Mazda uważa, że zainteresowanie samochodami elektrycznymi spada. Ich pomysł: silnik rotacyjny

Szef Mazdy uważa, że klienci są coraz mniej zainteresowani autami elektrycznymi. Jego zdaniem przyszłością branży jest silnik rotacyjny, czyli tzw. jednostka Wankla, stosowana od lat w sportowych modelach marki.

news
Marek Pluta23 stycznia 2024
1
Źrodło fot. Mazda
i

Europa, Stany Zjednoczone oraz Chiny, powoli przestawiają się na elektromobilność, zaś zasilane prądem auta, wypierają modele napędzane silnikami spalinowymi. W Japonii sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej i tamtejsi konsumenci wolą pozostać przy hybrydach. Podobnego zdania jest Mazda, która twierdzi, że przyszłością branży motoryzacyjnej jest silnik rotacyjny, potocznie zwany silnikiem Wankla.

Mazda stawia na silnik rotacyjny

Wbrew światowym trendom w motoryzacji, w Japonii elektryki nie przyjęły się tak dobrze, jak w innych częściach świata i zainteresowanie takimi autami jest w tym kraju znikome. Również japońscy producenci aut nie są szczególnie chętni do produkcji modeli w pełni elektrycznych. Wśród nich najbardziej wyróżnia się Mazda, która uważa, że najlepszą alternatywą dla tego typu napędu jest silnik rotacyjny, czyli tzw. silnik Wankla.

Źródło: Mazda - Mazda uważa, że zainteresowanie samochodami elektrycznymi spada. Ich pomysł: silnik rotacyjny - wiadomość - 2024-01-23
Źródło: Mazda

Koncern już od wielu lat stosuje te rozwiązanie w swoich autach, montując go m.in. w modelach RX-7 oraz RX-8. Taki silnik ma wiele zalet, a zaliczymy do nich niewielkie rozmiary i masę, stosunkowo prostą konstrukcję, mniejszy hałas i wibracje podczas pracy oraz wysoką sprawność mechaniczną. Niestety ma także wiele wad konstrukcyjnych i technologicznych. Największym problemem jest szybkie zużywanie się silnika, trudności z jego uszczelnieniem, a także większe straty ciepła oraz duże zużycie paliwa i emisja gazów spalinowych. To sprawiło, że producenci nie byli dotąd zainteresowani wykorzystywaniem takich silników na szerszą skalę.

Mazda nie zamierza jednak porzucać tej konstrukcji i cały czas ją usprawnia, znajdując dla niej nowe zastosowania. Jednym z nich jest wykorzystanie go w modelu Mazda MX-30 R-EV będącym hybrydą plug-in o mocy 370 KM, ale to nie jedyne auto, w którym japoński koncern zamierza go zastosować. Firma niedawno pokazała prototyp modelu Mazda Iconic SP. To sportowy samochód będący hybrydą, w którym napęd ma być połączeniem silnika rotacyjnego, akumulatorów oraz silnika elektrycznego. Na razie nie zdradzono jednak szczegółów technicznych tego pojazdu, ani daty wprowadzenia go na rynek.

Ten projekt pokazuje jednak, że Mazda nie zamierza podążać śladem innych producentów i wzorem Audi, całkowicie porzucić silniki spalinowe, skupiając się w całości na modelach elektrycznych. Japoński koncern nie chce z nich rezygnować i będzie nadal projektował pojazdy hybrydowe, w których napęd elektryczny zasilać ma silnik Wankla, pełniący rolę generatora, dostarczającego energii elektrycznej. Firma pracuje również nad usprawnianiem silnika rotacyjnego, aby można było stosować w nim paliwa syntetyczne lub wodór.

Jeśli inżynierom japońskiego koncernu uda się wyeliminować wszystkie wady silników rotacyjnych, to nie można wykluczyć, że faktycznie stanie się przyszłością motoryzacji. Zamiast elektryków, których funkcjonalność jest mocno ograniczona przez niewielki zasięg i konieczność częstego ładowania, będziemy jeździli ekonomicznymi i ekologicznymi hybrydami zasilanymi wodorem, które nie będą wymuszały na kierowcach precyzyjnego planowania podróży i uwzględniania przerw na ładowanie.

Marek Pluta

Marek Pluta

Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.

AMD bije rekordy; Radeon RX 9070 zapewnił firmie 45% rynku GPU w Japonii

AMD bije rekordy; Radeon RX 9070 zapewnił firmie 45% rynku GPU w Japonii

Pewien sklep zrezygnował z tych płyt głównych: miał zanotować aż 16 przypadków spalonego Ryzena 9800X3D

Pewien sklep zrezygnował z tych płyt głównych: miał zanotować aż 16 przypadków spalonego Ryzena 9800X3D

iPhone 17 Air miał nie mieć żadnego portu; Apple rozważa przyszłość bez kabli

iPhone 17 Air miał nie mieć żadnego portu; Apple rozważa przyszłość bez kabli

RTX 5090 i RX 9070 będą droższe; Asus podnosi ceny najnowszych kart graficznych

RTX 5090 i RX 9070 będą droższe; Asus podnosi ceny najnowszych kart graficznych

Minęło 41 lat, a ten sklep dalej dostarcza części do sprzętu legendarnej marki sprzed dekad

Minęło 41 lat, a ten sklep dalej dostarcza części do sprzętu legendarnej marki sprzed dekad