„Polscy twórcy dostarczają fantastyczne treści” - rozmawiamy z Guyem Richardsem z ID@Xbox

W trakcie EMEA Developer Sessions jeden z naszych redaktorów miał okazję porozmawiać z Guyem Richardsem z ID@Xbox. Nie zabrakło ciepłych słów pod adresem polskich producentów oraz pytań w kwestii gier niezależnych.

gaming
Krzysztof Lewandowski19 kwietnia 2025
3

Przy okazji wydarzenia zorganizowanego przez firmę Xbox – EMEA Developer Sessions – miałem okazję zobaczyć jedną z nadchodzących gier, polskie The Alters, które przedstawi nam losy Jana i jego klonów. Porozmawiałem także z Guyem Richardsem oraz Tomaszem Kisilewiczem.

Guy Richards to dyrektor ID@Xbox, który opowiedział mi trochę o rynku gier oraz współpracy z niezależnymi deweloperami. To ważna kwestia, ponieważ usługa Xbox Game Pass coraz częściej pozwala zaistnieć mniejszym produkcjom w świadomości graczy. Można je bowiem przetestować w ramach subskrypcji, którą i tak już posiadamy – więc czemu by tego nie zrobić, a przy okazji może odkryć jakąś perełkę?

Czym jest ID@Xbox?

ID@Xbox to zapoczątkowany w 2013 roku program Microsoftu skierowany do niezależnych twórców gier, którzy dzięki niemu mogą wydać swoje produkcje na platformach należących do ekosystemu giganta z Redmond, również z wykorzystaniem takich usług jak Xbox Game Pass czy Xbox Play Anywhere.

To dzięki ID@Xbox w Game Passie można ograć takie tytuły jak Another Crab’s Treasure, Neva czy Animal Well – i mnóstwo innych „indyków”.

Wywiad z Guyem Richardsem z ID@Xbox

Drugi z moich rozmówców jest reżyserem gry The Alters i zdradził, czego możemy się spodziewać po tej produkcji. Jeśli jesteście ciekawi wywiadu z Kisilewiczem, znajdziecie go w serwisie Gry-Online.pl. Poniżej z kolei możecie przeczytać krótką rozmowę przeprowadzoną z Richardsem.

Krzysztof Lewandowski: Jak zmienia się dzisiejszy rynek gier? Czy era kupowania gier się kończy?

Guy Richards: Powstaje gier więcej niż kiedykolwiek wcześniej. To świetna wiadomość dla graczy, bo mają dzięki temu ogromny wybór. A my lubimy dawać graczom wybór — czy to w formie gier, czy urządzeń, na których mogą grać.

Nasz rozmówca Guy Richards, dyrektor ID@Xbox. Źródło: Xbox.
Nasz rozmówca Guy Richards, dyrektor ID@Xbox. Źródło: Xbox.

Z punktu widzenia dewelopera oznacza to też większą konkurencję, a więc trudniej się wyróżnić. Właśnie dlatego organizujemy wydarzenia takie jak sesje dla deweloperów z regionu EMEA. Pokazujemy w nich świetne gry, jak The Alters od 11 bit studios, i dajemy twórcom platformę, by mogło je poznać więcej mediów, influencerów, dziennikarzy i społeczności.

To nie jedyne nasze wydarzenia, bo w lutym współpracowaliśmy z IGN-em i zaprezentowaliśmy 22 nadchodzące niezależne gry. Do tego dochodzi Xbox Game Showcase i Partner Previews. Tak więc mamy wiele sposobów, by promować świetne produkcje, które trafią na Xboxa – no i mamy też programy takie jak Game Pass, które ułatwiają samym graczom odkrywanie nowych gier.

K.L: Jak wygląda Wasza współpraca z niezależnymi deweloperami? Czy Polska ma szczególne miejsce w tej współpracy?

G.R: Współpracujemy z twórcami z całego świata; jako globalny zespół mamy ludzi w całej Europie, w Azji Południowo-Wschodniej, a nawet w Afryce. To pozwala nam wprowadzać na rynek gry z różnych kultur — i to jest coś, na czym bardzo nam zależy.

Jeśli spojrzysz na większość naszych pokazów i gier wchodzących do Game Passa, zobaczysz, że mamy naprawdę silny związek z polskim przemysłem gier. Bardzo blisko współdziałamy z 11 bit studios – The Alters ma świetne pomysły z gatunku science fiction, porusza temat klonowania i wiele innych interesujących kwestii.

The Alters zapowiada się ciekawie.Źródło: 11 bit studios.

