Kupujemy prawie 30% mniej komputerów niż wcześniej

Rynek komputerów radzi sobie znacznie gorzej niż w czasie koronawirusowej pandemii. Nabywcy kupują nie tylko mniej, ale też po niższych cenach.

gaming
Jakub Błażewicz12 stycznia 2023
21
Źrodło fot. HP.
i

Raczej nikt nie wspomina ciepło czasów pandemii. Czy raczej „prawie nikt”, bo dla sprzedawców sprzętu był to złoty okres, który najwyraźniej dobiegł końca.

Z danych grupy analitycznej International Data Corporation (IDC; via Techspot) wynika, że w czwartym kwartale 2022 roku sprzedaż komputerów spadła o 28,1% w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. 67,2 miliona sztuk to wynik porównywalny z końcówką 2018 r. i znacznie niższy niż w okresie pandemii. Dane uwzględniają pecety, notebooki oraz stacje robocze.

Liderem rynku pozostaje Lenovo, za którym kolejno uplasowały się firmy HP, Dell oraz Apple. Niemniej wszystkie odnotowały znacznie niższą sprzedaż niż w 2021 roku.

Kupujemy prawie 30% mniej komputerów niż wcześniej - ilustracja #1

Udział w rynku producentów komputerów (PC, notebooków i stacji roboczych) w latach 2021-2022.Źródło: International Data Corporation.

W całym 2022 roku do sklepów wysłano 292,3 miliona komputerów, co nadal przewyższa sprzedaż z okresu sprzed pandemii. Niemniej ostatni kwartał pokazuje, że producenci mają najlepsze czasy za sobą, zwłaszcza że jednocześnie spadła średnia cena sprzedaży (ASP). Do tego firmy nadal mają problem z dostawami komponentów do produkcji podzespołów.

Powód takiego stanu rzeczy jest oczywisty. Po masowych zakupach w okresie pandemii większość potencjalnych nabywców ma względnie nowy sprzęt. Do tego obecna niepewna sytuacja gospodarcza, choć mimo wszystko lepsza niż jeszcze pół roku temu, nie zachęca do nadprogramowych wydatków.

Eksperci IDC przewidują, że rynek PC odnotuje wzrost dopiero pod koniec tego roku, a na szerszą skalę branża ma podnieść się dopiero w 2024 r. Pomocne dla producentów może być zakończenie wsparcia systemów Windows 7 i 8.1 przez Microsoft w tym tygodniu, co mogłoby zachęcić użytkowników tych systemów do przesiadki na nowszy sprzęt (choć warto zauważyć, że większość osób dawno przesiadła się na Windowsa 10 i na razie nie myśli o „jedenastce”).

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Leciwe Toy Story 2 doczekało się fanowskiego remaku na Unreal Engine 5. Efekt robi wrażenie

Leciwe Toy Story 2 doczekało się fanowskiego remaku na Unreal Engine 5. Efekt robi wrażenie

„Xbox powinien dążyć do bycia największym na świecie”. Były szef Blizzarda krytykuje obecną politykę Microsoftu

„Xbox powinien dążyć do bycia największym na świecie”. Były szef Blizzarda krytykuje obecną politykę Microsoftu

Reddit świętuje 20 urodziny i zapowiada dostosowanie się do obecnych realiów AI

Reddit świętuje 20 urodziny i zapowiada dostosowanie się do obecnych realiów AI

Intel szykuje potwora z 52 rdzeniami. Nowa generacja CPU namiesza w 2026?

Intel szykuje potwora z 52 rdzeniami. Nowa generacja CPU namiesza w 2026?

24 GB pamięci na pokładzie. Specyfikacja NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti SUPER wyciekła do sieci

24 GB pamięci na pokładzie. Specyfikacja NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti SUPER wyciekła do sieci