AMD dostarcza mniej sprzętu, by utrzymać wysokie ceny

AMD „normalizuje zapasy”, ograniczając wysyłkę Ryzenów i Radeonów do sklepów.

gaming
Jakub Błażewicz2 lutego 2023
6
Źrodło fot. AMD.
i

Sprzedaż komputerów i ich podzespołów wyraźnie spadła w ostatnim roku, ale nie przekłada się to na znaczne obniżenie cen. Najwyraźniej jednym z powodów jest wstrzymywanie dostaw procesorów i kart graficznych przez AMD.

W trakcie ostatniej rozmowy z inwestorami Lisa Su – prezes tej spółki – potwierdziła (via Seeking Alpha), że w drugiej połowie 2022 roku firma zaniżała poziom sprzedaży produktów wysłanych do sklepów (tzw. sell-through) i „konsumpcji”. Miało to na celu „znormalizowanie zapasów” i zachowanie balansu między popytem i podażą.

W praktyce oznacza to tyle, że AMD dokłada starań, by popyt na karty graficzne i procesory nie został w tyle za podażą. To, rzecz jasna, prowadziłoby do znacznego spadku cen tych podzespołów i byłoby nie na rękę spółce, która i bez tego odnotowuje straty finansowe.

Dość wspomnieć, że w czwartym kwartale 2022 r. sprzedaż procesorów użytkowych od „czerwonych” spadła o ponad połowę (51%), a sektor produktów dla graczy (w tym kart graficznych) o 7%, choć AMD udało się odnotować niewielki zysk netto pod koniec roku – zapewne dzięki wspomnianemu zawieszeniu dostaw i de facto utrzymaniu dotychczasowych cen.

Firma zamierza kontynuować ten proceder w kolejnym kwartale, aczkolwiek na nieco mniejszą skalę. Raczej nie będzie w tym samotna. Jeszcze w listopadzie do wstrzymywania dostaw układów scalonych przyznała się także Nvidia (via Seeking Alpha i PC World). Dyrektor finansowa Colette Kres powiedziała wprost, że firma ograniczyła wysyłkę do sklepów produktów dla graczy (czytaj: kart graficznych GeForce).

Wygląda więc na to, że nadzieje na tańsze Ryzeny i Radeony (a zapewne i GeForce’y) okazały się płonne. Przynajmniej na razie.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

„To powinien być nowy standard”: Asrock wprowadza płytę główną AM5 z 25 portami USB

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

SpaceX osiągnęło niesamowite sukcesy dzięki statkowi kosmicznemu Starship. Problem polega na tym, że pracownicy płacą za to wysoką cenę

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

120 FPS i żadnych problemów. Grałem już w Total War: Rome II na MacOS

Opuścił Windowsa w poszukiwaniu alternatywy. Wrócił dla niezawodności w codziennej pracy

Opuścił Windowsa w poszukiwaniu alternatywy. Wrócił dla niezawodności w codziennej pracy

Dawid i Goliat od Intela - wydajny Arc B580 TITAN NOX od Sparkle, oraz potężny Arc Pro B60 Dual z 48 GB VRAM

Dawid i Goliat od Intela - wydajny Arc B580 TITAN NOX od Sparkle, oraz potężny Arc Pro B60 Dual z 48 GB VRAM