futurebeat.pl NEWSROOM RTX 5090 vs RTX 4090 - jak wypada nowy król kart graficznych na tle poprzednika? RTX 5090 vs RTX 4090 - jak wypada nowy król kart graficznych na tle poprzednika? RTX 5090 to nowy flagowiec Nvidii. Według producenta karta graficzna ma być nawet dwukrotnie lepsza od swojej poprzedniczki, ale suche liczby nie do końca to potwierdzają. techZbigniew Woźnicki8 stycznia 2025 Źrodło fot. Nvidia; materiały promocyjnei Targi CES 2025 rozpoczęły się od jednej z najważniejszych informacji, czyli prezentacji RTX-ów 50. Po miesiącach przecieków Nvidia w końcu pokazała, co przygotowała, a jedną z najistotniejszych cech jest nowy DLSS 4 z funkcją generowania wielu klatek, która ma poprawić doświadczenie w trakcie rozgrywki. Według Nvidii RTX 5090 jest dwukrotnie mocniejszy od RTX-a 4090, co postanowiono zweryfikować (vide Tom’s Hardware). RTX 5090 kontra RTX 4090Zdradzona przez Nvidię specyfikacja RTX-a 5090 pokazuje, że karta graficzna jest lepsza od swojej poprzedniczki, co jest raczej oczywiste. Nowe GPU ma 170 multiprocesorów strumieniowych względem 128 RTX-a 4090, co jest o około 33% większą wartością. Tym samym RTX 5090 ma między innymi o około 33% więcej rdzeni CUDA, tensor i śledzenia promieni. Powiązane:7 tysięcy za RTX 5080; są tez kolejne wieści o DLSS 4.0 Podobnie sytuacja ma się w przypadku VRAM-u, którego RTX 5090 również ma około 33% więcej, o taktowaniu 33% wyższym, ale o przepustowości większej już o 78%. Największa zmiana może zajść pod kątem wydajności AI, ale na razie ta wartość nie jest pewna i jeśli sprawdzą się obliczenia redakcji Tom's Hardware, to powinniśmy otrzymać 3352 TOPS-ów tensora INT8, czyli wzrost o 154% względem RTX-a 4090. Wygląda na to, że to głównie od działania AI będzie zależał wzrost wydajności RTX-a 5090 w grach. DLSS 4, w którego skład wchodzi funkcja multigenerowania klatek, będzie dostępny wyłącznie dla najnowszej generacji kart graficznych Nvidii. Pozwala to na znaczny przeskok klatkażu, co pokazano na przykładzie Cyberpunka 2077 (142 fps-y na DLSS 3.5 i 246 fps-ów na DLSS 4). Nie wszyscy gracze są jednak z tego zadowoleni. W społeczności coraz częściej pojawiają się głosy, że upscaling AI rozleniwia deweloperów, którzy przygotowują coraz bardziej wadliwe technicznie produkcje. Karty graficzne muszą to nadrabiać AI, bez którego granie byłoby niemożliwe. Zdaniem części graczy wszelkie porównania powinny być wykonywane przy użyciu standardowej rasteryzacji, co odsłoniłoby problemy branży. Czytaj więcej:Wyciekły szczegóły techniczne RTX 5080 i RX 9070 od ASUS-a; zaledwie 16 GB pamięci VRAM może niektórych rozczarować POWIĄZANE TEMATY: tech karty graficzne NVIDIA RTX GeForce RTX GeForce RTX 4090 Zbigniew Woźnicki Zbigniew Woźnicki Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton. Word i justowanie tekstu. Opisujemy krok po kroku, jak wyjustować tekst w Wordzie Word i justowanie tekstu. Opisujemy krok po kroku, jak wyjustować tekst w Wordzie „Ta konsola to musi być najgorzej strzeżona tajemnica w historii gamingu” - fani Nintendo Switch 2 reagują na najnowszy wyciek z CES 2025 „Ta konsola to musi być najgorzej strzeżona tajemnica w historii gamingu” - fani Nintendo Switch 2 reagują na najnowszy wyciek z CES 2025 PS5 powinno częściej otrzymywać nowe funkcje w 2025 roku PS5 powinno częściej otrzymywać nowe funkcje w 2025 roku SteamOS nie tylko na Steam Decku; Valve próbuje wypchnąć Windowsa z handheldów SteamOS nie tylko na Steam Decku; Valve próbuje wypchnąć Windowsa z handheldów DLSS 4 „przewiduje przyszłość”, żeby zwiększyć płynność gier bez dodatkowych opóźnień - twierdzi Jensen Huang DLSS 4 „przewiduje przyszłość”, żeby zwiększyć płynność gier bez dodatkowych opóźnień - twierdzi Jensen Huang