokazał technologię, która może zagrozić Nvidii Intel zaprezentował technologię XeSS, umożliwiającą skalowanie rozdzielczości z wykorzystaniem AI. gamingKamil Cuber26 sierpnia 2022 14 Źródło: Intel Walka między producentami kart graficznych trwa i choć Intel zdawał się pozostawać w niej nieco z tyłu, dzisiaj udowodnił, że nie powiedział ostatniego słowa. Kilka godzin temu na oficjalnym kanale YouTube firma zaprezentowała działanie technologii XeSS (Xe Super Sampling), pozwalającej na skalowanie w górę rozdzielczości obrazu bez widocznego spadku jakości, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Oprogramowanie jest odpowiedzią firmy na podobne rozwiązania od Nvidii (DLSS) oraz AMD (FSR i RSR). XeSS zdecydowanie bliżej jednak do technologii DLSS, bo wykorzystuje uczenie maszynowe, które wspomaga generowanie obrazów o jakości bardzo zbliżonej do natywnego renderowania w ultrawysokiej rozdzielczości. Efekt ten uzyskuje się dzięki rekonstrukcji poszczególnych subpikseli z sąsiednich pikseli, a także poprzednich klatek z kompensacją ruchu. Sama rekonstrukcja pełnego obrazu jest przeprowadzana przez specjalnie przeszkoloną sieć neuronową. Porównanie obrazu z gry Shadow of the Tomb Raider.Źródło: Intel Dzięki tej technologii karta Intel ARC A770 uzyskiwała około 60-80 klatek na sekundę w Shadow of the Tomb Raider w 1440p z włączonym ray tracingiem na maksymalnych ustawieniach graficznych. Bez wykorzystania XeSS układ graficzny generował obraz z prędkością 40-50 klatek na sekundę. Omawiana technologia, podobnie jak inne tego typu oprogramowanie, posiada kilka różnych trybów: XeSS Performance – poświęcający jakość obrazu na rzecz płynności;XeSS Balanced – łączący wysoką wydajność z przyzwoitą grafiką;XeSS Quality – oferujący dobrą grafikę kosztem płynności;XeSS Ultra Quality – stawiający na najwyższą jakość obrazu za cenę niewielkiego wzrostu wydajności. Tryby działania technologii XeSS.Źródło: Intel Jak można zauważyć na poniższym wykresie, wzrost wydajności w innych grach oscyluje w okolicach 50%. Wyjątkami są Ghostwire Tokyo oraz Hitman, w których karta odnotowała aż dwukrotną poprawę. Należy jednak wspomnieć, że są to wyniki z trybu Performance, skupionego na płynności obrazu. W przypadku trybu Balanced wzrost płynności wyniósł około 35%. Wykres wydajności karty ARC A770 w 1440p z użyciem XeSS w trybie PerformanceŹródło: Intel Warto również wspomnieć, że nowa technologia nie będzie zarezerwowana tylko dla kart graficznych od Intela. Uruchomić ją będzie można również na układach od AMD i Nvidii. XeSS będzie wspierał również układy graficzne z serii IrisŹródło: Intel Biorąc pod uwagę znaczny wzrost wydajności oraz otwartość nowej technologii, wygląda na to, że Intel robi krok naprzód w celu dogonienia swoich konkurentów. POWIĄZANE TEMATY: gaming karty graficzne nowe technologie komputery Nvidia Intel DLSS Intel Arc Kamil Cuber Kamil Cuber Z GRYOnline.pl związał się w 2022 roku, jest autorem tekstów o tematyce sprzętowej. Swoją przygodę z pisaniem rozpoczynał jeszcze w gimnazjum, biorąc udział w konkursach organizowanych przez producentów z branży elektronicznej. Następnie przy okazji zakupu nowego komputera zainteresował się sprzętem, stopniowo coraz lepiej poznając rynek komputerowy. Zagorzały fan komputerów i gier single-player, choć nie odrzuci też zaproszenia do gry w szachy oraz Foxhole’a. Realistyczne prace drogowe wyglądają tu świetnie, ale są problemy na PS5. Recenzja techniczna RoadCraft Realistyczne prace drogowe wyglądają tu świetnie, ale są problemy na PS5. Recenzja techniczna RoadCraft Kiedy zobaczymy Snapdragon 8 Elite 2? Kluczowa data dla przyszłości smartfonów właśnie została ogłoszona przez Qualcomm Kiedy zobaczymy Snapdragon 8 Elite 2? Kluczowa data dla przyszłości smartfonów właśnie została ogłoszona przez Qualcomm Nvidia udostępnia sterowniki GeForce Game Ready 576.52; dodają wsparcie dla RTX 5060 Nvidia udostępnia sterowniki GeForce Game Ready 576.52; dodają wsparcie dla RTX 5060 „Mógłby w nim wypalać ceramikę”. Gracz zbudował bestię z i9 i 192GB RAM, ale jeden banalny błąd sprawił, że jego komputer zamienił się w istny piekarnik „Mógłby w nim wypalać ceramikę”. Gracz zbudował bestię z i9 i 192GB RAM, ale jeden banalny błąd sprawił, że jego komputer zamienił się w istny piekarnik Gracz zamienił PS5 w kultowe PS2. „Sony! Zatrudnijcie tego człowieka do projektu PS6” Gracz zamienił PS5 w kultowe PS2. „Sony! Zatrudnijcie tego człowieka do projektu PS6”