futurebeat.pl NEWSROOM Prezes Nvidii odpowiada na pytania o wysokie ceny, konflikt z EVGA i przyszłość Prezes Nvidii odpowiada na pytania o wysokie ceny, konflikt z EVGA i przyszłość Po prezentacji nowych kart graficznych RTX 4080 i RTX 4090 prezes Nvidii, Jensen Huang, spotkał się z dziennikarzami i odpowiedział na ich pytania. gamingKonrad Sarzyński21 września 2022 15 Źródło obrazka powyżej: Nvidia. We wtorek na konferencji GTC Nvidia zaprezentowała nowe karty graficzne RTX 4080 i RTX 4090. Następnego dnia odbyły się bardziej szczegółowe pokazy dla prasy, obejmujące techniczne detale i prezentujące możliwości nowej generacji układów. SPIS TREŚCI:Wysokie ceny? Gracze powinni być wdzięczniŚwiat płonie, ale szef Nvidii śpi spokojnieNvidia kontra EVGA? Jensen Huang o rozstaniuPrzyszłość Nvidii, branży i ludzkości? AI Najciekawsza okazała się, jak to często bywa, bonusowa sesja pytań i odpowiedzi z prezesem firmy NVIDIA, Jensenem Huangiem. Dowiedzieliśmy się z niej nieco więcej o powodach tak wysokich cen kart graficznych, zakończeniu współpracy z EVGA oraz o przyszłości. Nie tylko firmy, ale i ludzkości. Wysokie ceny? Gracze powinni być wdzięczniŹródło: Nvidia. Zacznijmy od najbardziej kontrowersyjnego tematu – cen kart graficznych. Szef Nvidii podkreślił, że rozumie wątpliwości graczy, jednak od razu przeszedł do tłumaczenia, że tak właściwie to jest… tanio. Powiązane:RTX-y 50 mają zdominować rynek kart graficznych; Nvidia szykuje się do premiery Ceny układów graficznych kształtują się według Jensena Huanga na obecnym poziomie z dwóch głównych powodów: bardzo wysokich kosztów wafli krzemowych oraz załamania się prawa Moore’a. To przekłada się z kolei na okupiony coraz wyższymi wydatkami postęp technologiczny i w efekcie – koszty, które trzeba jakoś pokryć. Przez dekady przyzwyczailiśmy się do szybkiego wzrostu wydajności komputerów, teraz jednak nadchodzi spowolnienie. Co to jest prawo Moore’a? W największym skrócie prawo Moore’a mówi o tym, że liczba tranzystorów w układzie scalonym podwaja się w niemal równych odcinkach czasu, co około 18-24 miesiące. Prawo to wyznaczyło ścieżkę, jaką podążała elektronika przez ponad pół wieku (od 1965 roku). Coraz głośniej mówi się jednak, że dotarliśmy na koniec tej drogi. Czy to również koniec rozwoju elektroniki? Absolutnie nie. Oznacza to jednak, że coraz trudniej będzie zwiększać jej osiągi. Przynajmniej do momentu, aż nie opracujemy innej technologii, np. komputerów kwantowych. Ale to zupełnie inna historia. Wraz z wolniejszym wzrostem wydajności komputerów w przeszłość odchodzi szybki spadek wartości podzespołów, podsumowuje szef Nvidii. Produkty mogą przez dłuższy czas utrzymywać wyższe ceny, bo i nowsze alternatywy nie będą oszałamiająco szybsze. Jensen Huang podkreślił jednak, że gracze nie mają powodów do narzekania, bo w określonych przedziałach kwot, np. 899 czy 1299 dolarów, otrzymują obecnie lepszy sprzęt niż jeszcze kilka lat temu. Nvidia stara się działać w trzech obszarach jednocześnie: przesuwać granice w osiągach grafiki komputerowej (z czym wiążą się coraz wyższe koszty tworzenia topowych układów), oferować w określonych przedziałach cenowych coraz wyższą wydajność oraz dostarczać relatywnie niedrogie rozwiązania dla użytkowników. Świat płonie, ale szef Nvidii śpi spokojnieŹródło: Nvidia. Jedno z pytań, jakie zostały zadane prezesowi Nvidii, dotyczyło zagrożeń dla jego firmy, jak i dla całej branży. Jensen Huang przyznał, że otoczenie jest wyjątkowo zmienne, i wymienił całą listę czynników, które utrudniają prowadzenie biznesu: W tym roku liczba zewnętrznych wyzwań dla branży jest niezwykła. Począwszy od COVID-19, poprzez trudności związane z łańcuchem dostaw, lockdowny w Chinach, wojnę w Europie, wzrost kosztów energii, inflację... Co jeszcze może pójść źle? Oznajmił jednak, że to wszystko są czynniki zewnętrzne, na które ani on, ani firma nie mają większego wpływu. Nie martwi się więc nimi i skupia się przede wszystkim na wewnętrznych sprawach Nvidii: Te rzeczy nie spędzają mi snu z powiek. Staramy się być tak elastyczni, jak to tylko możliwe. Nvidia kontra EVGA? Jensen Huang o rozstaniuŹródło: Nvidia. Kilka dni temu świat obiegła informacja o zakończeniu wieloletniej współpracy Nvidii z amerykańskim producentem sprzętu EVGA. Ustami Steve’a Burke’a z Gamers Nexus EVGA nie tylko zakończyła współpracę, ale też jasno dała do zrozumienia, że w minionych latach relacje tych dwóch firm były dalekie od ideału. Porzucenie partnera, dzięki któremu generuje się 80% przychodów, nie wygląda na łatwą decyzję, a okraszone zapewnieniem, że „nie chodzi o pieniądze, chodzi o zasady”, tylko wzmacnia poczucie, iż możemy mówić o bardzo głębokim konflikcie. Nic dziwnego, że padło o to pytanie do prezesa Nvidii. Jensen Huang zaprezentował całkowicie odmienną wersję wydarzeń, podkreślając, iż zakończenie współpracy nie było ani nagłe, ani zaskakujące, a tym bardziej nie można mówić o jakimkolwiek konflikcie: Andrew [Han, założyciel i prezes EVGA Corporation – dop. aut.] chciał od kilku lat zwinąć interes. Ze smutkiem patrzę, jak odchodzi z rynku. Ma inne plany i myślał o nich od kilku lat. Rynek ma wielu świetnych graczy i po zakończeniu współpracy z EVGA będzie dobrze obsługiwany. Byli oni [EVGA – dop. aut.] ważną częścią naszej historii, a Andrew jest świetnym przyjacielem, ale nadszedł czas, aby udał się w inne miejsce. Można zadać sobie pytanie, czy owo „inne miejsce” to AMD? Czy raczej zasłużona emerytura? Przyszłość Nvidii, branży i ludzkości? AIŹródło: Nvidia. Co przyniesie nam przyszłość? Ten wątek przewijał się właściwie w większości odpowiedzi szefa Nvidii, który zdaje się nie mieć żadnych wątpliwości – przyszłość to AI. Sztuczna inteligencja faktycznie coraz mocniej wchodzi w nasze życie, co widać także po tematach, jakie poruszamy na tym portalu. Jeszcze rok temu pisaliśmy o niej głównie w kontekście Tesli czy innych pojazdów autonomicznych, dziś donosimy o tym, że artyści sprzeciwiają się sztuce tworzonej przez AI, która trafia powoli na sprzedaż, a sztuczna inteligencja wkracza także w game dev. Szef Nvidii stwierdził, że ostatnie 10 lat to był okres tworzenia AI, a następna dekada upłynie na wdrażaniu sztucznej inteligencji w coraz więcej aspektów naszego życia. Jako przykład postępu podał przemysł motoryzacyjny: Kiedy wprowadzałem deep learning do motoryzacji, ludzie myśleli, że to głupota. Ale dziś technologia ta osiągnęła nadludzkie możliwości. Z kolei branża gamingowa zdaniem Jensena Huanga coraz mocniej będzie stawiać na granie w chmurze. Przywołał on przykład Chin, w których ma funkcjonować blisko miliard telefonów zbyt słabych, by obsłużyć najnowsze gry mobilne, a deweloperzy nie wiedzą, jak dotrzeć do tych potencjalnych graczy. Cloud gaming ma być rozwiązaniem owego problemu. W ten trend świetnie wpisał się Logitech, który dziś oficjalnie zaprezentował swoją nową konsolę G CLOUD, stworzoną z myślą o grze w chmurze. Największe wątpliwości budzi w niej jednak, podobnie jak w kartach graficznych Nvidii, cena. Czytaj więcej:To koniec GeForce Experience; Nvidia App oficjalnie zastępuje starą aplikację POWIĄZANE TEMATY: gaming karty graficzne AI / sztuczna inteligencja Nvidia rynek PC GeForce RTX 4080 GeForce RTX 4090 Konrad Sarzyński Konrad Sarzyński Od dziecka lubił pisać i zawsze marzył o własnej książce. Nie spodziewał się tylko, że będzie to naukowa monografia. Ma doktorat z rozwoju miast, czym chętnie chwali się znajomym przy każdej możliwej okazji. Z GOL-em przygodę zaczął pod koniec 2020 roku w dziale Tech. Mocno związał się z newsroomem technologicznym, a przez krótki moment nawet go prowadził. Obecnie jest redaktorem w Futurebeat.pl odpowiedzialnym za publicystykę i testy sprzętu. Czasem też zrecenzuje jakąś grę o budowaniu, w końcu ma z tego doktorat. Gra od zawsze, lubi też dużo mówić. W 2019 roku postanowił połączyć obie te pasje i zaczął streamować na Twitchu. Wokół kanału powstała niewielka, ale niezwykła społeczność, co uważa za jedno ze swoich największych osiągnięć. Ma też kota i żonę. Gracz nie otrzymuje zapłaty za swoją pracę, a na koniec w „nagrodę” dostaje wysokiej klasy PC z RTX 4090 Gracz nie otrzymuje zapłaty za swoją pracę, a na koniec w „nagrodę” dostaje wysokiej klasy PC z RTX 4090 „Ochrona przed miliarderami” to ważna cecha Bluesky według Jay Graber, szefowej portalu „Ochrona przed miliarderami” to ważna cecha Bluesky według Jay Graber, szefowej portalu Niemieccy gracze są zadowoleni z PS5 Pro, choć konsolę kupiło raczej niewielu Niemieccy gracze są zadowoleni z PS5 Pro, choć konsolę kupiło raczej niewielu Co znaczy invalid handle na Bluesky? Odpowiadamy Co znaczy invalid handle na Bluesky? Odpowiadamy Wyciekła specyfikacja RTX 5070 Ti; karta pobierze więcej prądu niż 4070 Ti Wyciekła specyfikacja RTX 5070 Ti; karta pobierze więcej prądu niż 4070 Ti