„Nie możemy robić kart graficznych bez AI” - mówi szef Nvidii do inwestorów

Sztuczna inteligencja staje się nieodłącznym elementem nowoczesnej grafiki komputerowej, a Jensen Huang, prezes Nvidii, podkreśla jej kluczową rolę w przyszłości tej dziedziny.

tech
Krystian Łukasik16 września 2024
Źrodło fot. Boliviainteligente | Unsplash
i

Jensen Huang, dyrektor generalny Nvidii wywołał spore poruszenie w świecie technologii. Podczas konferencji Goldman Sachs Communacopia + Technology w San Francisco, stwierdził, że sztuczna inteligencja (AI) stała się absolutnie niezbędna w tworzeniu nowoczesnych kart graficznych. Jego zdaniem:

Nie możemy już robić grafiki komputerowej bez sztucznej inteligencji. Obliczamy jeden piksel, a za resztę dopowiada AI.

To odważne stwierdzenie, które wzbudziło zarówno entuzjazm, jak i obawy. Co Huang miał na myśli? Czy to oznacza, że wkrótce bez superkomputera nie zagramy w żadną grę? I jakie są szersze implikacje tej technologicznej rewolucji?

AI - magiczna różdżka grafików

Aby zrozumieć, co Huang ma na myśli, musimy przyjrzeć się bliżej, jak działa współczesna grafika komputerowa. W skrócie, jest to tworzenie obrazu na ekranie poprzez obliczenie koloru i jasności każdego piksela. To bardzo zasobochłonne zadanie, zwłaszcza w przypadku gier w których obraz musi być płynny i realistyczny.

Tu właśnie wkracza technologia sztucznej inteligencji. Zamiast obliczać każdy piksel z osobna, AI pozwala na „odgadnięcie” większości pikseli na podstawie tych, które zostały już obliczone.

Dzięki temu karty graficzne mogą generować obrazy o wiele szybciej i wydajniej, co przekłada się na lepszą jakość grafiki i płynniejszą rozgrywkę. Huang porównał to do „halucynacji”, gdzie AI dopowiada brakujące elementy obrazu, tworząc iluzję pełnego, realistycznego świata.

Obliczamy jeden piksel, a następnie zgadujemy na jego bazie pozostałe 32. To fascynujące rozwiązanie. W pewnym sensie „halucynujemy” te pozostałe 32 piksele, a efekt wygląda stabilnie i fotorealistycznie. Do tego, jakość obrazu i wydajność są przy tym niesamowicie dobre.

DLSS - gwiazda Nvidii

Najbardziej znanym przykładem takiej technologii jest DLSS (Deep Learning Super Sampling) opracowany przez Nvidię. DLSS wykorzystuje AI do generowania obrazu w wyższej rozdzielczości na podstawie obrazu o niższej rozdzielczości. Dzięki temu gry mogą działać płynniej, nawet na słabszych komputerach, bez widocznej utraty jakości obrazu.

DLSS to nie jedyny przykład. Inne firmy, takie jak Intel czy AMD, również pracują nad własnymi rozwiązaniami opartymi na AI (adekwatnie XeSS oraz FSR). Nawet Sony wraz z ujawnieniem najnowszej wersji ich flagowej konsoli PlayStation – PS5 Pro, zaprezentowało swoje autorskie rozwiązanie o nazwie PSSR. Trend ten potwierdza zatem, że AI staje się coraz bardziej kluczowym elementem nowoczesnej grafiki komputerowej.

Obawy graczy

Jednak nie wszyscy są entuzjastycznie nastawieni do tej rewolucji. Niektórzy gracze obawiają się, że AI stanie się wymogiem do uruchomienia nowych gier, co może doprowadzić do podziału na tych, którzy mają dostęp do najnowszego sprzętu, i tych, którzy zostaną w tyle.

Czy skończymy w świecie, w którym będzie istniało twarde wymaganie dotyczące określonych technologii upscalingu (na przykład wymóg minimalnej wersji DLSS firmy Nvidia, tym samym blokując wszystkie starsze procesory graficzne wydane bez tej technologii, nawet jeśli są one technicznie wystarczająco wydajne, aby uruchomić ją na niższych ustawieniach)? – komentuje sytuację użytkownik rnilf na platformie Reddit.

Innym problemem jest to, że rozwiązania oparte na AI, choć bardzo obiecujące, wciąż są niedoskonałe. Mogą generować obrazy, które wyglądają realistycznie, ale zawierają błędy lub artefakty, które psują immersję.

Mimo tych obaw, wydaje się, że AI jest przyszłością grafiki komputerowej. Huang podkreślił, że sztuczna inteligencja ma zastosowanie nie tylko w grach, ale także w wielu innych dziedzinach, takich jak medycyna, robotyka czy badania nad klimatem.

Gdyby nie AI, prace, które wykonujemy w robotyce, biologii cyfrowej... prawie każda firma technologiczno-biologiczna, z którą współpracujemy w dzisiejszych czasach, jest zbudowana na bazie Nvidii.

Wygląda więc na to, że wizja Huanga, choć może wydawać się nieco radykalna, jest bliższa rzeczywistości, niż mogłoby się wydawać. AI już teraz zmienia sposób, w jaki tworzymy i doświadczamy grafiki komputerowej, a jej potencjał wydaje się nieograniczony.

Wszystkie znaki wskazują jedno – przyszłość grafiki komputerowej rysuje się w jasnych, choć nieco nieprzewidywalnych, barwach, a AI będzie odgrywać w niej kluczową rolę.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Wyciekła specyfikacja RTX 5070 Ti; karta pobierze więcej prądu niż 4070 Ti

Wyciekła specyfikacja RTX 5070 Ti; karta pobierze więcej prądu niż 4070 Ti

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Chcą zmiażdżyć konkurencję ceną; nowe laptopy z procesorami Snapdragon będą tanie i ze wsparciem dla AI

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Ustawienia Stalker 2: Zdecydowanie powinieneś zmienić te 9 ustawień grafiki, sterowania, HDR i inne

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

Do dziś korzystam z konsoli, która sprzedawała się tak dobrze, że niemal pobiła wynik PlayStation 2. Nintendo DS właśnie kończy 20 lat

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy

RTX 5090 będzie tańszy niż sądziliśmy; Nvidia ma zaskoczyć graczy