Sony prezentuje przełomową technologię: Doświadcz The Last of Us niemal, jak „na żywo”

Na targach CES 2025 Sony przenosi graczy do świata The Last of Us. Niezwykła technologia to koncept zapewniający sensoryczne doświadczenia w rozgrywce.

tech
Julia Sobasz9 stycznia 2025
4
Źrodło fot. Sony.pl
i

Internet przepełniony jest nowinkami z targów CES 2025, podczas których prezentowane są nowości z zakresu technologii. Sony dołożyło swoją cegiełkę, pokazując koncept, który pozwala zanurzyć się w świecie The Last of Us.

The Last of Us w nowym świetle

Sony zaprezentowało Future Immersive Entertainment Concept, czyli technologię mającą zapewniać jak największą immersję. Obiektem prezentacji był futurystyczny, multimedialny pokój, wypełniony licznymi panelami Sony Crystal LED, na których wyświetlono fragment gry The Last of Us.

Dzięki interaktywnym, haptycznym elementom i dźwiękowi przestrzennemu, gracze przenieśli się do miejsca rozgrywki niemal „na żywo”. Uczestnicy w ramach testu mogli za pomocą latarek oświetlić scenę w metrze z pierwszej części (a ekrany reagowały na światło w czasie rzeczywistym) oraz strzelać do zarażonych osób. W pokoju można było usłyszeć szepty, a parkiet drgał, np. wtedy, gdy metro z graczami wpadło do szybu. Dzięki dźwiękowi 3D oraz efektom dotykowym każda akcja w grze miała być odczuwalna na własnej skórze.

Uczestnicy oświetlali sceny latarkami. Źródło: Sony | YouTube
Uczestnicy oświetlali sceny latarkami. Źródło: Sony | YouTube

Nowa era immersji?

Technologia ta jest jeszcze odległa o lata i prawdopodobnie niewiarygodnie droga, a doświadczenie jej poza targami CES nie jest jeszcze nigdzie dostępne – póki co, jest tylko dowodem koncepcji. Sony przedstawia koncept słowami:

Sony bada sposoby rozwoju rozrywki opartej na lokalizacji. Łączy w tym celu technologie wideo, audio i efektów dotykowych, zapewniając twórcom nowe możliwości ekspresji. Zwiedzający mogą doświadczyć immersyjnej rozrywki, przenosząc się do wnętrza świata survivalowej gry akcji „The Last of Us”, który od niedawna obejmuje wideo w wysokiej rozdzielczości, dźwięk 3D i technologie węchowe.

Nie da się ukryć, że taka forma immersji jest dużo ciekawsza niż gogle VR, które są dość nieporęczne. Zwiastun koncepcyjny z pewnością nie oddaje pełni doświadczeń, jednak trzeba przyznać, że jest to pomysł, który można by powielać w specjalnych wystawach lub parkach rozrywki, w których byłby to świetny patent na rozgrywki grupowe.

POWIĄZANE TEMATY: tech CES 2025 Sony CES (targi)

Julia Sobasz

Julia Sobasz

Z wykształcenia dziennikarka, z powołania metińczyk. Pasja do pisania pojawiła się u niej gdzieś między kartkowaniem starego numeru czasopisma „Przekrój“ a zarywaniem nocy na czytaniu reportaży Wydawnictwa Czarne. Oprócz grania w MMO-rpgi kolekcjonuje retro sprzęt, który jest dla niej sposobem na zachowanie kawałka historii technologii. Niepohamowana fanka i teoretyczka polskich seriali z przełomu lat 90. i 00.

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać