Sony zamyka dwa studia. W tle coraz głośniejsze głosy o monopolu PlayStation

Sony Interactive Entertainment podjęło decyzję o zamknięciu dwóch studiów deweloperskich, a związek zawodowy CWA widzi w tym próbę umocnienia monopolistycznej pozycji Sony na rynku gier.

gaming
Krystian Łukasik1 listopada 2024
Źrodło fot. Sony
i

Parę dni temu Sony Interactive Entertainment (SIE) ogłosiło zamknięcie dwóch studiów deweloperskich: Firewalk Studios i Neon Koi. Decyzja ta spotkała się z krytyką ze strony związku zawodowego Communications Workers of America (CWA), który oskarża Sony o dążenie do monopolizacji rynku gier.

Concord i inne porażki

Firewalk Studios, przejęte przez Sony w 2023 roku, pracowało nad grą „Concord”, sieciową strzelanką, która miała być hitem. Niestety, gra okazała się olbrzymią porażką i została wycofana z rynku zaledwie kilkanaście dni po premierze. Z kolei Neon Koi skupiało się na tworzeniu gier mobilnych, ale żaden z ich projektów nie ujrzał światła dziennego.

Oficjalnym powodem zamknięcia obu studiów są słabe wyniki finansowe. Hermen Hulst, jeden z dwóch dyrektorów generalnych SIE, podkreślił w oświadczeniu (via Variety), że firma musi koncentrować się na „tytułach, które są zgodne z rodowodem PlayStation Studios i mają potencjał dotarcia do większej liczby graczy globalnie”.

Wiem, że nie są to przyjemne wieści, szczególnie w obliczu odejścia kolegów i przyjaciół z SIĘ. Obie decyzje zostały poważnie przemyślane i ostatecznie uważamy, że są one słuszne dla wzmocnienia organizacji. Neon Koi i Firewalk były domem dla wielu utalentowanych osób i dołożymy starań, aby znaleźć zatrudnienie dla niektórych z nich w naszej globalnej społeczności studiów, tam gdzie będzie to możliwe – powiedział Hermen Hulst, dyrektor generalny PlayStation ds. grupy studiów.

CWA: Sony dąży do monopolu

Jednak CWA uważa, że prawdziwym powodem zamknięcia Firewalk i Neon Koi jest chęć Sony do ograniczenia konkurencji. Związek zawodowy zwraca uwagę, że Sony skupia się na produkcji gier ekskluzywnych dla konsol PlayStation, zamiast tworzyć tytuły na inne platformy, takie jak PC czy urządzenia mobilne.

Decyzja Sony o rozwiązaniu studiów spoza ich zamkniętego ekosystemu [...] powinna być sygnałem ostrzegawczym o interesach Sony w umacnianiu swojej monopolistycznej pozycji w branży gier wideo – czytamy w oświadczeniu CWA.

Związek zapowiedział, że zgłosi sprawę do odpowiednich organów antymonopolowych. To nie pierwszy raz, gdy CWA krytykuje działania gigantów technologicznych. Wcześniej związek potępił również falę zwolnień w Microsofcie, właścicielu konsol Xbox.

Przypominamy również, że wcześniej Sony pozbawiło pracy osoby pracujące w Japan Studio, odpowiedzialne za takie hity jak Ape Escape, Gravity Rush czy The Last Guardian. Były szef PlayStation, Shawn Layden, w niedawnym wywiadzie przyznał, że zamknięcie studia nie było dla niego zaskoczeniem. Jego zdaniem, Japan Studio od dłuższego czasu borykało się z problemami i nie odnosiło sukcesów, co prawdopodobnie wpłynęło na decyzję Sony o jego zamknięciu.

Premiera PlayStation 5 Pro

Zamknięcie Firewalk Studios i Neon Koi nastąpiło w czasie, gdy Sony przygotowuje się do premiery PlayStation 5 Pro, ulepszonej wersji swojej najnowszej konsoli. Hideaki Nishino, drugi z dyrektorów generalnych SIE, w wywiadzie dla Variety podkreślił, że PS5 Pro to odpowiedź na szybki rozwój technologii i rosnące oczekiwania graczy.

Innowacje i postęp technologiczny są szybsze w dzisiejszym świecie. Telefony i komputery są aktualizowane co roku. Nie sądzę, żebyśmy aktualizowali konsole co roku, ale są rzeczy, które możemy połączyć, aby wprowadzić najlepsze rozwiązania do segmentu konsol do gier – powiedział Nishino.

Premiera sprzętu nastąpi już za niecały tydzień – 7 listopada.

Trudna sytuacja na rynku gier

Zamknięcie studiów deweloperskich jest kolejnym przykładem trudnej sytuacji na rynku gier wideo. W tym roku wiele firm, w tym Microsoft i Bungie (studio należące do SIE), ogłosiło zwolnienia pracowników. Rosnące koszty produkcji, silna konkurencja i niepewna sytuacja gospodarcza sprawiają, że producenci gier muszą podejmować trudne decyzje.

Czy oskarżenia CWA o monopol Sony są uzasadnione? Na to pytanie odpowiedzą zapewne odpowiednie organy. Niemniej jednak, decyzja o zamknięciu Firewalk Studios i Neon Koi z pewnością wywołuję pytania odnośnie pozycji Sony na rynku gier i przyszłości branży.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy

„Streamuj własną grę” - Xbox wychodzi naprzeciw oczekiwaniom graczy