AMD pracuje już nad FSR4? Technika ma opierać się w pełni na AI

AMD może pracować nad FSR4, które ma w pełni opierać się o wsparcie AI. Firma rzekomo działa nad techniką już od prawie roku.

gaming
Filip Węgrzyn14 września 2024
Źrodło fot. Unsplash | ELLA DON
i

Redakcja serwisu Tom’s Hardware podzieliła się ze światem interesującymi nowościami na temat FSR4, czyli techniki skalowania rozdzielczości firmy AMD, podobnej do DLSS od Nvidii. Redaktorzy wspomnianej platformy mieli przyjemność rozmawiać z Jackiem Huynh, zastępcą szefa oraz głównym menadżerem Computing and Graphics Business Group. FidelityFX Super Resolution 4.0 było jednym z finalnych tematów i okazuje się, że system będzie w dużej mierze opierać się na AI.

Jack Huynh wypowiadał się o FSR4 głównie w kontekście handheldów, takich jak ASUS ROG Ally czy Lenovo Legion Go. Według niego, AMD pracuje nad techniką już od 9 do 12 miesięcy, całość opiera się w dużej mierze na AI i znacząco wpłynie to na zużycie energii przez wspomniane wcześniej urządzenia. Przeskok ma być bowiem znaczący, bo jak mówi Huynh:

Jeśli spojrzysz na ASUS ROG Ally lub Lenovo Legion GO, żywotność baterii jest w nich praktycznie nieobecna. Potrzebuje działania przez kilka godzin. Chcę grać w Wukonga przez trzy godziny, a nie tylko 60 minut. Tutaj właśnie wchodzi generowanie klatek oraz interpolacja, dlatego właśnie wprowadzamy FSR4

FSR4 ma pozwolić na generowanie oraz interpolacje klatek za pomocą sztucznej inteligencji, zwiększyć wydajność i jednocześnie żywotność baterii. Takie cechy brzmią jak zalety nie tylko dla handheldów, ale również dla komputerów stacjonarnych. Niższe zużycie energii oraz wyższa płynność rozgrywki zawsze są mile widziane. Pytanie brzmi tylko, jak mocnego sprzętu będziemy potrzebować, by zaspokoić potrzeby obliczeniowe SI, aby FSR4 działało jak należy.

Powodem stojącym za tym, że Jack Huynh wypowiada się o FSR4 tylko w kontekście handheldów, może być fakt, że gracze niezbyt chętnie wyposażają swoje gamingowe pecety w układy rozszerzone o NPU. Przenośnie komputery natomiast sporo otrzymują od posiadania tego typu chipów, stąd też rynek na nowe procesory Strix Point, które NPU posiadają, a dedykowane są właśnie mobilnemu graniu.

Póki co jednak ciężko stwierdzić, jak FSR4 będzie działało w praktyce. Najważniejsze jest to, że wiemy, iż trwają pracę nad tą techniką. Miejmy nadzieję, że już wkrótce otrzymamy w tym temacie oficjalne wieści od AMD.

POWIĄZANE TEMATY: gaming AMD

Filip Węgrzyn

Filip Węgrzyn

Z GRYOnline.pl związał się w listopadzie 2020 roku. Na początku pisał jako newsman, później wspomagał dział Produktów Płatnych we współpracach z zewnętrznymi serwisami jako redaktor prowadzący, a obecnie jest autorem newsów w dziale technologie. O tym, że pisanie sprawia mu wiele satysfakcji, wiedział już za młodu. Swoją przygodę z piórem zaczął od opowiadań, których miejscami akcji były światy postapo i fantasy. Jako ścieżkę edukacji wybrał organizację i sprzedaż reklamy, stąd też jego krótki epizod w influencer marketingu. Fan RPG-ów Bethesdy i From Software. Uwielbia również sieciowe strzelanki, survivale z budowaniem baz, gry kooperacyjne i horrory.

Fatalny upscaling i wymagane konto PSN potrafią skutecznie zepsuć zabawę. Recenzja techniczna LEGO Horizon Adventures

Fatalny upscaling i wymagane konto PSN potrafią skutecznie zepsuć zabawę. Recenzja techniczna LEGO Horizon Adventures

Gracz nie otrzymuje zapłaty za swoją pracę, a na koniec w „nagrodę” dostaje wysokiej klasy PC z RTX 4090

Gracz nie otrzymuje zapłaty za swoją pracę, a na koniec w „nagrodę” dostaje wysokiej klasy PC z RTX 4090

„Ochrona przed miliarderami” to ważna cecha Bluesky według Jay Graber, szefowej portalu

„Ochrona przed miliarderami” to ważna cecha Bluesky według Jay Graber, szefowej portalu

Niemieccy gracze są zadowoleni z PS5 Pro, choć konsolę kupiło raczej niewielu

Niemieccy gracze są zadowoleni z PS5 Pro, choć konsolę kupiło raczej niewielu

Co znaczy invalid handle na Bluesky? Odpowiadamy

Co znaczy invalid handle na Bluesky? Odpowiadamy