Od lat mówi się, że diesel to martwa technologia. Teraz Renault zaproponowało jej odrodzenie

Przyszłość silnika diesla w Europie wydawała się już nie istnieć. Renault wyciąga jednak z kostnicy martwą technologię. Francuska firma zapowiada, że stworzy nowy motor wysokoprężny, spełniający normę Euro 7.

moto
Wiktor Szczęsny16 lutego 2024
Źrodło fot. Materiał producenta
i

Wydawać by się mogło, że w państwach, należących do Unii Europejskiej, przyszłość motoryzacji spalinowej jest już zamknięta na kłódkę. Zwłaszcza silniki diesla już dawno temu usłyszały swój wyrok i czekają do 2035 roku na swoją karę śmierci. Mowa tu oczywiście o mającym wejść wówczas zakazie sprzedaży nowych aut z silnikami, wytwarzającymi emisje CO2.

Co jednak zaskakujące, Renault wyciąga rękę do odtrąconej i znienawidzonej przez unijnych urzędników technologii. Wraz w włoską firmą Dumarey planują wdrożyć wkrótce nowy motor wysokoprężny, powstający obecnie pod kryptonimem „Horse”. Czy to jednak może opłacić się w obecnej, trudnej dla takich konstrukcji, rzeczywistości?

Ekologiczne ale nie ekonomiczne

Okazuje się, że najprawdopodobniej tak. Portal Xataka podaje, że Renault uznaje gwałtowne przejście z silników spalinowych na technologię bezemisyjną za zbyt drogie. Wysokie koszty dotyczą zarówno produkcji, jak i finalnego produktu, przez co ucierpieć może sprzedaż.

Nie bez znaczenia są również liczne ograniczenia, które aktualnie cechują samochody elektryczne, takie jak chociażby krótki zasięg czy nieduża ładowność. Przykłady te nie są przypadkowe, bowiem Renault i Dumarey chcą, by nowy motor trafił do segmentu aut dostawczych, a więc tam, gdzie obie te kwestie są niezmiernie istotne dla klientów.

Nowy diesel do dostawczego Renault

Co jednak kryje się za kryptonimem „Horse”? Wedle danych producenta, ma być to dwulitrowy silnik wysokoprężny, spełniający rygorystyczną normę Euro 7, mającą wejść w życie dopiero w połowie 2030 roku. Widać zatem, że producent zamierza produkować nowy motor praktycznie do samego wprowadzenia zakazu dla sprzedaży „spalinówek”. Dopasowanie się do nadchodzących wymagań może być z kolei niezwykle trudne, zwłaszcza dla diesla, jednak Renault i Dumarey są zdecydowani. Ma on docelowo trafić do dostawczego modelu Trafic.

Ekologiczno-prawne fikołki

Pozornie wydaje się, że konstruowanie silnika wysokoprężnego w obecnej sytuacji w UE i to nawet pomimo sporych kosztów wdrażania technologi zeroemisyjnej, jest ryzykowne. Istotnym jednak argumentem może być chęć zabezpieczenia się w sytuacji, gdy głośno zapowiadany zakaz zostanie przesunięty w czasie. Wówczas wielu producentów może zostać „na lodzie” w segmencie „spalinówek”. Renault za to będzie wtedy przygotowane do dalszej rywalizacji, posiadając w swoim portfolio nowoczesnego diesla, spełniającego normy Euro 7.

Należy pamiętać, że francuski producent posiada w swojej ofercie sporo elektrycznych modeli. Firma podchodzi bardzo odważnie do tego segmentu, czego przykładem może być odejście w piątej generacji popularnego modelu kompaktowego Megane od silników spalinowych, na korzyść wyłącznie elektrycznych wersji. Czas pokaże, czy taktyka Renault poskutkuje na rynku.

Wiktor Szczęsny

Wiktor Szczęsny

Do zespołu GRYOnline.pl dołączył po nabraniu doświadczenia i obronie pracy licencjackiej na dziennikarskim kierunku studiów, zostając jednym z autorów wpisów w serwisie Cooldown.pl. Pierwsze teksty publikował na własnym fanpage'u jeszcze przed maturą. W wolnych chwilach chętnie ogrywa gry wyścigowe i bijatyki; bardzo często zagląda też do platformówek, zwłaszcza do Sonica. Miłośnik starych konsol, wśród których najbardziej ceni sobie Segę Mega Drive, przy której spędza wiele czasu. Nie jest mu obcy polski YouTube czy Twitch. Prócz gamingu, chętnie majsterkuje przy starych sprzętach audio Unitry. Interesuje się również francuską i japońską motoryzacją.

Walka z OpenAI kosztowała New York Times już milion dolarów

Walka z OpenAI kosztowała New York Times już milion dolarów

NASA stawia na rozwiązania rodem z filmów science-fiction. Na Księżycu ma powstać lewitująca kolej

NASA stawia na rozwiązania rodem z filmów science-fiction. Na Księżycu ma powstać lewitująca kolej

Radeony RX 7000 nie zawojowały rynku. Wyniki finansowe AMD pokazują słabą sprzedaż kart graficznych

Radeony RX 7000 nie zawojowały rynku. Wyniki finansowe AMD pokazują słabą sprzedaż kart graficznych

Windows 11 z jeszcze większą liczbą reklam. Game Pass będzie promowany w ustawieniach systemu

Windows 11 z jeszcze większą liczbą reklam. Game Pass będzie promowany w ustawieniach systemu

Najpierw pożar, teraz próba wtargnięcia. Kolejne kłopoty fabryki Tesli w Niemczech

Najpierw pożar, teraz próba wtargnięcia. Kolejne kłopoty fabryki Tesli w Niemczech