Dokucza Ci stuttering w grze? RTX IO od Nvidii ma szansę to zmienić

RTX IO opracowane przez Nvidię znacznie usprawnia ładowanie zasobów gier, takich jak tekstury i geometria. Ich dekompresją zajmuje się GPU, zamiast CPU i RAM, jak dotychczas.

gaming
Arkadiusz Strzała24 lipca 2023
9
Źrodło fot. Nvidia
i

Zjawisko określane mianem klatkowania lub stutteringu, może się wyraźnie zmniejszyć dzięki technologii Nvidii. Producent kart GeForce uruchomił RTX IO – system dekompresji danych bazujący na wykorzystaniu GPU. Omija on ewentualne wąskie gardła w postaci szyny danych i procesora.

RTX IO – dekompresja GPU

RTX IO pozwala przesyłać skompresowane dane, takie jak geometria i tekstury, do procesora graficznego bezpośrednio, gdzie zostaną zdekompresowane. Wcześniej zajmował się tym procesor główny komputera, angażując pamięć RAM. Do karty trafiały „gotowe” zasoby, znacznie większe objętościowo.

Dokucza Ci stuttering w grze? RTX IO od Nvidii ma szansę to zmienić - ilustracja #1
Różnica w przetwarzaniu zasobów dzięki RTX IO. Źródło: Nvidia

Nvidia pokazała na przykładzie Portal: Prelude RTX, jaki wpływ na ładowanie tekstur gry i zużycie miejsca na dysku ma technologia RTX IO:

Dokucza Ci stuttering w grze? RTX IO od Nvidii ma szansę to zmienić - ilustracja #2
RTX IO znacznie usprawnia komunikację, oto przykład z gry. Źródło: Nvidia

Jak widać, RTX IO objawia swoje benefity nawet na starszych kartach z rodziny RTX 2000, choć im nowszy i mocniejszy układ, tym dekompresja działa sprawniej. Nowa technologia może pomóc zniwelować problem stutteringu, z którym boryka się obecnie wiele wymagających tytułów, obszernych pod względem wielkości instalacji i danych.

Ładowanie gier i tak staje się coraz szybsze, dzięki dyskom SSD. Paski ładowania to często bardziej fikcja, niż rzeczywiste wgrywanie danych. RTX IO to kolejny krok w usprawnieniu działania gier, ograniczające występowanie sprzętowych wąskich gardeł.

Karty graficzne RTX 40 kupisz na Allegro

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem

Jeden z największych producentów samochodów właśnie przyznał: samochody elektryczne nie są jego celem

Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd

Fan odtwarza Pokémon Red & Blue w pełnym 3D. Jego projekt pokazuje region Kanto jak nigdy dotąd

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS