futurebeat.pl NEWSROOM Największy na świecie zanurzony tunel jest już w budowie. I jest zbudowany bez maszyny drążącej tunele Największy na świecie zanurzony tunel jest już w budowie. I jest zbudowany bez maszyny drążącej tunele Już wkrótce Niemcy z Danią połączy najdłuższy na świecie podwodny tunel o długości 18 km. Projekt o wartości 7 mld euro, realizowany jest jednak w zupełnie inny sposób, gdyż nie używa się w nim ogromnych maszyn drążących tunele. techMarek Pluta6 października 2023 Źrodło fot. Femerni Już za kilka lat cieśnina Bełt Fehmarn przejdzie poważną transformację. Podróż pomiędzy wioską Puttgarden, zlokalizowaną na niemieckiej wyspie Fehmarn oraz wioską Rodby na duńskiej wyspie Lolland, skróci się z dotychczasowych 45 minut do zaledwie 7 minut. A to wszystko dzięki zupełnie nowemu, podwodnemu tunelowi Femern. Tunel Femern połączy Niemcy z DaniąBełt Fehmarn jest najkrótszym połączeniem pomiędzy niemiecką wyspą Fehmarn oraz duńską wyspą Lolland. Podróż trwa jednak aż 45 minut, gdyż dostępna jest jedynie przeprawa promowa, dlatego oba kraje od wielu lat starają się połączyć te dwa miejsca mostem lub tunelem. W 2010 roku zdecydowano, że most kolejowy nie zaspokoi rosnących potrzeb na transport towarów, dlatego uznano, że najlepszym rozwiązaniem będzie podmorski tunel. Źródło: Femern Początkowo zakładano, że prace rozpoczną się w 2015 roku. Jednak ze względu na opóźnienia w fazie projektowej, ruszyły dopiero w 2020 roku, a ich zakończenie zaplanowano na 2029 rok. Szacunkowy koszt całego projektu wynieść ma 7,4 mld euro i pozwoli znacznie skrócić czas podróży pomiędzy Danią i Niemcami. Wyniesie zaledwie 7 minut w przypadku pociągu oraz 10 minut autem, a więc będzie o kilkadziesiąt minut szybciej niż dotychczas. Projekt jest interesujący ze względu na metodę budowy. Zazwyczaj w takich zadaniach wykorzystuje się gigantyczne maszyny drążące, jednak tym razem będzie inaczej. Tunel powstanie z 89 gigantycznych prefabrykowanych sekcji, każda o wadze 73,5 tys. ton oraz długości 217 m, szerokości 42 m i wysokości 9 m. Sekcje zostaną zatopione na dnie Bałtyku i umieszczone z niezwykłą precyzją, a każda z nich ma wodoszczelne grodzie, chroniące przed przedostawaniem się wody. W gotowym tunelu znajdą się dwa tory kolejowe, dwie dwupasmowe jezdnie oraz korytarz awaryjny. Źródło: Femern Każdy zainteresowany może na bieżąco śledzić postęp prac nad tunelem Femern. Konstruktorzy 29 czerwca rozpoczęli bowiem na portalu YouTube transmisję na żywo z kamer umieszczonych na placu budowy. Dzięki temu możecie zobaczyć jak wielki jest to projekt. Więcej informacji na ten temat znajdziecie natomiast bezpośrednio na oficjalnej stronie tunelu. POWIĄZANE TEMATY: tech Marek Pluta Marek Pluta Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO. Samsung pójdzie w ślady Nothing? Patent pokazuje projekt modułowego smartfona Samsung pójdzie w ślady Nothing? Patent pokazuje projekt modułowego smartfona Fasada się zmieniła, ale „bebechy” wciąż te same i zbugowane. Recenzja techniczna The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered Fasada się zmieniła, ale „bebechy” wciąż te same i zbugowane. Recenzja techniczna The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered Microsoft notuje coraz lepsze przychody z gamingu. Sprzedaż Xboksów jednak nadal spada Microsoft notuje coraz lepsze przychody z gamingu. Sprzedaż Xboksów jednak nadal spada Ostateczny triumf Epic Games nad Apple. Fortnite niedługo powróci do App Store Ostateczny triumf Epic Games nad Apple. Fortnite niedługo powróci do App Store W cieniu zielonych, na przekór wszystkim: 25-letnia historia kart graficznych Radeon W cieniu zielonych, na przekór wszystkim: 25-letnia historia kart graficznych Radeon