futurebeat.pl NEWSROOM DLSS 4 Override w praktyce. Jak rzeczywiście prezentuje się technologia? DLSS 4 Override w praktyce. Jak rzeczywiście prezentuje się technologia? Jeden z youtuberów postanowił przetestować najnowszą funkcję DLSS 4 Override, sprawdzając jak radzi sobie z upscalingiem z rozdzielczości 480p do 1440p na karcie graficznej RTX 4060, analizując zarówno jakość obrazu, jak i wpływ na płynność rozgrywki. gamingKrystian Łukasik1 lutego 2025 Źrodło fot. Gamercomp.ru | Unsplashi Spis treści: Testowane gry i konfiguracja sprzętowaDLSS w standardowej wersji kontra DLSS 4DLSS 4 Override w scenach dynamicznych Niedawno Nvidia udostępniła nową wersję sterowników Game Ready o numerze 572.16, wprowadzającą interesującą funkcję DLSS 4 Override. Pozwala ona na wymuszenie najnowszej wersji technologii skalowania obrazu DLSS w kompatybilnych grach, nawet jeśli nie została ona oficjalnie zaimplementowana przez twórców. Youtuber RandomGaminginHD postanowił sprawdzić, jak ta opcja spisuje się w praktyce, testując ją na karcie graficznej RTX 4060. Jego celem było sprawdzenie, jak tytuły wyglądają po przeskalowaniu z rozdzielczości zaledwie 480p do 1440p. Testowane gry i konfiguracja sprzętowaDo testów RandomGaminginHD wybrał cztery tytuły: Indiana Jones And The Great CircleRed Dead Redemption 2StarfieldWiedźmin 3Każda z tych gier oferuje wsparcie dla DLSS, ale w różnych wersjach. Platforma testowa youtubera składała się z procesora Intel Core i7 12700F, 32 GB pamięci RAM DDR4 3200 MHz oraz karty graficznej Palit RTX 4060 Dual 8 GB. Całość działała pod kontrolą systemu Windows 10. DLSS w standardowej wersji kontra DLSS 4RandomGaminginHD przeprowadził bezpośrednie porównania, aby ocenić różnice pomiędzy standardową implementacją DLSS a nową, wymuszoną wersją. W Wiedźminie 3 obraz po aktywacji DLSS 4 Override stał się zauważalnie ostrzejszy. Szczególnie dobrze widać to na przykładzie drzew w tle, gdzie poszczególne gałęzie są znacznie lepiej zarysowane. Niestety, zaobserwował on również spadek wydajności o około 15-20 FPS. Źródło: YouTube | RandomGaminginHD Podobne rezultaty uzyskał w Indiana Jones And The Great Circle. Pomimo ograniczenia do niskich ustawień graficznych, spowodowanego możliwościami karty RTX 4060, detale budynków w tle i okien stały się wyraźniejsze. Drzewa pozostały nieco rozmyte w obu przypadkach, ale ogólna ostrość uległa poprawie. Źródło: YouTube | RandomGaminginHD W Starfieldzie różnice były jeszcze bardziej widoczne. Grając na wysokich ustawieniach graficznych, youtuber zauważył, że anteny w oddali oraz kable rozciągnięte na ekranie prezentują się znacznie lepiej z DLSS 4 Override – są ostrzejsze i mają mniej postrzępionych krawędzi. Także tutaj odnotował spadek płynności animacji, ale mniejszy niż w przypadku Wiedźmina. Źródło: YouTube | RandomGaminginHD Największą poprawę zaobserwował jednak w Red Dead Redemption 2. Drzewa w tle, jak i te znajdujące się bliżej, zyskały na ostrości, a wszechobecna w grze trawa wyglądała znacznie bardziej szczegółowo. Źródło: YouTube | RandomGaminginHD DLSS 4 Override w scenach dynamicznychPo porównaniach statycznych przyszedł czas na sprawdzenie, jak gry prezentują się w ruchu po przeskalowaniu z 480p do 1440p. W Indiana Jones And The Great Circle zauważalny był efekt „ghostingu” wokół włosów głównego bohatera oraz niektórych obiektów, na przykład ogrodzenia.W Red Dead Redemption 2 „ghosting” również występował, szczególnie wokół włosów Arthura. Drzewa w oddali wyglądały świetnie, bez migotania czy shimmeringu. Z bliska jednak niektóre obszary porośnięte trawą nie prezentowały się idealnie. Mimo tego, ogólna jakość obrazu była znacznie lepsza.W Starfieldzie RandomGaminginHD nie doświadczył poważniejszych problemów z jakością obrazu. Jedynie wokół niektórych przewodów elektrycznych można było dostrzec delikatne artefakty. Gra wyglądała bardzo dobrze, szczególnie w mieście Akila, gdzie obraz był ostry i szczegółowy.W Wiedźminie 3 w miejscach z dużą ilością trawy pojawiały się drobne niedoskonałości. Jednakże, ogólna jakość obrazu była znacznie wyższa. Powyższe tytuły możecie zobaczyć w akcji na omawianym filmiku: Testy YouTubera pokazały zatem, że DLSS 4 Override to ciekawa funkcja, która pozwala na zauważalną poprawę jakości obrazu w grach, nawet na słabszych kartach graficznych poprzednich generacji RTXów. Trzeba jednak liczyć się z pewnym spadkiem wydajności (średnio około 10-20 FPS). Warto też pamiętać, że skalowanie z tak niskiej rozdzielczości, jak 480p, wiąże się z pewnymi kompromisami i może generować artefakty, takie jak „ghosting”. Mimo tego, DLSS 4 Override to interesujące rozwiązanie, które warto przetestować samemu. POWIĄZANE TEMATY: gaming Nvidia RTX DLSS GeForce RTX 4060 Nvidia Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Poznaliśmy wymagania sprzętowe Mafia: The Old Country. W minimalnych znajdziemy kartę Nvidia RTX Poznaliśmy wymagania sprzętowe Mafia: The Old Country. W minimalnych znajdziemy kartę Nvidia RTX Straciłem połowę klatek, a nie widzę różnicy. Recenzja techniczna Doom: The Dark Ages Straciłem połowę klatek, a nie widzę różnicy. Recenzja techniczna Doom: The Dark Ages Gracz tak naprawdę chciał tylko odebrać narzędzia od sąsiadów, ale w prezencie dostał PS2 Gracz tak naprawdę chciał tylko odebrać narzędzia od sąsiadów, ale w prezencie dostał PS2 Premiera GTA 6 na PC: Przygotuj się na rozczarowanie - eksperci nie mają dla graczy dobrych wieści Premiera GTA 6 na PC: Przygotuj się na rozczarowanie - eksperci nie mają dla graczy dobrych wieści Youtuber ma luksusowy samochód za 17 milionów złotych - ale aby nim jeździć, musi płacić 30000 złotych za każde 58 kilometrów Youtuber ma luksusowy samochód za 17 milionów złotych - ale aby nim jeździć, musi płacić 30000 złotych za każde 58 kilometrów