Ostatnia aktualizacja sterowników AMD 24.1.1. dodaje obsługę generatora klatek dla gier korzystających z DirectX 11 i 12

Fluid Motion Frames od AMD wreszcie dostępne dla użytkowników w najnowszej aktualizacji sterowników. Duże obietnice dotyczące poprawy wizualnej gier.

gaming
Anita "anison99" Zych24 stycznia 2024
Źrodło fot. unsplash | Syed Ali
i

Jakiś czas temu mówiliśmy o planowanej premierze najnowszej aktualizacji sterowników, wyznaczonej na 24 stycznia tego roku i w końcu mamy okazję zapoznać się z działaniem Fluid Motion Frames (AFMF). Teraz to rozwiązanie staje się dostępne dla każdego posiadacza kart graficznych AMD serii Radeon.

Co dostaniemy?

Gracze korzystający z tych sterowników będą mogli doświadczyć technologii generowania dodatkowych klatek w grach opartych na DirectX 11 oraz DirectX 12 przy wykorzystaniu technologii HYPR-RX. Według oficjalnego komunikatu opublikowanego na stronie producenta, AMD obiecuje znaczące zmiany i poprawę jakości obrazu w grach, dzięki tej aktualizacji, prognozując średni wzrost wydajności do 97% przy rozdzielczości 1080p oraz do 103% przy rozdzielczości 1440p.

Nowa funkcjonalność będzie działać, gdy AFMF jest aktywne i przeskalowane za pomocą FidelityFX Super Resolution 2 (FSR 2). Choć AMD zaleca korzystanie z AFMF na systemach z częstotliwością odświeżania obrazu wynoszącą przynajmniej 60 Hz, to jednak nowa funkcja będzie działać niezależnie od tego zalecenia. Może to jednak nie zawsze przynieść oczekiwane rezultaty.

W tej aktualizacji dodano również wsparcie dla Video Upscaling, obsługiwane przez większość aplikacji korzystających z DirectX 11. Skalowanie jakości filmów będzie działać w przeglądarkach, takich jak Microsoft Edge oraz Google Chrome, choć może wymagać dodatkowych kroków konfiguracyjnych.

AFMF będzie współpracować z kartami Radeon RX 7000, Radeon RX 6000, iGPU Radeon 700M oraz z mobilnymi GPU, obejmując tym samym także posiadaczy konsoli przenośnych. Jednak warto pamiętać, że technologia generowania dodatkowych klatek może skutkować opóźnieniami w odświeżaniu obrazu, dlatego zaleca się uruchomienie programu Anti-Lag przez graczy. Poniżej znajduje się lista wszystkich rzeczy, które zapewnia aktualizacja.

  • Ręczne uruchomienie AFMF i współpraca z tytułami opartymi na DirectX 11 oraz DirectX 12
  • AFMF wymaga, aby gra działa w trybie pełnoekranowym
  • Użytkownicy mogą kontrolować aktualną liczbę FPS dzięki nakładce programu Adrenalin
  • Dodanie technologii generowania klatek w celu zwiększenia liczby FPS poza silnikiem gry
  • Technologia AMD Video Upscaling działa w aplikacjach opartych na DirectX 11 i na niektórych przeglądarkach internetowych

Wszystko zapowiada się obiecująco, ale...

Niemniej jednak, istnieją pewne ograniczenia - Fluid Motion Frames obecnie działa tylko w grach uruchomionych w trybie pełnego ekranu z włączonym V-Sync, co może być niekorzystne dla graczy, preferujących tryb okna bez ramek. Problemy z wykrywaniem tej technologii również się pojawiają, stąd AMD sugeruje korzystanie z wbudowanej nakładki sterownika Adrenalin do monitorowania liczby generowanych klatek na sekundę.

Anita "anison99" Zych

Anita "anison99" Zych

Zainteresowanie technologią oraz światem gier komputerowych rozwijała od najmłodszych lat, rozpoczynając ją od największych klasyków w branży. Zafascynowana rozgrywką w Diablo II, przygodami Bezimiennego w Górniczej Dolinie oraz rozwijaniem cywilizacji w Age Of Empires, chciała kreować własne historie nieustraszonych bohaterów dzięki rysunkowi i pisaniu pierwszych komiksów. W późniejszych latach pogłębiała swoją wiedzę na temat technologii dzięki podjęciu studiów ściśle związanych z inżynierią oprogramowania. Dzięki temu poznała nowe możliwości, jeśli chodzi o gamedev – projektowanie modeli 3D, rysunki koncepcyjne oraz budowanie świata wirtualnego stały się dla niej bardziej przystępne dzięki zrozumieniu zasad programowania. W przyszłości chciałaby stworzyć własną grę.

Kolejny krok w walce z dezinformacją. TikTok zacznie oznaczać treści generowane przez AI

Kolejny krok w walce z dezinformacją. TikTok zacznie oznaczać treści generowane przez AI

Nintendo Switch 2 może mieć 12GB RAM-u, konsola ma być kontynuacją tego, co znamy z obecnego modelu

Nintendo Switch 2 może mieć 12GB RAM-u, konsola ma być kontynuacją tego, co znamy z obecnego modelu

Ten malutki PC może być zasilany nawet kablem od internetu, Minisforum S100 czaruje niewielkim rozmiarem

Ten malutki PC może być zasilany nawet kablem od internetu, Minisforum S100 czaruje niewielkim rozmiarem

Oto przenośne PS5 z wbudowanym ekranem i własnym zasilaniem, skonstruowane przez youtubera

Oto przenośne PS5 z wbudowanym ekranem i własnym zasilaniem, skonstruowane przez youtubera

Wszystkie smartfony wcale nie wyglądają tak samo. Nothing Phone 2a to przeciwieństwo nudnego designu

Wszystkie smartfony wcale nie wyglądają tak samo. Nothing Phone 2a to przeciwieństwo nudnego designu