Nawet Firefox nie pomoże. YouTube zamyka lukę pozwalającą na blokowanie reklam

YouTube po cichu domyka kolejne furtki dla osób korzystających z adblocków. Nowa fala komunikatów zalewa użytkowników, którzy dotąd z powodzeniem blokowali reklamy w przeglądarkach - tym razem dotyczy to także Firefoksa, który przez długi czas omijał ograniczenia.

tech
Julia Sobasz10 czerwca 2025
2
Źrodło fot. NordWoodThemes/Unsplash.com
i

YouTube po raz kolejny zaostrza swoją politykę wobec osób korzystających z programów typu adblock. Tym razem chodzi o zamknięcie luki, która pozwalała użytkownikom przeglądarki Firefox (oraz niektórych innych narzędzi) skutecznie omijać zabezpieczenia serwisu. Coraz więcej osób – również tych korzystających z Firefoksa – zaczyna dostawać znajome komunikaty: „wyłącz adblocka lub wykup Premium”.

Firefox chwilowo bez adblocka

Dotychczas przeglądarka Firefox była „przyjazna” narzędziom, które pozwalały obejść system wykrywania adblocków na YouTube. Jednak wygląda na to, że ta luka została zamknięta. Jak donosi serwis 9to5Google, coraz więcej użytkowników Firefoksa doświadczyło dokładnie tych samych problemów, które wcześniej dotyczyły głównie użytkowników Chrome czy Opery GX – czyli braku możliwości odtworzenia filmu bez wcześniejszego wyłączenia adblockera.

Według licznych postów na Reddicie, zmiana nie jest globalna – przynajmniej na razie. Użytkownicy z niektórych regionów nadal mogą korzystać z reklamowych obejść. Wszystko jednak wskazuje na to, że YouTube wprowadza aktualizację stopniowo, a spryciarze i tak znajdą sposób, by uniknąć zakupu płatnej subskrybcji. W powiązanym poście na Reddicie jeden z użytkowników pisze wprost: „Przyszedłem na Reddit, ponieważ szukam nowego anty-anty-adblockera”.

Źródło: Reddit
Źródło: Reddit

Albo reklamy, albo subskrypcja Premium

To kolejny etap trwającej od 2023 roku kampanii przeciwko adblockom. Wtedy na YouTube zaczęły pojawiać się monity mówiące, że programy blokujące reklamy są niedozwolone. Potem platforma zaczęła blokować odtwarzanie filmów, jeśli wykryła jakikolwiek zainstalowany adblock.

To nie pierwszy i zapewne nie ostatni ruch ze strony YouTube’a. Jeszcze w styczniu 2024 roku użytkownicy doświadczyli kolejnej fali utrudnień, która spowalniała działanie platformy w przypadku użycia wtyczek do blokowania reklam. Teraz przyszła pora na Firefox i choć na razie część osób znajduje sposoby na obejście nowych zasad, trudno oprzeć się wrażeniu, że YouTube będzie dalej uszczelniał swoje systemy zabezpieczeń.

Póki co, gdy wykryje adblocka, zaproponuje dwie opcje: wyłącz blokowanie reklam lub wypróbuj YouTube Premium. Pełna subskrypcja Premium kosztuje obecnie 29,99 złotych miesięcznie i umożliwia oglądanie bez „przerywników”, pobieranie treści oraz odtwarzanie w tle.

POWIĄZANE TEMATY: tech Firefox przeglądarki YouTube

Julia Sobasz

Julia Sobasz

Z wykształcenia dziennikarka, z powołania metińczyk. Pasja do pisania pojawiła się u niej gdzieś między kartkowaniem starego numeru czasopisma „Przekrój“ a zarywaniem nocy na czytaniu reportaży Wydawnictwa Czarne. Oprócz grania w MMO-rpgi kolekcjonuje retro sprzęt, który jest dla niej sposobem na zachowanie kawałka historii technologii. Niepohamowana fanka i teoretyczka polskich seriali z przełomu lat 90. i 00.

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Jest wodoodporny, opancerzony i świetnie brzmi. Recenzja Soundcore Boom 3i

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Zespół Microsoft AI zaprezentował swoje pierwsze modele. Nowe technologie zasilą ekosystem Copilot i przyszłe usługi

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

Technik uruchomił Windows 95 na PlayStation 2, choć było to prawdziwym wyzwaniem ze względu na złożoność tej konsoli

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

To były ostatnie tak dobrze wyglądające wyścigi na PS2. W Gran Turismo 4 Polyphony Digital pokazało pazur

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać

Według raportu, biedne dzieci dorastają przed ekranami, podczas gdy bogate rodziny płacą tysiące dolarów, aby ich pociechy uczyły się czytać