Wcześniejszy wydawany przez nich tytuł –The Thaumaturge – bardzo silnie odnosi się do polskiej kultury i historii. Wspieraliśmy też The Last Case of Benedict Fox od Plot Twist i mamy świetne relacje z Bloober Team – polscy twórcy dostarczają fantastyczne treści i jesteśmy dumni, że możemy je wspierać.

K.L.: Które technologie w największym stopniu zmieniają dziś sposób tworzenia gier?

G.R: Zawsze współpracujemy z naszymi partnerami, żeby być na bieżąco z technologiami i przewidywać, dokąd zmierza branża. Jedną z rzeczy, które obecnie naprawdę nas ekscytują w Xboxie, jest możliwość grania na różnych urządzeniach.

Współpracujemy z twórcami, by pomóc im wydawać gry dostępne na konsolach, PC i w streamingu – chociażby przez telewizory Samsung czy Amazon Fire Stick. To ogromnie poszerza sposób, w jaki gracze mogą doświadczać gier.

Skupiamy się na technologiach, które ułatwiają twórcom tworzenie takich gier, a graczom – korzystanie z nich. Sam gram teraz w Balatro – jestem jej wielkim fanem. Gram na moim ROG Ally X, korzystając z wersji z PC Game Pass, a że tytuł wspiera funkcję Xbox Play Anywhere, to mój zapis gry i postępy przenoszą się ze mną między konsolą a PC.

Mogę więc dalej grać bez przerw — mam te same talie i wszystko, co odblokowałem. I to naprawdę daje poczucie, że przyszłość już tu jest, jeśli chodzi o doświadczenie gracza — wszystko działa płynnie i bezproblemowo.

ID@Xbox w liczbach

Xbox rozwija ekosystem gier niezależnych, umożliwiając twórcom dotarcie do szerszej publiczności. Tylko w zeszłym roku w ramach programu ID@Xbox premierę miało już ponad 1 000 gier. Developer Acceleration Program oferuje wsparcie finansowe i organizacyjne dla ponad 200 zespołów na całym świecie, wspierając rozwój innowacyjnych projektów.

Od początku działania programu ID@Xbox w 2013 roku, niezależni twórcy otrzymali ponad 5 miliardów dolarów finansowania. W nadchodzących miesiącach w ramach ID@Xbox pojawią się kolejne tytuły, takie jak Clair Obscur: Expedition 33, Descenders Next oraz Hollow Knight: Silksong.

POWIĄZANE TEMATY: gaming Xbox Microsoft

Krzysztof Lewandowski

Krzysztof Lewandowski

Studiował dziennikarstwo, filologię polską i psychologię realizowane na UKSW, UW i SWPS. Tam napisał m.in. pracę dyplomową poświęconą współczesnej roli czarno-białego kina. W GRYOnline.pl pracuje od sierpnia 2021 roku. Pisze artykuły oraz recenzje gier, filmów i seriali, a od lipca 2023 roku zajmuje stanowisko specjalisty ds. kreowania treści w dziale Paid Products. Jest autorem artykułu naukowego „Dynamika internetu a zachowania językowe" opublikowanego w książce „Relacje w cyberprzestrzeni”. Współtworzył słownik nazw miejscowych warszawskiej dzielnicy Wawer. Próbował sił z wierszami, ale w przyszłości wolałby napisać powieść. Pisanie w sieci zaczął na portalu GameExe.pl w wieku 14 lat. Najpierw recenzował książki, ale na tym nie poprzestał i na różnych portalach internetowych oceniał gry, filmy, seriale czy komiksy. Najbardziej podobają mu się motywy surrealistyczne i gry RPG.

Wydajność kart graficznych Arc spada po zestawieniu go ze starszym procesorem. Intel potwierdza istnienie problemu

Wydajność kart graficznych Arc spada po zestawieniu go ze starszym procesorem. Intel potwierdza istnienie problemu

Świetna myszka zamknięta w drogiej skórce dla kolekcjonerów. Recenzja Razer Viper V3 Pro Faker Edition

Świetna myszka zamknięta w drogiej skórce dla kolekcjonerów. Recenzja Razer Viper V3 Pro Faker Edition

Motorola - ile lat wsparcia? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

Motorola - ile lat wsparcia? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

Grok idzie w ślady ChatGPT. Model AI od Muska również zapamięta Twoje rozmowy

Grok idzie w ślady ChatGPT. Model AI od Muska również zapamięta Twoje rozmowy

Ten 19-latek grał w Black Myth: Wukong za pomocą myśli - z czasem reakcji dorównującym graczom korzystającym z myszki

Ten 19-latek grał w Black Myth: Wukong za pomocą myśli - z czasem reakcji dorównującym graczom korzystającym z myszki