futurebeat.pl NEWSROOM Konsole PS5 z problemami z odświeżaniem częstotliwości ekranu. Eksperci tłumaczą o co chodzi Konsole PS5 z problemami z odświeżaniem częstotliwości ekranu. Eksperci tłumaczą o co chodzi Eksperci z Difital Foundry potwierdzają występowanie usterki technicznej związanej z obsługą VRR na konsolach PlayStation 5 oraz PlayStation 5 Pro, która dotyka części gier. Problem manifestuje się poprzez regularne, krótkie zacięcia płynności animacji, pojawiające się po dłuższej sesji grania. konsoleKrystian Łukasik30 marca 2025 Źrodło fot. Tigran Hambardzumyan | Unsplashi Spis treści: Na czym polega problem?Winna temu konsola?Które gry są dotknięte?Potencjalne przyczynyJak sobie z tym radzić?Podsumowanie i jedyne, chwilowe rozwiazanie Od kilku miesięcy w społeczności graczy narastały doniesienia o nietypowym zachowaniu konsol PlayStation 5 i PlayStation 5 Pro. Zgłaszali oni problemy z płynnością obrazu podczas korzystania z technologii zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR). Na szczęście, eksperci z renomowanego serwisu Digital Foundry postanowili dokładnie zbadać tę kwestię i potwierdzili – problem jest realny i dotyczy szerokiej gamy gier oraz wyświetlaczy. Na czym polega problem?Jak ustalili specjaliści z Digital Foundry, problem na konsolach PlayStation objawia się w specyficzny sposób. Po około 20-30 minutach rozgrywki w grach z włączonym VRR (szczególnie tych z odblokowaną liczbą klatek na sekundę), pojawia się regularne, zauważalne zacięcie obrazu, które występuje cyklicznie, mniej więcej co osiem sekund. Oliver Mackenzie z Digital Foundry opisuje to doświadczenie: [...] jest to uporczywy problem z zacinaniem się przy włączonym VRR na PS5 i PS5 Pro, udokumentowany przez użytkowników, a nam udało się odtworzyć to zjawisko w ciągu ostatnich kilku dni. Co ciekawe, wiele nowoczesnych telewizorów i monitorów z VRR posiada wbudowany licznik częstotliwości odświeżania. Jak tłumaczą specjaliści, podczas występowania opisywanego zacięcia, często na chwilę pokazuje on maksymalną wartość obsługiwaną przez połączenie (np. 120Hz), nawet jeśli gra działała ze znacznie niższą płynnością. Sugeruje to, że konsola w tym momencie na krótko „wypada” z trybu VRR, wracając do stałego odświeżania, co powoduje widoczne szarpnięcie. Winna temu konsola?Dochodzenie Digital Foundry wykazało, że kłopot nie jest ograniczony do konkretnych modeli telewizorów czy monitorów. Testy przeprowadzono na różnych typach paneli, w tym Samsung Mini-LED, telewizorze oraz monitorze LG OLED, a także monitorze Eve Spectrum. Wszystkie wykazywały ten sam schemat zacięć i skoków licznika odświeżania. To mocno sugeruje, że źródło problemu leży po stronie samych konsol PlayStation 5 i PS5 Pro, a nie wyświetlaczy. Testowaliśmy to osobiście na różnych rodzajach ekranów [...] i spodziewamy się, że występuje to na wszelkiego rodzaju panelach. Warto podkreślić, że problem ten wydaje się specyficzny dla platformy Sony. Te same gry wieloplatformowe, które wykazują zacięcia na PS5 z VRR, działają poprawnie na konsolach Xbox Series X/S z włączoną analogiczną funkcją. Które gry są dotknięte?Zespół Digital Foundry przetestował łącznie 19 gier. Wśród tytułów, w których potwierdzono występowanie problemu, znalazły się między innymi: The Last of Us Part IThe Last of Us Part II RemasteredDiablo IVHogwarts LegacyElden RingResident Evil 4Ratchet and Clank: Rift ApartMarvel's Spider-Man RemasteredMetaphor: RefantazioKingdom Come Deliverance IIZ drugiej strony, istnieją gry, w których podczas testów nie zaobserwowano tego cyklicznego zacinania. Należą do nich: God of War RagnarokGran Turismo 7Immortals of AveumDragon's Dogma 2Sugeruje to zatem brak wyraźnego wzorca. Problem dotyka zarówno gier od studiów Sony, jak i firm trzecich. Nie jest też związany z konkretnym silnikiem graficznym – na przykład Resident Evil 4 (dotknięty problemem) i Dragon's Dogma 2 (nie dotknięty) działają na tym samym silniku RE Engine. Fakt, że problem występuje nawet w Elden Ring, grze wydanej zanim PS5 oficjalnie otrzymało wsparcie VRR, dodatkowo wzmacnia hipotezę o systemowej naturze usterki. Potencjalne przyczynyChociaż dokładna przyczyna pozostaje niejasna, dowody wskazują na błąd w sposobie, w jaki system operacyjny PlayStation 5 obsługuje sygnał VRR, szczególnie przy zmiennej liczbie klatek. Na szczęście, jak oznajmia Digital Foundry, najbardziej prawdopodobny scenariusz to błąd w systemowych bibliotekach Sony, który mógłby zostać naprawiony poprzez aktualizację oprogramowania konsoli. Jak sobie z tym radzić?Niestety, na chwilę obecną nie ma oficjalnego rozwiązania. Użytkownicy doświadczający problemu mają kilka tymczasowych opcji: Wyłączenie VRR: Najprostszym sposobem na całkowite uniknięcie problemu jest dezaktywacja funkcji VRR w ustawieniach systemowych konsoli PlayStation 5.Restart gry: Ponowne uruchomienie gry często tymczasowo rozwiązuje problem, resetując „licznik”, po którym zaczynają się zacięcia. Niestety, po kolejnych 20-30 minutach kłopot prawdopodobnie powróci.Zmiana wejścia HDMI: Jeden z ekspertów DF odkrył ciekawostkę – przełączenie na inne źródło sygnału w telewizorze/monitorze (np. na PC podłączony do innego HDMI) i powrót do wejścia konsoli również resetuje problem na pewien czas.Oczywiście, żadne z tych rozwiązań nie jest idealne. Podsumowanie i jedyne, chwilowe rozwiazanieProblem z zacinaniem się obrazu przy włączonym VRR na konsolach PS5 i PS5 Pro jest realny i znaczący dla graczy ceniących sobie płynność rozgrywki. Jak podkreśla Oliver Mackenzie: To naprawdę spory problem w dotkniętych tytułach [...] to jakby zaprzecza sensowi VRR. Jedynym sposobem, aby naprawdę uniknąć tego problemu całkowicie, jest wyłączenie VRR. Sony musi to naprawić dość pilnie. Digital Foundry poinformowało Sony o swoich odkryciach. Pozostaje mieć nadzieję, że japoński gigant potraktuje sprawę priorytetowo i wkrótce udostępni aktualizację systemową, która wyeliminuje tę irytującą usterkę, pozwalając graczom w pełni cieszyć się możliwościami technologii VRR na swoich konsolach PlayStation. Do tego czasu, dla najbardziej dotkniętych gier, najpewniejszym rozwiązaniem wydaje się tymczasowe wyłączenie VRR. POWIĄZANE TEMATY: konsole konsole stacjonarne PS5 / PlayStation 5 problemy techniczne (sprzęt) PS5 Pro / PlayStation 5 Pro Krystian Łukasik Krystian Łukasik Zawodowo skupia się na pisaniu wiadomości ze świata elektroniki oraz tłumaczeń opisów i instrukcji produktów specjalistycznych. Pasja do nowoczesnych technologii komputerowych oraz gamingu pozwala mu być ciągle na bieżąco z ewoluującymi trendami w tych dziedzinach. Jego zamiłowanie do języka angielskiego stało się fundamentem decyzji o podjęciu i ukończeniu studiów z filologii angielskiej. Nintendo Switch 2 może nie obsługiwać 4K. Nowy przeciek burzy nadzieje fanów Nintendo Switch 2 może nie obsługiwać 4K. Nowy przeciek burzy nadzieje fanów Ekrany QD-OLED z błyszczącą powłoką mają sporą wadę, o której rzadko się mówi Ekrany QD-OLED z błyszczącą powłoką mają sporą wadę, o której rzadko się mówi iOS 18.4 i macOS 15.4 - sprawdzamy nowości w aktualizacjach iOS 18.4 i macOS 15.4 - sprawdzamy nowości w aktualizacjach Kultowy niebieski odejdzie do lamusa? Microsoft zmienia wygląd BSOD na Windowsie 11 Kultowy niebieski odejdzie do lamusa? Microsoft zmienia wygląd BSOD na Windowsie 11 Switch 2 w pełnej krasie na nowej grafice. Nintendo teasuje nadchodzący pokaz Switch 2 w pełnej krasie na nowej grafice. Nintendo teasuje nadchodzący pokaz