YouTube chce blokować adblocki? Serwis znowu się im przygląda

YouTube eksperymentuje z wykrywaniem programów służących do blokowania reklam. Powodem stojącym za testami może być chęć rozwoju subskrypcji YouTube Premium.

tech
Kamil Sulej11 maja 2023
1
Źrodło fot. Christian Wiediger / Unsplash
i

YouTube Premium stale się rozwija, a w zeszłym roku płatna subskrypcja uzyskała 80 milionów użytkowników. Na reakcję ze strony Google nie trzeba było długo czekać. Firma zapewnia, że w 2023 roku jeszcze mocniej zainwestuje w usługę. Może to oznaczać dodatkowe ograniczenia dla darmowych użytkowników, a pierwsze ślady potencjalnej strategii już zostały dostrzeżone przez jednego z użytkowników Reddita. Jak donosi Sazk100, YouTube może postawić mur między serwisem, a korzystającymi z adblocków klientami.

Podczas korzystania z YouTube, użytkownikowi Sazk100 ukazało się okno, które informuje o zakazie korzystania z programów do blokowania reklam. Jednocześnie dostał dwie możliwości – zezwolić na YouTube Ads lub przejść na wersję Premium. W dolnej części zakładki pojawił się natomiast przycisk do zgłaszania błędów w wypadku, gdyby wspomniane okno ukazało się, gdy nie korzystamy z popularnych adblocków.

YouTube chce blokować adblocki? Serwis znowu się im przygląda - ilustracja #1
Nie chcesz reklam na YouTube? Zapłać. Źródło: Reddit / Sazk100

Jeszcze nie ma się czego bać

Moderatorzy r/youtube skontaktowali się z przedstawicielami serwisu i na szczęście nie musieli długo czekać na odpowiedź. Jeden z pracowników internetowego giganta przekazał administracji forum informację, że jest to część bardzo skromnego eksperymentu. Nie dowiedzieliśmy się natomiast w jakim celu jest on dokładnie przeprowadzany, ale sprawa wydaje się być na tyle oczywista, że pewne wnioski jesteśmy w stanie wysnuć samodzielnie.

Można mieć zatem pewne obawy, tym bardziej, że Google od dłuższego czasu walczy z blokowaniem reklam. Dotyczy to zarówno urządzeń mobilnych, usuwając tego typu aplikacje ze Sklepu Play, jak i desktopowej przeglądarki Chrome. Czy to oznacza otwartą wojnę z blokerami reklam? Z racji, że model przychodów firmy jest oparty w dużej części na reklamach, to jest to możliwe. Czy może to tylko straszak, żeby przekonywać jak największą liczbę osób do YouTube Premium? O tym przyjdzie nam się jednak przekonać.

Pewne jest natomiast to, że jeśli YouTube wprowadzi swój eksperyment w życie, to inni giganci mogą podążyć jego śladami. Wtedy również mniejsze portale i serwisy nie będą bały się podejmować radykalnych środków, aby zwiększyć swoje zyski z reklam. A co Wy myślicie na ten temat?

Kamil Sulej

Kamil Sulej

Student dziennikarstwa, któremu od najmłodszych lat towarzyszą gry komputerowe. Jego zamiłowanie do technologii pozwoliło mu odnaleźć się w GRYOnline.pl, gdzie zajmuje się tematyką technologiczną, a za sprawą pisania dla Cooldown.pl coraz bardziej zagłębia się w świat influencerów, Minecrafta oraz e-sportu. Przygodę z grami wideo zaczął od PS1 oraz taniego klona Pegasusa. Od tamtej pory nie wyobraża sobie życia bez gier, a jego szczególnymi ulubieńcami są seria Metro (w tym także książkowa), stare Need For Speedy oraz GTA 4. Jego największą pasją jest Formuła 1. Ponadto w czasie wolnym uwielbia wsłuchiwać się w brzmienia rosyjskiego rocka, który według niego emanuje wyjątkowym klimatem i energią.

Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy

Czy hashtagi działają na Bluesky? Sprawdzamy i odpowiadamy

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

7 kluczowych ustawień w smartfonach Samsunga, które warto znać

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Czy minimalne wymagania starczą do odpalenia Stalkera 2? Odpowiedź może zaskoczyć

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Nowa karta graficzna pod choinkę? Nvidia ostrzega przed niedoborami i wzrostem cen

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego

Komputery z AI nie przyspieszają pracy, ale Intel już wie, dlaczego