„Chcemy, żeby tym razem to konsole były pierwsze”. CD Projekt zmienia podejście przy Wiedźminie 4

CD Projekt nie chce powtórzyć błędów z przeszłości. Konsole mają być priorytetem w kwestii Wiedźmina 4.

konsole
Luna Jarosz16 czerwca 2025
1
Źrodło fot. YouTube | thegameawards
i

Na początku czerwca mieliśmy okazje zobaczyć olśniewające demo technologiczne dla gry Wiedźmin 4. Wersja demonstracyjna, jaka została ukazana światu, powstała na silniku Unreal Engine 5.6, a uruchomiono ją na podstawowym modelu PlayStation 5 w 60 klatkach na sekundę z włączonym trybem śledzenia promieni. Taka wydajność na ponad 4-letniej konsoli zaskoczyła wielu graczy na całym świecie. Choć samo demo nie jest fragmentem gry, internauci zastanawiają się, czy faktycznie taka wydajność będzie możliwa w dniu premiery.

Konsole są na pierwszym miejscu?

Redaktorzy ze znanego kanału na Youtube, Digital Foundry, w ostatnich dniach przeprowadzili wywiad z członkami CD Projekt RED. Tematem rozmów było oczywiście niedawno zaprezentowane demo technologiczne osadzone w świecie Wiedźmina 4 (via PC Gamer).

Jednym z pierwszych tematów rozmów był fakt, że wersja demonstracyjna została ukazana na podstawowym modelu PS5, a nie na PC. Charles Tremblay, który jest wiceprezesem do spraw technologii w CD Projekt RED przedstawił stanowisko studia, dlaczego skupiono się na konsolach obecnej generacji.

„Zawsze zaczynaliśmy na PC, a potem próbowaliśmy skalować w dół. Jednak w przeszłości napotkaliśmy wiele problemów z tym podejściem i chcemy, żeby tym razem to konsole były pierwsze. Zaczęliśmy pracować z Unrealem, naszym partnerem [Epic Games], i wówczas ujrzeliśmy wyzwanie – żeby spełnić nasze ambicje, czym jest osiągnięcie 60 klatek na sekundę na PS5 (...) to wymaga pracy. (...) Mamy teraz cały projekt zakładający 60 FPS i nie chcemy wracać do 30.”

Charles Tremblay.

Wypowiedź wiceprezes do spraw technologii w CD Projekt RED jasno nam mówi, że studio nie chce popełnić błędów, jakie poczynili wraz z premierą Cyberpunka 2077 na konsolach. Wówczas stan techniczny gry był tak kiepski, że Sony wycofało grę ze sprzedaży na jakiś czas. Sama premiera Wiedźmina 3 również nie była idealna, ponieważ na PS4 i Xboxa One trzeba było wydać wiele łatek, aby ustabilizować średnią liczbę klatek na sekundę. Z tego też powodu studio podjęło decyzję, aby najpierw zadbać o najlepszą możliwą wydajność na konsolach obecnej generacji w pierwszej kolejności.

„Łatwiej jest skalować w górę niż w dół. Ponieważ wiemy, że zarówno Lumen, jak i wszystkie te technologie zapewniają nam dość spójną reprezentację podczas skalowania. Wiedzieliśmy, że po ustanowieniu pewnych fundamentów zarówno wizualnych, jak i technicznych, będzie miejsce na skalowanie w górę. Co to oznacza? To już inna kwestia. Zawsze lubimy przesuwać komputery do granic możliwości (...) Wiemy, że mamy teraz naprawdę świetne podstawy na konsoli, które nadal musimy rozwijać, ale wciąż będziemy zastanawiać się, co to oznacza - na pewno będziemy rozszerzać wszystkie funkcje ray tracingu.”

Jakub Knapik, dyrektor artystyczny w CDPR.

Czy CD Projekt RED zdoła osiągnąć tak dobry efekt w finalnej wersji gry na konsoli, jak to było pokazane w demie technologicznym? Ciężko na tę chwilę powiedzieć, ale niewątpliwie z wypowiedzi przedstawicieli studia możemy być pewni, że aspekt optymalizacji i wydajności na konsolach jest teraz w studiu na pierwszym miejscu.

Luna Jarosz

Luna Jarosz

Pasjonatka konsol i komputerów. Obecnie pochłonięta rozwojem branży IT, poluje na nowinki technologiczne. Interesuje się również grami strategicznymi, ale lubi też pograć w Dark Souls. Swój czas poświęca także na gry e-sportowe. Jej hobby to kolekcjonowanie gier na PlayStation 2 i eksperymenty na owej konsoli w celu rozbudowy jej funkcjonalności. Przyjemność czerpie z naprawy komputerów. Wieczorami zaś przyszło jej spędzać czas na oglądaniu filmów, czy seriali anime. Kocha górskie klimaty i spacery wieczorami. Wielką radość sprawia jej czytanie książek fantasy.

Game Boy Color zostaje wyrzucony do kosza, ponieważ nie działa - gracz kupuje go za jedyne 19 euro i odkrywa, że jednak jest sprawny

Game Boy Color zostaje wyrzucony do kosza, ponieważ nie działa - gracz kupuje go za jedyne 19 euro i odkrywa, że jednak jest sprawny

„Kombinujcie, ile się da”: twórcy prawdopodobnie najważniejszego silnika gier sami wzywają do rozwiązania swoich największych problemów

„Kombinujcie, ile się da”: twórcy prawdopodobnie najważniejszego silnika gier sami wzywają do rozwiązania swoich największych problemów

Dynamiczne oświetlenie, zaawansowane efekty i mądra AI. To dzieło Ubisoftu pokazywało, co potrafił Xbox

Dynamiczne oświetlenie, zaawansowane efekty i mądra AI. To dzieło Ubisoftu pokazywało, co potrafił Xbox

Gra wygląda świetnie, ale twój komputer może tego nie przeżyć. Recenzja techniczna Wuchang: Fallen Feathers

Gra wygląda świetnie, ale twój komputer może tego nie przeżyć. Recenzja techniczna Wuchang: Fallen Feathers

Amazon inwestuje w streamingową platformę sztucznej inteligencji. To jej użytkownicy będą tworzyć filmy

Amazon inwestuje w streamingową platformę sztucznej inteligencji. To jej użytkownicy będą tworzyć filmy