USB-C jako standard miał wszystko ułatwić, ale nie do końca się to udało

Obecnie w Europie dla wielu urządzeń obowiązuje jeden typ złącza USB-C. Czy to rozwiązało problem konieczności posiadania wielu kabelków i ładowarek? Niestety sytuacja jest bardziej złożona, niż się wydaje.

tech
Arkadiusz Strzała6 listopada 2024
1
Źrodło fot. Mika Baumeister, Unsplash
i

Wprowadzenie USB-C jako obowiązującego standardu złącz ładowania w krajach Unii Europejskiej miało być jednym z lekarstw na tworzące się góry elektrośmieci. Taką drobną, ekologiczną cegiełką budującą ekologiczny ład. Teoretycznie racjonalne rozwiązanie, okazuje się coraz bardziej problematyczne. Możemy posiadać wiele kabli oznaczonych jako USB-C, wszystkie zakończone znajomą wtyczką, ale każdy będzie miał inne możliwości.

Nie każde USB-C jest takie samo

W teoretycznym zamyśle nowych przepisów jest doprowadzenie do sytuacji, gdy posiadając jedną ładowarkę z jednym kabelkiem USB-C naładujemy każde urządzenie. Przynajmniej takie jak tablet, smartfony, smartwatche, ale także latarki czy powerbanki. Wszystko mogłoby faktycznie tak działać, gdyby nie istniało wiele standardów USB, czy chociażby szybkiego ładowania.

Sam standard USB ma kilka wersji, jak chociażby USB 2.0, USB 3.0, lub USB 3.2. Do tego istnieje jeszcze Thunderbolt, który jest jakby „USB na sterydach”. Te wszystkie standardy mogą funkcjonować na tej samej wtyczce, ale oferują np. różne szybkości transferu danych. USB 2.0 to tylko 0,48 Gb/s, a USB 3.2 to już 10 Gb/s. Nie chodzi tutaj tylko o same dane, to określa także możliwości wysyłania obrazu i dźwięku, ponieważ port USB-C w nowszych wersjach może działać jak kabel obrazowy do podłączenia monitora, lub projektora.

Schemat złącza USB-C, w którym wyróżniono piny jednego ze standardów szybkiego ładowania. Źródło: The Customize Windows - USB-C jako standard miał wszystko ułatwić, ale nie do końca się to udało - wiadomość - 2024-11-06
Schemat złącza USB-C, w którym wyróżniono piny jednego ze standardów szybkiego ładowania. Źródło: The Customize Windows

Właśnie to określenie „w nowszych wersjach” oddaje nieco, w czym leży ten problem. Dwa kable o takich samych wtyczkach mogą dać różne efekty, gdy zostaną podłączone. Najlepiej to widać w przypadku ładowania. Nie każdy kabel USB-C jest w stanie przenieść ilość energii, jaką może dostarczyć ładowarka o mocy określonej w trzycyfrowej liczbie watów. W przypadku Thunderbolt jest nieco łatwiej, ponieważ gniazda i kable są oznaczone symbolem błyskawicy z numerkiem wersji.

Jak odróżnić standardy USB

W przypadku USB musimy wiedzieć, skąd posiadamy ten kabel albo nie zrywać z niego metki, jeśli takową posiada. Czasem przyjrzenie się wtyczce może dać nam odpowiedź, do czego przewód służy. Sam posiadam kilka kabelków USB-C, w tym parę do szybkiego ładowania, które nie mają połączeń odpowiadających za szybki transfer. Jeden z kabli USB-C w ogóle nie posiada żadnych pinów DATA, jak widać służy tylko i wyłącznie do zasilania.

Gdy nie zwrócimy na to uwagi, dopiero po ich podłączeniu przekonamy się o i ich działaniu (lub niedziałaniu). Czasami wtyczki są oznaczane kolorami (wnętrze złącza), co pozwala odróżnić obsługiwane przez nie standardy. UltraCharge Green Cella lub QuickCharge Qualcomma jest oznaczane kolorem zielonym, inne technologie szybkiego ładowania z reguły na pomarańczowo lub czerwono.

Gniazda USB o różnych technologiach ładowania w jednej ładowarce. Źródło: fotografia własna - USB-C jako standard miał wszystko ułatwić, ale nie do końca się to udało - wiadomość - 2024-11-06
Gniazda USB o różnych technologiach ładowania w jednej ładowarce. Źródło: fotografia własna

Kolorami oznacza się też szybkie standardy transferu danych USB, np. na niebiesko dla USB Superspeed (choć np. moja płyta główna ma szybsze porty oznaczone na czerwono). Nie wszyscy producenci jednak je stosują, więc nie zawsze jest to takie proste, czasem wersja USB jest po prostu napisana obok złącza w tym samym kolorze, co pozostałe. Trochę to komplikuje sprawę, jedno złącze jak widać może mieć wiele oblicz. Mimo stosowania tej samej wtyczki musimy mieć rozeznanie w naszych kabelkach i urządzeniach.

Ładowarki w sklepie RTV Euro AGD

Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

POWIĄZANE TEMATY: tech smartfony prawo USB technika

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy