Meta daje Metaverse ostatnią szansę. 2025 rok pokaże czy inwestycja była spektakularną porażką

Wewnętrzne dokumenty i wypowiedzi kluczowych osób ujawniają rosnącą presję oraz miliardowe straty generowane przez ten ambitny, lecz kontrowersyjny projekt.

tech
Krystian Łukasik8 lutego 2025
Źrodło fot. Dima Solomin | Unsplash
i

Meta postawiła wiele na wirtualną rzeczywistość i metawersum, a teraz stoi przed kluczowym momentem. Rok 2025 ma ostatecznie rozstrzygnąć, czy ambitny projekt cyfrowego świata okaże się przełomem, czy też zapisze się w historii jako kosztowna pomyłka. Wewnętrzne dokumenty i wypowiedzi kluczowych postaci firmy ujawniają rosnącą presję i niepewność co do przyszłości tego wielkiego przedsięwzięcia (via Business Insider).

Rosnące zaangażowanie w VR, ale i wyzwania

Choć Meta odnotowuje wzrost sprzedaży swoich urządzeń do wirtualnej rzeczywistości, takich jak gogle Quest i inteligentne okulary Meta Ray-Ban, firma zdaje sobie sprawę z wyzwań, jakie stoją przed nią w drodze do powszechnej akceptacji metawersum. Samantha Ryan, wiceprezes ds. treści Metaverse, przyznaje w swoim blogu, że preferencje użytkowników zmieniają się, a firma musi dostosować swoją strategię.

Coraz więcej osób kupuje nasze gogle Quest, co wpływa na niektóre z założeń naszego ekosystemu. Młodsze grupy stanowią coraz większy odsetek naszej bazy użytkowników VR, a więc skupiamy się na budowaniu platformy społecznościowej, gdzie ci użytkownicy mogą grać z przyjaciółmi lub spędzać czas razem.

Rok próby dla metawersum

Andrew Bosworth, dyrektor ds. technologii w Mecie, nie ukrywa, że rok 2025 będzie decydujący. W wewnętrznej notatce, do której dotarły media, Bosworth stawia sprawę jasno: nadchodzące miesiące pokażą, czy wysiłki Reality Labs, oddziału Mety odpowiedzialnego za VR i metawersum, to „dzieło wizjonerów, czy legendarna pomyłka”.

Mamy najlepsze portfolio produktów, jakie kiedykolwiek mieliśmy na rynku i wprowadzamy na rynek pół tuzina nowych urządzeń do noszenia, opartych na sztucznej inteligencji. Musimy zwiększyć sprzedaż, retencję i zaangażowanie we wszystkich obszarach, ale szczególnie w mieszanej rzeczywistości (MR). A Horizon Worlds na urządzeniach mobilnych musi się przebić, aby nasze długoterminowe plany miały szansę powodzenia

– oznajmia Bosworth.

Przyszłość pod znakiem zapytania

Jeśli Horizon Worlds nie odniesie sukcesu w ciągu najbliższego roku, przyszłość metawersum w wydaniu Mety stanie pod znakiem zapytania. Chociaż Bosworth nie precyzuje, co dokładnie oznaczałaby wspomniana przez niego „legendarna pomyłka”, możemy domyślić się, że korporacja będzie musiała znacznie ograniczyć inwestycje w ten obszar lub nawet całkowicie z niego zrezygnować.

Sytuację pogarsza fakt, że Reality Labs, przynosi Mecie miliardowe straty. W czwartym kwartale 2024 roku strata operacyjna tego działu wyniosła aż 4,97 miliarda dolarów, pomimo wygenerowania 1,1 miliarda dolarów przychodu. Od 2020 roku Reality Labs straciło łącznie ponad 60 miliardów dolarów (via CNBC).

Konkurencja na rynku VR i metawersum staje się stopniowo coraz większa. Choć Apple niedawno wypuściło na rynek swoje gogle Vision Pro, które to niestety okazały się rozczarowaniem. Nie oznacza to jednak że gigant z Cupertino zrezygnuje całkowicie z rynku AR/VR i ujrzymy w niedalekiej przyszłości coś w stylu Apple Vision Pro 2. Natomiast Google i Samsung współpracują nad urządzeniem VR/AR o nazwie Project Moohan, który ma być headsetem XR, łączącym funkcje rzeczywistości rozszerzonej, wirtualnej i mieszanej (via Tom’s Guide).

Meta musi zatem udowodnić, że ich wizja cyfrowego świata jest nie tylko atrakcyjna, ale i opłacalna.

Krystian Łukasik

Krystian Łukasik

Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej.

Prawdziwie nostalgiczne połącznie. Casio prezentuje retro zegarki inspirowane Pac-Manem

Prawdziwie nostalgiczne połącznie. Casio prezentuje retro zegarki inspirowane Pac-Manem

RTX 5090 niedomaga pod względem mocy obliczeniowej GPU. Karta przegrywa z RTX-em 4090

RTX 5090 niedomaga pod względem mocy obliczeniowej GPU. Karta przegrywa z RTX-em 4090

Ogromna awaria PlayStation Network. Sieciowe usługi Sony od kilku godzin nie działają na PS4 i PS5

Ogromna awaria PlayStation Network. Sieciowe usługi Sony od kilku godzin nie działają na PS4 i PS5

Mógł rzucić na kolana Apple i Google, ale plany okazały się zbyt ambitne. Historia zapomnianego Firefox OS

Mógł rzucić na kolana Apple i Google, ale plany okazały się zbyt ambitne. Historia zapomnianego Firefox OS

Play Box TV - opinie. Co o dekoderze mówią użytkownicy? Sprawdzamy

Play Box TV - opinie. Co o dekoderze mówią użytkownicy? Sprawdzamy